ارزیابی انوشیروانی از عملکرد وزنه‌برداران در مسابقات جهانی/ حضور در اولین گزینشی المپیک اولویت بود

15:51 - 22 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۳۹۴۲
سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری گفت: مسابقات کلمبیا را با توجه به شرایطی که از قبل با آن روبرو بودیم و وضعیتی که در تیم های ملی داریم باید ارزیابی کنیم.

خبرگزاری میزان - سجاد انوشیروانی، پس از برگزاری چهار وزن از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در کلمبیا که ملی‌پوشان کشورمان در آن حضور داشتند، دیدگاه و ارزیابی خود را نسبت به عملکرد و نتایج کسب شده توضیح داد که گزیده آن را در زیر می‌خوانید.

*مسابقات کلمبیا را با توجه به شرایطی که از قبل با آن روبرو بودیم و وضعیتی که در تیم های ملی داریم باید ارزیابی کنیم. پیش بینی ما هم این بود که شاید نتوانیم از نظر نتیجه و مدالی مورد انتظار ظاهر بشویم ولی برای ما خیلی مهم بود که در این آوردگاه مهم که اولین گزینشی المپیک 2024 هست، با حداکثر ظرفیت چه در بخش آقایان و چه بانوان حضور داشته باشیم.

*وضعیت الان وزنه برداری کشور بر هیچکس پوشیده نیست. فدراسیون با تمام توان خود از ابتدای سرپرستی، برای برپایی منظم اردوها و برگزاری و برابری اردوهای خانم ها و آقایان تلاش کرده است. اعزام منظم به رویدادها اولویت بوده و در هیچ اعزامی مشکلی نداشتیم. ورزشکار انتظار دارد که در مسابقات شرکت کند و نتیجه بگیرد.

*اعزام به مسابقات کلمبیا باید با توجه به شرایطی که گفته شد و وجود داشته، ارزیابی شود. حافظ قشقایی با توجه به رکوردهایی که در تمرین داشت ضعیف تر عمل کرد. او در تمرین 176 کیلو دوضرب زده بود، در حالیکه کسی که مدال برنز گرفت 175 کیلو دوضرب زد. انتظار ما با توجه به شناخت قبلی و رکوردهای قبلی او، این بود که در دوضرب صاحب مدال شود اما این اتفاق نیفتاد.

*مصطفی جوادی از امیدهای ما برای کسب مدال المپیک هست. یک جوان خوش آتیه، با استعداد و خوش استیل که می تواند در المپیک مدال کسب کند و حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. او سال قبل نایب قهرمان جهان شد. انتظار می رفت دست کم مثل مسابقات قبلی وزنه بزند اما به خاطر آسیب دیدگی چند روزی تمرین نکرده بود. از او هم انتظار داشتیم تسلیم این وزنه ها نشود ولی هنوز به او خیلی امیدواریم و مطمئن باشید در ایام آتی خیلی بهتر خواهد شد.

*در مورد کیانوش رستمی، با توجه به اتفاقاتی که در سالهای اخیر برای او افتاد، سعی کردیم وضعیت و تمرینات را با نظر کادر فنی مدیریت کنیم و از او حمایت کردیم. امروز خداروشکر نتیجه حمایت ها را دیدیم. کیانوش بعد از سالها، نقره یکضرب جهان را با یک کیلو اختلاف نسب به نفر اول گرفت. در دوضرب هم دو بار به وزنه ای که می توانست مدال طلا باشد، حمله کرد اما ناموفق بود ولی تلاشش را کرد. انتظار از او هم بالاست و اگر می خواهد در میدان مسابقات بماند و در المپیک باشد، نباید به این مقدار بسنده کند. باید به رکوردهایی برسد که در حد کیانوش رستمی است و از او انتظار می رود.

*در بامداد چهارشنبه رضا دهدار روی تخته می‌رود که یکی از امیدهای ما در وزن 102 کیلوگرم است. این دسته یکی از اوزان المپیکی است. رضا با توجه به رکوردهایی که در تمرین به ثبت رساند انشالا با درخشش او مدال مجموع بگیریم. او یک وزنه بردار با آینده است.

*در این وزن رسول معتمدی را از دست دادیم ولی بعد از جراحی، ظرف یکی دو ماه آینده به تمرینات برمی‌گردد. رضا و رسول هر دو از امیدهای ما در دسته 102 کیلوگرم هستند و در کنار آنها سهراب مرادی هم تمریناتش را ادامه می دهد. بعد از جراحی کتفش امیدوار بودیم به مسابقات جهانی کلمبیا برسد ولی نشد. الان وزنه هایی که در تمرینات ثبت کرده امیدوار کننده است. او نشان داده که باید سنش را در نظر نگیریم. بسیار منضبط و با انگیزه تمرین می کند و کسی که به این ترتیب تمرین می کند، آینده اش روشن است.

*در دسته 109 کیلو مهدی کرمی را داریم که جوانی آینده‌دار است. با توجه به شرایط رکوردی اخیر، شانس مدال دارد. در فوق سنگین هم دو نماینده بسیار خوب داریم. علی داودی نایب قهرمان المپیک توکیو است و الان انتظار از او بسیار بالاست. در سنی هست که می تواند در یکی دو سال آینده رشد بسیار خوبی داشته باشد.

*داودی و آیت شریفی هر دو می توانند زنگ خطر را برای حریفان خود در فوق سنگین و المپیک آتی به صدا درآورند.

*برای سال بعد از المپیک برنامه اصلی ما شامل دو هدف است. یکی اینکه پشتوانه سازی را انجام داده باشیم و با صلابت قهرمان آسیا و جهان شویم. دوم این که دو تیم خیلی خوب در رده بزرگسالان داشته باشیم. متاسفانه در سال‌های قبل پشتوانه سازی خوبی انجام نشده و اگر بخواهیم وزنه برداری اقتدار و صلابت گذشته را به دست بیاورد، باید به این جوانان فرصت دهیم. با کمی تلاش و رسیدگی می بینیم که جوانانی مثل آیت شریفی و مهدی کرمی تغییر اساسی کرده‌اند. رسیدن به رکورد 200 کیلو یک‌ضرب توسط آیت، حتی زنگ خطری برای فوق سنگین‌های دنیاست.

*در کل وزنه‌برداری ما باید اقتدار خود را از سال 2025 به دست گرفته و در فوق سنگین باید مدال طلا را به هیچ کس ندهیم. باید اجازه ندهیم در فوق سنگین کسی به جز ما مدال طلا را بگیرد. در گذشته این پتانسیل را داشتیم و کسانی مانند حسین رضازاده، بهداد سلیمی، سعید علی حسینی و ... چهره‌های درخشان ما بودند. در مجموع انتظار من این است که چهار وزنه‌بردار باقی مانده در حد تمرینات خود ظاهر بشوند و حتما نتایج خوبی حاصل می‌شود.

*در مورد بانوان هم هدف ما از اعزام نگاه به المپیک بود. حتی اگر بتوانیم یکی از وزنه‌برداران را به امتیازات لازم برسانیم که یکی از سه سهمیه المپیک را در بخش بانوان بگیریم، دستاورد و موفقیت بسیار بزرگی است. این هدف کمی نیست. باید به این قشر توجه ویژه و مساوی شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *