«خیشی که دشت‌ها را شیار زد»؛ جنجال‌ها بر سر مسئله آب

10:04 - 21 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۱۶۶۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مستند «خیشی که دشت‌ها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبی‌حاجی‌ور به بررسی اتفاقاتی که برای محیط زیست سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان و خشکسالی‌های پیش آمده می‌پردازد.

خبرگزاری میزان - احمد‌رضا معراجی، احسان غیبی‌حاجی‌ور کارگردان مستند «خیشی که دشت‌ها را شیار زد» که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «سینماحقیقت» شده است، در گفتگو با خبرگزاری میزان درباره این مستند گفت: این مستند محیط زیستی به بحث آب در سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان می‌پردازد. در واقع درباره جنجال‌هایی است که بر سر مسئله آب در این سه استان به وجود آمده و سوال اصلی در این مستند این است که چهارمحال و بختیاری که سرچشمه دو جریان آب به استان‌های اصفهان و خوزستان محسوب می‌شود، چگونه خود بسیار پر آب و شاداب است اما رودخانه‌ها و تالاب‌هایی که از آن تغذیه می‌کنند، خشک و درگیر کمبود آب هستند؟

او ادامه داد: در این مستند به دلایل کمبود آب، خشکسالی‌ها و مشکلاتی که در حوزه منابع آبی در این مناطق وجود دارد، پرداخته می‌شود و همچنین به بررسی اتفاقاتی که برای محیط زیست این منطقه، افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند و درگیر این کمبود آب و خشکسالی هستند و درنهایت چالشی که این کشور در مسئله آب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، می‌پردازیم.

این مستندساز درباره علت ساخت این مستند محیط‌زیستی بیان کرد: از آنجایی که من متولد شهر کوهرنگ در استان چهارمحال بختیاری هستم و می‌دانم که این شهر سرچشمه دو رود کارون و زاینده رود بوده است، به همین دلیل با مشکلات کم آبی و خشکسالی‌های رخ داده از نزدیک آشنا بودم و درنهایت تصمیم گرفتم با این مستند پاسخی به این مشکلات دهیم و راه حلی برای آن‌ها پیدا کنیم.

او درباره چالش‌ها و مشکلاتی که هنگام ساخت مستند « خیشی که دشت‌ها را شیار زد» با آن مواجه بوده است، عنوان کرد: برای ساخت این مستند با چالش‌های بیشماری همراه بوده‌ام و دو سال برای ساخت آن تلاش کردم. در مسیر ساخت این فیلم فعالان محیط زیست بسیار به من کمک کردند ولی متاسفانه کمکی را از طرف دولتمردان و افرادی که در جایگاه‌های دولتی حضور دارند، دریافت نکردیم و هیچکدام از مسئولان حاضر به مصاحبه با ما نشدند تا به هر صورت اظهارنظرهای این افراد را نیز در مستند خود داشته باشیم.

عیبی حاجی‌ور در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: این روزها برخی افراد براساس بینش سیاسی که دارند این جشنواره را تحریم کرده‌اند اما من معتقدم این جشنواره همواره در ذات خود بسیار مهم و مفید است. افرادی که در این رویداد سینمایی حضور دارند از فیلمسازان مستعد و با استعدادی هستند که به واسطه این جشنواره آثارشان دیده شد و فیلم‌ها و فیلمسازان بسیار خوبی نیز به سینمای ایران معرفی شد. امروز من با فیلم خود اعتراض و نقدم را به شرایط محیط زیستی موجود را بیان کردم که ممکن است برای پخش از تلویزیون درگیر ممیزی‌هایی نیز شود. من معتقدم تا زمانی که فضایی برای بیان انتقادات و اعتراض‌ها فراهم نباشد و مدام درگیر سانسورها باشیم، درنهایت نمی‌توانیم امید به تغییر و اصلاح نیز داشته باشیم بنابراین جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند بستری برای بیان این نقدها و اعتراض‌ها باشد تا درنهایت به یک اصلاح و راه خل ختم شود.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان و تصویربردار: احسان غیبی‌حاجیور، مشاور کارگردان: کوروش عنبری، تدوینگر: حمید فنایی، آهنگساز: آرش براتی، صدابردار: میثم سالاروند، مدیر تولید: صابر مصطفی‌پور کندلوس.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *