وزیر امور خارجه: ایران از هرفرصتی برای تقویت روندهای همگرایی در اکو استفاده می‎کند

22:16 - 20 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۱۲۹۸
وزیر امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران از هرفرصتی برای تقویت روندهای همگرایی در اکو استفاده می‎کند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درمراسم بزرگداشت سی‎امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در 20 آذرماه 1401 در تهران، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی به ایراد سخنرانی پرداخت که مشروح این سخنرانی به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
جناب آقای دبیرکل،
سفرا و مقامات محترم،
میهمانان گرامی، خانم‎ها و آقایان،
 
سلام علیکم،
افتخار دارم از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران سی‎امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را به ملت‎ها و دولت‎های محترم عضو، دبیرکل محترم سازمان و همکاران محترمشان تبریک عرض نمایم. مقدم کلیه میهمانان عزیز به این مراسم فرخنده را گرامی می‎دارم.

بی تردید پیوستن 7 کشور جدید در سال 1992 نقطه عطف مهمی در تاریخ سازمان اکو به شمار می‎رود. سازمان اکو برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار و میزبانِ دبیرخانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به همین جهت، پیوستن 7 کشور مهم پیرامونی به این سازمان با حمایت جدی و استقبال گرم ما روبرو شد.   

تعمیق و گسترش همکاریهای اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی  از جمله اولویت‎های دیپلماسی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران است.

سازمان‎های چندجانبه و منطقه ای همچون سازمان اکو در این راهبرد از جایگاه مهمی برخوردارند و تقویت نقش و جایگاه آنها به عنوان شتاب دهنده به همکاریهای دوجانبه و تسهیل کننده توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی ایران است. خوشبختانه کلیه اعضای اکو نسبت به ظرفیت‎های بالفعل و بالقوه فراوانِ سازمان اکو برای همکاری و همگرایی اقتصادی هم نظر هستند؛ ظرفیت‎هایی که قابل تحسین، چشم‌گیر و موثر هستند.

بازار پانصد میلیونی و اقتصادهای هم افزا از منظر منابع انرژی، نیروی کار ماهر، شبکه های حمل و نقلی و ترانزیتی، امنیت غذایی، فنآوری و نوآوری، در کنار ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی و تمدنی چشم انداز همکاری‎ها را روز به روز روشن تر و نویدبخش تر کرده است. در همین راستا و برای تحقق اهداف متعالی سازمان، رئیس‌جمهور در پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق آباد بر جدیت تمام اعضا و اهتمام در جهت گسترش تجارت درون منطقه ای، شروع مذاکرات تجارت آزاد در منطقه اکو، بهره گیری از ظرفیت‎های بی شمار مواصلاتی در منطقه اکو،  تقویت همکاری‎ها در حوزه انرژی، تقویت همکاری‎ها در حوزه اقتصاد دیجیتال و به کارگیری یک معماریِ جدیدِ مالی در اکو تاکید کردند.

خرسندم که به زودی نشست‎های مهمی در چارچوب اکو برگزار خواهد شد. نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو در جمهوری اسلامی ایران و نشست شورای وزیران امور خارجه اکو در تاشکند فرصتهای مغتنمی است تا برنامه ها و جهت گیری‎های سازمان اکو در راستای الزامات و اقتضائات روزِ منطقه و جهان تنظیم شود. اینجانب به تفصیل در مقاله ای در ویژه نامه نشریه اکوکرونیکل نظرات خود را مخاطبان در منطقه اکو در میان گذاشته ام و از تکرار آنها در اینجا خودداری می‎کنم.

حضار محترم، جمهوری اسلامی ایران از هرفرصتی برای تقویت روندهای همگرایی در اکو استفاده می‎کند. معتقدیم اکو می‎تواند الگوهای موفقی در همکاریهای جنوب-جنوب؛ همکاری مابین کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ترانزیت؛ همکاری مابین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی، همکاریهای مردم-محور بویژه در حوزه گردشگری؛ همکاری‎های علمی و دانشگاهی؛ و همکاری‎های فنآورانه و نوآورانه ارائه نماید. مضافا اینکه ارزش‎ها و میراث مشترک غنی فرهنگی، مذهبی و آئینی کشورهای عضو سرمایه بی بدیلی است که مقوم همکاری‎ها در سایر حوزه ها نیز هستند. در تحقق این الگوها، علاوه بر کشورهای عضو، دبیرخانه اکو و نهادها و آژانس‎های تخصصی و منطقه ای اکو نیز نقش مهمی را ایفا می‎کنند.

بار دیگر این مناسبت مهم را به کشورهای عضو اکو به ویژه هفت عضوی که در 1992 به خانواده اکو ملحق شدند صمیمانه تبریک عرض می‎کنم و مایلم سخنان خود را با تاکید مجدد بر تعهد و اهتمام جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت سازمان اکو و تعمیق و تحکیم روابط با همسایگان و کشورهای منطقه به پایان ببرم.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر امور خارجه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *