مهابادی: برخی بازیکنان استحقاق حضور‌ در ترکیب تیم ملی را نداشتند/ سیستم دفاعی کی‌روش مدتهاست منسوخ شده

0:38 - 21 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۹۶۷۷
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
پیشکسوت فوتبال گفت: اگر توانستیم برای 10 سال آینده برنامه داشته باشیم آن وقت می‌توانیم ساختار و شکل ورزش و فوتبال ایران را تغییر بدهیم.

داوود مهابادی در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 اظهار داشت: تیم ملی در این رقابت‌ها فراز و فرود زیادی داشت که در نخستین بازی مقابل انگلیس هیچ کدام از بازیکنان در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند. استراتژی و نتیجه‌ای که برابر انگلیس رقم خورد در شأن فوتبال ایران نبود. چیدمان نفرات با یکدیگر همخوانی نداشت، اما در بازی با ولز، چینش خوب نفرات باعث شد تا موقعیت‌های زیادی خلق شود و عملکرد بهتری داشتیم.

وی افزود: در دیدار آخر مقابل آمریکا با اینکه ترکیب بازی قبلی در زمین بود، بی‌نظمی تاکتیکی خیلی به چشم آمد. در حالی که ترکیب تیم ملی مقابل آمریکا هجومی بود، اما بازیکنان طبق دستور کی‌روش دفاعی بازی کردند که تاکتیک غیرقابل قبولی بود. به طور مثال قلی‌زاده در سمت راست دفاع می‌کرد و مهدی طارمی تا دفاع چپ به آخرین نقطه دفاعی می‌آمد. وینگرهای سمت راست و چپ تیم ملی برای دفاع کاملاً به 18 قدم خودی و عقب بازمی‌گشتند، در حالی که این سیستم مدت‌هاست که منسوخ شده است. کی‌روش برنامه اشتباهی را برای دفاع کردن اتخاذ کرده بود.

*بی‌ثباتی به تیم ملی در جام جهانی زد

کارشناس فوتبال در مورد اینکه کی‌روش از تمامی داشته‌های فوتبال ایران استفاده نکرد، عنوان کرد: کی‌روش در جام جهانی به بازیکنان قدیمی که قبلاً با آنها کار کرده بود، اعتماد کرد. در دور مقدماتی جام جهانی به مراتب بازیکنان با یکدیگر هماهنگ‌تر بودند، اما در ۳ بازی از ترکیب‌های متفاوتی بهره برد. این بی‌ثباتی ضربه مهلکی به پیکره تیم ملی در جام جهانی زد. مهدی ترابی همیشه در سمت چپ خیلی عملکرد خوبی داشته، اما کی‌روش او را در سمت راست استفاده کرد.

پیشکسوت فوتبال در خصوص بزرگترین ضعف تیم ملی تاکید کرد: برخی بازیکنان استحاق قرار گرفتن در ترکیب را نداشتند، اما بازی را از اول شروع کردند. همچنین بازیکنانی که می‌توانستند تیم ملی را کمک کنند در جام جهانی حاضر نبودند. سمت چپ تیم ملی خیلی مشکل داشت که کادر فنی نتوانست این مشکل را حل کند که انگلیس قبل از آغاز مسابقه حملات نخست خودش را از این سمت آغاز کرد. در مجموع چند گل انگلیس و حتی بازی با آمریکا از سمت چپ بود.

*کی‌روش دیگر دانش و توان لازم را برای کمک به فوتبال ایران ندارد

مهابادی در خصوص اینکه موافق ماندن کی‌روش در فوتبال ایران نیست، گفت: زمان سرمربیگری کی‌روش هیچ گاه فوتبال زیبا را در تیم ملی شاهد نبودیم و او حتی قهرمانی برای ایران در آسیا هم به ارمغان نیاورد. به نظر می‌رسد که این مربی پرتغالی دیگر آن دانش و توان را ندارد که بتواند فوتبال ایران را تغییر بدهد. کی‌روش 8 سال پیش سازماندهی فوتبال ایران را تغییر داد و کمی پیشرفت داشتیم ولی حالا او ساختار فوتبال کشورمان را متلاشی خواهد کرد. فوتبال ایران باید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشد و هم اکنون باید یک مربی قوی را انتخاب کند تا سکان هدایت تیم ملی را برای مدت طولانی در دست بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تیم‌های ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان در جام جهانی نتایج خوبی را کسب کردند و بازی‌های بالاتر از سطح آسیا را به نمایش گذاشتند. ژاپن با یک برنامه ریزی بلندمدت دیگر پای ثابت رقابت‌های جام جهانی است و برای 30 سال آینده سعی دارد تا قهرمان جام جهانی شود. اما فوتبال ایران با این همه استعداد و نخبه ورزشی، برنامه یک ماه آینده‌اش مشخص نیست. اگر توانستیم برای 10 سال آینده برنامه داشته باشیم آن وقت می‌توانیم ساختار و شکل ورزش و فوتبال ایران را تغییر بدهیم. بر همین اساس باید در همه موارد نظیر مدیریت، مربی و ساختن بازیکن ثبات داشته باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *