بازدید رئیس کل دادگستری استان قزوین از نیروگاه تولید برق شهید رجایی

14:02 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۴۹۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری قزوین گفت: دستگاه قضایی استان به موضوع آلایندگی‌های ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی ورود کرده و اهمیت و معضلات آن نیز طی مکاتبه‌ای به اطلاع رئیس قوه قضاییه رسیده و همچنان پیگیر خواهیم بود.

خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگستری استان و دادستان قزوین از بخش‌های مختلف نیروگاه تولید برق شهید رجایی بازدید و مسائل و مشکلات این نیروگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی شعبانی رئیس کل دادگستری استان قزوین در این بازدید بیان کرد: نیروگاه شهید رجایی از نیروگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود و بر اساس اعلام مدیران این مجموعه؛ تاکنون با استفاده از توان و ظرفیت داخلی و بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان، دستاوردهای قابل توجهی در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات علیرغم تحریم‌ها و همچنین در زمینه تولید برق حاصل شده است.

وی افزود: آلودگی ناشی از فعالیت این نیروگاه بیشتر برای جامعه ملموس بوده و موجب نارضایتی شده است، اما در این مجموعه تلاش و کوشش شبانه روزی برای تامین برق مصرفی در حوزه خانگی و صنعت صورت می‌گیرد، که جای تقدیر دارد و جامعه نیز باید از این موضوع آگاه شود و نباید این تلاش‌‎ها به جهت ایجاد آلودگی نادیده گرفته شود. البته دستگاه قضایی نیز معتقد است که آلودگی موجود باید مرتفع شود، زیرا برای سلامت جامعه مخاطره آمیز است.

بیشتربخوانید

سند حدنگاری جزیره شیف و رودخانه دالکی در استان بوشهر صادر شد

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: یکی از معضلات این نیروگاه بحث آلایندگی ناشی از سوخت مازوت است، که طی سال‌های اخیر خدمات این مجموعه را خدشه دار کرده و علت آن نیز عدم تامین سوخت گاز در برخی از فصول سال است و قطعاً برای این موضوع باید به صورت کلان و از سوی وزارت نیرو تصمیمات لازم اتخاذ شود، زیرا در کنار تولید برق سلامت مردم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دستگاه قضایی استان نیز در این موضوع ورود کرده و اهمیت و معضلات آن نیز طی مکاتبه‌ای به اطلاع رئیس قوه قضاییه رسیده و همچنان پیگیر خواهیم بود، تا به صورت کلان و از مرکز در این خصوص چاره اندیشی شود و این مطالبه بحق جامعه است.

حسین رجبی دادستان قزوین نیز در این بازدید گفت: اجرای دقیق قانون هوای پاک در تمامی بخش ها یک امر الزام آور در جهت حفظ سلامت جامعه است و بطبع نیروگاه شهید رجایی نیز باید در این راستا گام بردارد و آلایندگی ناشی از مصرف مازوت را که سال‌ها موجب نارضایتی شهروندان و سازمان محیط زیست شده، به حداقل برساند.

وی افزود: موضوع این نیروگاه نیازمند تصمیمات کلان بوده و شاید بخشی از آن از توان استان خارج است. البته دستگاه قضایی استان در راستای احیاء حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و حفظ سلامت عمومی پیگیری لازم را از مرکز داشته و خواهد داشت و مجموعه دستگاه اجرایی استان نیز باید در این راستا گام‌های موثر بردارد.

دادستان قزوین تصریح کرد: در این بازدید مقرر شد زمان تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های بخار که مصرف سوخت مازوت دارند در فصولی از سال صورت گیرد که نیروگاه بیشترین مصرف سوخت مازوت را دارد و با این اقدام 4 واحد نیروگاه بخار به 2 واحد کاهش یابد و قطعاً این اقدام باعث می‌شود میزان مصرف مازوت به نصف کاهش یابد و تولید برق به صورت سوخت‌های ترکیبی صورت گیرد و بدون شک میزان آلایندگی ناشی از مصرف مازوت کاهش می‌یابد.

وی افزود: در اجرای قانون هوای هوای پاک 23 سازمان وظیفه مستقیم دارند و در حوزه نیروگاه‌ها نیز اگر وزارت نفت در راستای اجرای قانون هوای پاک نسبت به تولید و تامین سوخت استاندارد نیروگاه‌ها اقدام کند، بی تردید شاهد معضلات این حوزه نخواهیم بود و آلودگی ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها به کمترین حد می‌رسد.

رجبی تاکید کرد: شعبه ویژه رسیدگی به جرائم مرتبط با قانون هوای پاک در دادسرای قزوین راه اندازی شده و قطعاً در راستای مرتفع شدن این معضل پیگیری‌های قانونی صورت خواهد گرفت و امیدواریم دستگاه‌ها، نهادها و شهروندان نیز با مصرف بهینه حامل‌های انرژی کمک کار باشند و قطعاً در این شرایط گاز مصرفی نیروگاه تامین و دیگر نیازی به سوخت مازوت نخواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *