روایت نقش حضرت «فاطمه زهرا(س)» در پویایی دین اسلام کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ»

10:00 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۵۳۷۴۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
یک نویسنده کتاب گفت: حضرت«فاطمه زهرا(س)» نقشی را در تاریخ ایفا کرد که به فاطمیت معرف شده یعنی جدا کنندگی ایشان سرنوشت مدینه النبی را از مدینه العرب جدا کردند و این خود رویکردی مهم و قابل تامل است لذا نام کتاب را «فاطمیت فاطمه و تاریخ» نام گذاری کردم.

محمد حسن زورق در گفت‌وگو با میزان در مورد کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» گفت:  کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» ت نگاهی دارد به تاریخی فلسفه وجودی نقش حضرت «فاطمه زهرا(س)» در تداوم و حیات اسلام و نقش مهم و اثر گذار ایشان بر روند ولایت.

وی کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ»  را مورد تحلیل قرار دادو بیان کرد:  هنگام نگارش تمام تلاشم را بر این مهم قرار داده بودم که  درباره فطرت و نیازهای سرشتی و زیستی انسان سخن گفته و این مهم را یادآور شوم که تمایل به خداوند امری فطری است؛ استعدادی بالقوه که باید به فعل درآید.

زورق به فصل های دیگر کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» اشاره و اظهار کرد: در بخش بعدی در مورد «نبوت» به عنوان نهادی تاریخی و سازوکاری تجزیه‌ناشدنی پرداخته‌ام و نقش حضرت «فاطمه زهرا(س)» را در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم.

نویسنده کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ»  با توجه به موضوع، «امامت» مبحث بعدی کتابش عنوان کرد و افزود: امامت به این معنا که انسان موجودی اجتماعی و ناگزیر از نظام سیاسی بوده و تنها نظام امامت است که با نهاد انسان پیوند و سازگاری دارد تعریف شده لذا مبحث اصلی این کتاب نیز درباره این موضوع شکل گرفته  که پس از جنگ خندق به ویژه بعد از فتح مکه، عده زیادی نه از باب گرایش به حقیقت اسلام، بلکه از باب گرایش به واقعیت قدرت اسلام به این دین گرویدند و معادلات قدرت عوض شد.

مدینةالنبی یا مدینةالعرب

زورق کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد:  در نتیجه این تفکر دو جامعه شکل گرفت، نخست جامعه‌ای که «پیامبراکرم(ص)» ایجاد کرد و مدینةالنبی نام داشت و دوم، جامعه‌ای بود که مجموعه‌ای از مولفه‌ها نظیر اسلام، آداب و رسوم گذشته و مهاجرانی که تازه به اسلام گرویده بودند در پیدایش آن تاثیر داشتند، این جامعه مدینةالعرب نام گرفت. در این میان نقش فاطمیت حضرت «فاطمه زهرا(س)» یعنی نقش جداکنندگی که چگونه ایشان سرنوشت مدینةالنبی را از مدینةالعرب جدا کردند و به واسطه تدابیر و اقداماتشان پایایی و پویایی اسلام را رقم زدند، اهمیت والایی دارد و موضوع اصلی این کتاب را شکل می‌دهد.

فاطمیت

این نویسنده کتاب به علل نامگذاری کتاب پرداخت و تصریح کرد: حضرت«فاطمه زهرا(س)» نقشی را در تاریخ ایفا کرد که به فاطمیت معرف شده یعنی جدا کنندگی ایشان سرنوشت مدینه النبی را از مدینه العرب جدا کردند و این خود رویکردی مهم و قابل تامل است لذا نام کتاب را «فاطمیت فاطمه و تاریخ» نام گذاری کردم.

 وی به بخشی‌های دیگری از کتاب اشاره و بیان کرد: پس از رحلت «پیامبر اکرم(ص)» جامعه مدینه به دو بخش طرفداران بنی امیه و مخالفان بنی امیه تقسیم شده و در نتیجه آنان که منافع خود را در حضور بنی امیه می دیدند با بنی امیه همراه شدند و تعداد کمی نیز حاضر به پذیرش این امر نشدند اگر اعتراض‌های حضرت«فاطمه زهرا(س)» در آن برهه از زمان نبود اسلام حقیقی نابود می شد و اثر از رویدادهای و در عین حال مدینه النبی در تاریخ  باقی نمی ماند.

ریشه مقاومت اسلامی

زورق مقاومت اسلامی را رویکرد حضرت«فاطمه زهرا(س)» دانستند و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا(س)» نقشی مهم و موثر را در تاریخ و در مورد مقاومت اسلامی بازی کردند و این مهم را به تمام مردم دنیا نشان دادند؛ «ائمه معصومین(ع)» نیز ادامه دهنده راه حضرت «فاطمه زهرا(س)» شدند حتی «قائم آل محمد (عج)» نیز این مسیررا ادامه دادند. بعد از رحلت «پیامبر اکرم(ص)» عرب در نظر داشت تا ارتجاع عربی را باز گرداند و آن را به اجرا بگذارد اما حضرت «فاطمه زهرا(س)» اجازه این امر را ندادند.

نویسنده کتاب «شهر گمشده» پیام کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» و نیز اهداف نگارش کتاب را بیان وخاطر نشان کرد: این مقوله به عنوان یکی از کنفرانس‌های من در دانشگاه‌های شهر تبریز مطرح شد و در نهایت با بررسی و مطالعات فراوان به شکل کتاب در آمد. تاریخ اسلام و علم سیاست، یکی از امتیازات این کتاب محسوب می شود از سوی دیگر پیش از این کتابی در این زمینه تالیف نشده بود، سال‌ها قبل در کتاب دیگرم با عنوان «شهر گمشده: فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟» اشاره‌ای مختصر به نقش حضرت «فاطمه(س)» در پویایی اسلام داشته‌ام.

 انتهای پیام/

انسیه بغدادی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *