درخشان: نباید برای ناکامی تیم ملی دنبال مقصر بگردیم/ برنامه‌ای برای توسعه فوتبال ایران وجود ندارد

9:45 - 25 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۵۱۷۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران گفت: نباید بعد از هر شکست دنبال مقصر یا مقصران علت ناکامی بگردیم، بلکه باید برنامه و سازندگی فوتبال را داشته باشیم.

حمید درخشان در گفت‌وگو با میزان، درباره علت ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گفت: قبل از حضور تیم ملی در جام جهانی مشکلاتی وجود داشت و جابجایی‌هایی صورت گرفت تا باعث شود تا انسجام تیمی از بین برود. به همین دلیل با بروز این گونه مسائل پیش از آغاز رقابت‌ها شرایط روحی و روانی بازیکنان به هم خورد تا نتوانند نتایج مدنظر و دلخواه را به دست بیاورند. در بازی اول که شکست سنگین مقابل انگلیس رخ داد که تاثیر منفی روی تیم گذاشت تا اجازه ندهد تا تیم به مرحله بعدی جام جهانی صعود کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مقصر اصلی ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی بودند، عنوان کرد: نباید بعد از هر شکست دنبال مقصر یا مقصران علت ناکامی بگردیم. باید به دنبال این موضوع باشیم که چه کار اشتباهی انجام شد تا تیم‌مان در 6 دروه حضور در جام جهانی هنوز توان این را ندارد که از گروهش صعود کند، ولی چند تیم آسیایی به راحتی از مرحله گروهی عبور می‌کنند.

کارشناس فوتبال در مورد اینکه انتظارات باید در حد توانایی و تلاش تیم باشد، تاکید کرد: فوتبال ایران باید زیر ساخت‌هایش تغییر کند و به روز شود، سپس باید انتظار داشته باشیم که در رقابت‌هایی همچون جام جهانی بهترین نتایج را به دست بیاوریم. تیم‌های ژاپن، عربستان، کره‌جنوبی و استرالیا در جام جهانی 2022 قطر بالاتر از حد و اندازه‌های آسیا کار کردند این نتایج خوب به خاطر این بود که آنها سال‌هاست روند رو به رشد خودشان را با برنامه‌ریزی مستمر و تلاش شبانه‌روزی بدون توقف انجام می‌دهند. ولی فوتبال ایران با وجود استعدادهای بی‌شمار برنامه‌ای برای توسعه فوتبال ندارد. اگر بهترین مربی دنیا را هم به تیم ملی فوتبال ایران بیاوریم بازهم نمی‌توانیم نتایج خوبی در جام جهانی بگیریم.

پیشکسوت فوتبال در مورد اینکه در زیر ساخت و مسابقات لیگ فوتبال ایران ضعیف هستیم، تاکید کرد: برنامه‌ای در عیب یابی و ادامه مستمر در یک برنامه مدون در فوتبال ایران وجود ندارد و هر کاری بعد از مدت کوتاهی به اتمام می‌رسد. باشگاه‌ها زیرساخت مناسب برای ورود به مسابقات لیگ ندارند و در کل فوتبال ایران فقط چند استان استادیوم‌های مجهز در حد و اندازه‌های قاره آسیا دارند تا از تیم‌های قدرتمند آسیایی میزبانی کنند. برای رسیدن به سطح اول آسیا باید حداقل 15 استادیوم مجهز بین‌المللی استاندارد داشته باشیم.

درخشان در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون از تیم‌های آسیایی که در جام جهانی حاضر بودند و از گروه‌شان صعود کردند، خیلی عقب افتادیم و باید برای آینده تلاش کنیم تا فاصله ما با آنها بیشتر از این نشود. برهمین اساس از همین امروز باید برای 4 سال آینده برنامه داشته باشیم و اگر باز هم کاری برای رشد و پیشرفت زیربنایی فوتبال ایران انجام نشود ناکامی‌ها باز هم تکرار می‌شود و نسل به جلو می‌رود. اگر برای آینده برنامه‌ریزی و پشتوانه‌سازی نداشته باشیم از بقیه کشورهای دیگر آسیایی جا خواهیم ماند. استعدادهای زیادی در کشورمان وجود دارند که می‌توانند آینده فوتبال ایران را بسازند ولی اگر امکانات و تجهیزات در اختیار آنها قرار نگیرد هیچ نتیجه و موفقیتی حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *