کتاب «خودسازی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

9:23 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۳۲۰۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب «خودسازی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر سیدحسن حیدری موسوی در 123 صفحه روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری میزان - کتاب «خودسازی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر سیدحسن حیدری موسوی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 123 صفحه به چاپ رسید.  

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزه های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.  

در میان مدخل های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه های مربوط به خودسازی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) تهیه می شود و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

ساختار اثر

در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، به اهمیت خودسازی پرداخته شده است.

نویسنده، در ادامه این اثر، پس از بررسی زمینه های خودسازی (خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی، معادشناسی و خودشناسی)، به مقدمات خودسازی پرداخته و شرایط خودسازی را تبیین کرده است.

«عوامل خودسازی» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا به نماز، ذکر، تهجد، زکات، روزه، جهاد، تقوا، تلاوت قرآن، و انفاق اشاره شده است.

نویسنده در این اثر، به «مراحل خودسازی» می پردازد که در این قسمت تجلیه، تخلیه و تحلیه به عنوان این مراحل تشریح شده است.

سپس، «روش های خودسازی» مورد اشاره قرار گرفته و در این عرصه، مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاقبه، مجاهده و معاتبه تبیین شده است.

در پایان این اثر، ریا، عجب، هواپرستی، شهوترانی، پرخوری و پرحرفی به عنوان «آفات و موانع خودسازی» عنوان و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برشی از اثر

روش خودسازی

روش خودسازی را در اکثر کتب اخلاقی مرابطه نامیده و برای تعریف مرابطه تمثیلی آورده اند و در آن عقل را تشبیه به تاجری کرده اند که سرمایه او عمر است و نفس مانند غلام یا شریک، کمک و یاور او در این تجارت است که با سرمایه او تجارت می کند و سود این تجارت، تحصیل اخلاق پسندیده و فضایل اخلاقی و اعمال صالح است که باعث رسیدن به نعمت های ابدی و سعادت جاودان اخروی است و زیان آن کسب صفات رذیله و ارتکاب گناهان است که باعث ورود به درکات جهنم و عذاب دردناک است و موسم این تجارت، آرزوهای زندگانی و بازار آن، دنیاست.

همچنان که هر تاجری ابتدا با شریک یا غلام خود شرط و پیمان می کند که چه چیزی معامله بکند و چه چیزی را نکند و به چه قیمتی بخرد یا به چه چیزی قیمتی بفروشد، سپس خود مراقب احوال او می گردد و از هر جهت مواظب است که از شرط تجاوز نکند و پیمان را نشکند و سرمایه را تلف ننماید و اگر جایی خطایی از او دید، او را آگاه می سازد یا ممانعت می کند و بعد حساب او را می رسد و سود و زیان او را ملاحظه می کند و اگر در تجارت کوتاهی کرده یا از او خیانتی سرزده و سرمایه را تلف کرده است، او را مؤاخذه می کند و غرامت از او می ستاند، همچنین عقل انسانی باید در شراکت نفس و تجارت به آن، این کارها را انجام دهد که به مجموعه این اعمال مرابطه گویند.

خداوند به همه مؤمنان توصیه می کند که مرابطه داشته باشند. مرابطه مشتمل بر شش مقام است که این مقام ها عبارتند از: مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاقبه، مجاهده و معاتبه.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کتاب کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *