تهدید زیرپوستی فدراسیون‌نشین‌ها با کلید واژه تعلیق/ تمکین از قانون یا ایجاد چالشی جدید برای والیبال؟

8:45 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۵۱۹۶
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
با انتشار حکم بازنشستگی داورزنی فدراسیون والیبال در آستانه یک چالش بزرگ قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - 29 آبان ماه سال 1398 بود که محمد رضا داورزنی پس از پایان دوران معاونتش در وزارت ورزش و جوانان و با اکثریت آرا به عنوان رییس جدید فدراسیون والیبال انتخاب شد. داورزنی در حالی 3 سال به عنوان رییس فدراسیون والیبال انتخاب شد که پیش از این از سال‌ 1385 تا 1396 به مدت نزدیک به 12 سال ریاست و سرپرستی فدراسیون را عهده‌دار بود و با توجه به اقدامات شایسته‌ و قابل تقدیرش والیبال ایران را به جمع 10 تیم نخست جهان و همچنین بازی‌های المپیک رساند.

با اینکه این روزها به دلیل تعطیلی لیگ برتر و نبود بازی‌های ملی خبر زیادی از والیبال و اهالی آن نبود، اما انتشار شبانه حکم بازنشستگی محمد رضا داورزنی شوک بزرگی به جامعه والیبال وارد کرد. طبق نامه وزارت ورزش و جوانان داورزنی از اول دی ماه یعنی حدود 5 روز دیگر بازنشسته می‌شود و به این ترتیب دوران ریاست وی در فدراسیون والیبال نیز به پایان خواهد رسید و باید فرد دیگری از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست انتخاب شود.

حکم بازنشستگی داورزنی در حالی چند روز پیش در رسانه‌ها دست به دست شد که وی یک بار هم در دوران معاونت توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش هم بازنشسته اعلام شده بود، اما بنابه صمیمتی که با سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش داشت تنها برای حضور در پست معاونت مجوز ادامه فعالیت گرفته بود که پس از دوران معاونتش در وزارت ورزش با همان مجوز در انتخابات فدراسیون والیبال هم شرکت کرد و رای آورد. باتوجه به شرایط فعلی و در حالی که تنها چند روز تا موعد بازنشستگی داورزنی باقی مانده به نظر می‌رسد که رییس فدراسیون والیبال هم راهی برای تمکین از قوانین ندارد، اما با همه این وجود تا لحظه آخر می‌توان منتظر اخذ مجوز بود.

پس از انتشار خبر بازنشستگی داورزنی یکی از موضوعات مهمی که به آن دامن زده می‌شود استفاده از کلید واژه «تعلیق» است چرا که فدراسیون‌نشین‌ها به خوبی می‌دانند با فشار به وزارت ورزش و نهادهای مرتبط، آن هم با تهدید به تعلیق می‌توانند شرایط را به سود خود تغییر دهند.

میلاد تقوی، دبیرکل فدراسیون والیبال هم در این باره هشدار داد و گفت: فدراسیون جهانی نسبت به این اتفاق بی تفاوت نخواهد بود. موارد اینچنینی وجود داشته است. به عنوان مثال هند، مالدیو و فیلیپین تعلیق شدند و تا مدت‌ها نمی‌توانستند در مسابقات شرکت کنند. این نامه ابتدا باید ابلاغ شود تا ببینیم وزارت ورزش و در ادامه فدراسیون جهانی والیبال دراین زمینه چه تصمیمی می‌گیرند.

این اظهارات تقوی در حالی مطرح شده که قوانین فدراسیون جهانی والیبال به این گونه است که قوانین داخلی کشورها در ارجحیت قرار دارد و FIVB مورادی مانند بازنشستگی را مصداق دخالت دولت و نهادهای سیاسی در ورزش نمی‌داند و کاملا به آن مقررات احترام می‌گذارد. نمونه بارز آن در کنار گذاشته شدن احمد ضیایی، رفیق گرمابه و گلستان داورزنی پیش از آغاز ریاستش در سال 1398 بود که فدراسیون والیبال ایران با هیچ محرومیت و تعلیقی روبرو نشد.

یزدانی خرم، معمار والیبال ایران چند سال پیش و قبل از فوت در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود: در فوتبال کمی شرایط خاص و متفاوت تر است، اما در والیبال و بسکتبال اینگونه نیست. هر چیزی را که دولت تشخیص دهد فدراسیون جهانی آن را می‌پذیرد. هرچه در این زمینه به فدراسیون جهانی نامه زده شود فایده‌ای ندارد. آن‌ها حتی توجهی نخواهند کرد و خطر تعلیق وجود ندارد.

به این ترتیب در شرایطی که داورزنی نتواند به دلیل بازنشستگی رییس فدراسیون والیبال بماند، خطری بابت تعلیق، والیبال ایران را تهدید نخواهد کرد و بهتر است فدراسیون‌نشین‌ها به جای چنین تهدید‌های پوشالی ادامه دهنده راه داورزنی در فدراسیون والیبال باشند چرا که هر آمدن، رفتنی هم دارد. در شرایط فعلی که نزدیک به 9 ماه تا بازی‌های آسیایی و همچنین 6 ماه تا لیگ ملت‌های 2023 زمان مانده به نظر می‌رسد بهترین زمان برای تغییرات مدیریتی است چرا که رییس جدید در این بازه زمانی می‌تواند شرایط را مدیریت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *