رکوردشکنی خشونت تسلیحاتی در سوئد/2022 خونین‎ترین سال شد

8:00 - 22 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۲۴۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد در سال جاری میلادی شاهد رکوردشکنی خشونت تسلیحاتی است.

خبرگزاری میزان – جنایت‌های تسلیحاتی در سوئد در حال پیشرفت است و به سرعت قربانی می‌گیرد.

به گزارش «اسپوتنیک»، سوئد در سال 2022 شاهد رکوردشکنی خشونت تسلیحاتی و خونین‎ترین سال در تاریخ خود است.

به گفته جرم شناسان، برنامه ریزی و اجرای جنایات به دلیل رشد خشونت‌های تسلیحاتی پیچیده تر شده است؛ ضمن این که جمعیت شناسی باندها نیز تغییر کرده و هم تیراندازان و هم قربانیان جوان تر شده اند تا جایی که نوجوانان به دیگر نوجوانان شلیک می‌کنند.

با کشته شدن 60 نفر بر اثر تیراندازی در سوئد تاکنون در سال جاری، سال 2022 به عنوان مرگبارترین سال ثبت شده در تاریخ ثبت سوئد خواهد شد.

طبق آمار پلیس، رکورد قبلی در سال 2020 با 47 کشته ثبت شده است.

دانشیار دانشگاه «مالمو» و جرم شناس به رسانه‌های سوئدی گفت: امسال شاهد افزایش چشمگیری بوده ایم؛ این یک عدد بسیار بالا و یک افزایش بسیار بزرگ نسبت به سال‌های اخیر است؛ این رشد همچنین ناشی از این واقعیت است که تعداد بیشتری از قربانیان می‌میرند.

به گفته وی، اکثریت قریب به اتفاق تیراندازی‌ها در یک محیط جنایی رخ داده و روش‌ها و جمعیت شناسی باندها در طول سال‌ها تغییر کرده است؛ امروزه این امر رایج شده است که صحنه جرم شامل بیش از یک تیرانداز و شلیک گلوله‌های بیشتری باشد؛ به نظر می‌رسد این قتل‌ها با دقت بیشتری برنامه ریزی شده باشد که منجر به مرگ و میر بیشتر می‌شود.

وی همچنین گفت: با وجود این، روند قابل مشاهده دیگر این است که هم قربانیان و هم تیراندازان جوان‌تر می‌شوند.

یک کارشناس پلیس، این افزایش را فاجعه بار و آماری وحشتناک خوانده و گفت: طی 10 سال شمار قربانیان خشونت تسلیحاتی از چند نفر در سال به 60 نفر رسیده است ؛ در حالی که سال جاری هنوز تمام نشده است.

فرضیه‌های متفاوتی در رابطه با رشد تیراندازی‌ها در سوئد مطرح شده اند.

افزایش خشونت در جامعه سوئد به طور کلی و به صورت خاص بر بحث اجتماعی سوئد و نیز بر سلامت روان و رفاه ساکنان، از جمله کودکان که باید در این شرایط بزرگ شوند، تاثیر می‌گذارد.

برخلاف کشورهای اتحادیه اروپا، سوئد شاهد افزایش جرایم خشونت‌آمیز در سال‌های اخیر بوده است و به دومین کشور بد اتحادیه اروپا از نظر تیراندازی‌های مرگبار در سال تبدیل شده و در نظرسنجی سال 2021 فقط از کرواسی عقب‌تر است.

شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد این روند را منحصر به فرد خواند و تقصیر را بر عهده محیط‌های جنایتکار درگیر در قاچاق مواد مخدر و دیگر گروه‌های جنایتکار قرار داد که بنا بر گزارش‌ها از هر 10 تیراندازی هشت مورد را به خود اختصاص می‌دهند.

در اوایل سال جاری، گزارشی از سوی پلیس سوئد منتشر شد که از شکل گیری بازاری برای قتل‌های قراردادی توسط پیمانکاران خصوصی خبر می‌داد.

در سال‌های اخیر، تیراندازی‌ها و انفجارهای مرتبط با درگیری‌های باندهای جنایتکار در صدر اخبار سوئد قرار گرفته است؛ براساس ارزیابی پلیس این کشور دستکم 5 هزار عضو 40 باند جنایتکار در بیش از 60 منطقه ممنوعه فعال هستند که به طور رسمی به عنوان منطقه آسیب پذیر در سراسر سوئد از آن‌ها یاد می‌شود.

در عین حال سوئد تلاش دارد تا این جنایت‌ها را به موضوع مهاجرت ارتباط دهد؛ به همین دلیل جای تعجب نیست که جرایم مرتبط با مهاجرت به موضوع کلیدی انتخابات 2022 تبدیل شد و کلمات کلیدی مانند جوامع و مناطق غیرقانونی و آسیب پذیر که پیشتر دولت و رسانه‌های جریان اصلی سوئد از آن‌ها دوری می‌کردند، تبدیل به جریان اصلی شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *