رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: مسئله محوری، ارتباط با حوزه و دانشگاه و تمرکز زدایی از دغدغه های پژوهشگاه قوه قضاییه است

19:16 - 22 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۴۱۴۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در آیین نکوداشت هفته پژوهش در گفت:مسئله محوری، ارتباط با حوزه و دانشگاه و تمرکز دایی از دغدغه های پژوهشگاه قوه قضاییه است.

خبرگزاری میزان -حجت الاسلام والمسلمین هادی در آیین نکوداشت هفته پژوهش که با حضور جمعی از پژوهشگران این پژوهشگاه برگزار شد با تبریک هفته پژوهش و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اولین برنامه کلان و راهبردی پژوهشگاه که همواره در دستور کار قرار دارد  مسئله محوری است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: مسئله محوری یعنی پژوهش ها بتواند معضلات قوه قضاییه را حل کرده و از کارهای صرف تئوری فاصله گرفته و کاربردی شود که این کار به تنهایی از دست پژوهشگاه برنمی‌آید که در این راستا دو کار مهم انجام دادیم.

وی ادامه داد: در راستای مسئله محوری به سمت استفاده از ظرفیت دانشگاه ها رفتیم تا پیش از این  ارتباط با مراکز دانشگاهی در گذشته استفاده قوه قضاییه از ظرفیت دانشگاهی و همچنین بهره مندی دانشگاه ها از ظرفیت قوه قضاییه خیلی ملموس نبود که به عنوان نمونه با عقد تفاهم نامه هایی میان پژوهشگاه قوه قضاییه در استان فارس و تفاهم نامه های با دانشگاه شیراز و دادگستری استان فارس  و همچنین تفاهمنامه ای در مازندران و با دانشگاه بابلسر به این نحو که هم ظرفیتی ایجاد شود برای دانشجویان در حال تحصیل که بتوانند از ظرفیت های دادگستری همچون آرایی که در استان  وجود دارد استفاده کنند و هم پژوهشگاه بتواند از ظرفیت های علمی موجود در دانشگاه استفاده کند.

سه

وی ادامه داد: بنا داریم تا پایان سال  این همکاری به پنج استان وپنج  دانشگاه کشور تسری پیدا کند که این این جدای از  همکاری با دانشگاه های استان تهران از جمله دانشگاه  تهران،علامه طباطبایی ،شهید بهشتی و تربیت مدرس است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی  تصریح کرد: با همکاری سه گانه که یک ضلع آن دادگستری استان، یک ضلع دانشگاه و ضلع دیگر  پژوهشگاه قوه قضاییه است می توان در راستای پیوند دانشگاه با جامعه که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است حرکت کرد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در مورد دومین گام پژوهشگاه افزود: پیوند و ارتباط قوه قضاییه و حوزه های علمیه گام دیگری بود که برای اولین بار در این سال ها بود که با پیگیری ها منجر به انعقاد تفاهمنامه ای نیز در این زمینه شد که در این تفاهمنامه برنامه های مفصلی متعاقب آن دنبال و ستاد و دبیر خانه برای آن پیش بینی شد که این ستاد نیز در پژوهشگاه مستقر است.

وی در مورد گام سوم برنامه های پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: در گام سوم از تمرکز گرایی فاصله گرفته و ترجیح دادیم به تناسب استان ها مسایل پژوهی در استان ها پیگیری شود و مسایل علمی و پژوهشی را مطرح کنیم که در هم اندیشی ها باید به این نتیجه برسیم که چگونه به تناسب نیازهای استان ها مسائل پژوهشی را طرح کنیم،اگر در هر استان مشکلات قضایی وجود دارد که مختص همان استان است به پژوهشگران منتقل شود و جلسات نقد و تحلیل آرا صورت گیرد،که امیدواریم در این زمینه نیز به مدل مطلوب برسیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *