رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش سازنده مهارت آموزی در تضمین اشتغال آینده زندانیان/اشتغال بیش از یک هزارو 300 مددجوی زندان‌های خراسان جنوبی

9:00 - 17 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۵۳۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
داشتن مهارت در فرد زندانی ضمن ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال، می تواند باعث تقویت شخصیت و توجه به استعدادها و توانایی های درونی و فردی وی شده و زمینه ایجاد جایگاه و منزلت اجتماعی و بازسازی شخصیت افراد زندانی را فراهم کند.

خبرگزاری میزان-آموزش حرف مختلف در زندان ها علاوه بر نقش سازنده و تقویت روحیه خودباوری موجب تضمین اشتغال و تامین معاش آینده مددجویان و همچنین بازگشت موثر و آسان آنان به جامعه می شود.

داشتن مهارت در فرد زندانی ضمن ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال، می تواند باعث تقویت شخصیت و توجه به استعدادها و توانایی های درونی و فردی وی شده و زمینه ایجاد جایگاه و منزلت اجتماعی و بازسازی شخصیت افراد زندانی را فراهم کند که همین امر به عنوان مهمترین عامل در پیشگیری از وقوع جرم نیز تلقی خواهد شد.

علی عبدی در گفت‌وگو با میزان در مورد تعداد مددجویان (جمعیت کیفری) استان خراسان جنوبی گفت: درحال حاضر 2 هزار و 746 نفر محکوم واجد شرایط حاضر به خواب در زندان های استان وجود دارد.

مدیر کل زندان های خراسان جنوبی در مورد اشتغال به کار زندانیان استان گفت: در حال حاضر یک هزارو 210 آقا و 151 خانم که در مجموع یک هزارو 361 نفر هستند در زندان های استان و خارج از آن مشغول به کار هستند.

عبدی در مورد اشتغال کارگاهی زندانیان استان خراسان جنوبی گفت: مددجویان استان در حرفی همچون خیاطی ، صنایع چوب ، معرق کاری ، تسبیح سازی ، آشپزخانه ، نانوایی ، جوشکاری ،حکاکی روی پوست تخم شتر مرغ ، خدمات خودرویی، آرایشگاه، فروشگاه، تراش سنگ، قالیبافی، حوله بافی، گلخانه، مزرعه شتر مرغ، مزارع و مجتمع های کشاورزی و دامپروری و … مشعول به کار هستند.

وی در مورد اشتغال اعزام به کار مددجویان استان گفت: در این مورد نیز اعزام زندانیان رای باز جهت اشتغال از طریق انعقاد قرارداد با بنیاد تعاون در بخش های خصوصی و دولتی به صورت انفرادی و گروهی وجود دارد.

عبدی در مورد اشتغال نشسته زندانیان استان خراسان جنوبی افزود: در بخش اشتعال نشسته افرادی در داخل اندرزگاه ها به صورت خوداشتغالی مشغول فعالیت بوده و به حرفه هایی از قبیل شال بافی ، منجوق دوزی ، تسبیح سازی و … اشتغال دارند.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی در مورد حقوق و دستمزد مددجویان شاغل استان گفت: مطابق بخشنامه و دستورالعمل حداقل حقوق و دستمزد مددجویان به عنوان کارگر ساده در قبال یک روز 83 هزارو 600تومان در قبال یک روز کار و به طور میانگین 960 هزار تومان برای به طور ماهیانه است.

وی همچنین در مورد حداکثر حقوق ماهیانه زندانیان مشغول به کار (کارگران ماهر) گفت: حداکثر حقوق ماهیانه برای کارگران ماهر زندان های استان در حدود 6 میلیون تومان است.

عبدی به کارخانه و کارگاه هایی که با مددجویان استان همکاری می کند اشاره کرد و گفت: کارخانه ایران استون ، شرکت تعاونی مسکن ،آموزش و پرورش استان، شرکت آریا کویر، شرکت بهبود صنعت ، شرکت عسل گاز، قالیشویی ایران ، پیمانکاری کلنگی خواه، معادن سطح استان، ادارات جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، بهزیستی و دادگستری و … از جمله نهادهایی هستند که در زمینه اشتغال با مددجویان استان همکاری می کنند.

مدیر کل زندان های خراسان جنوبی در مورد تاثیر اشتغال و فرهنگ کار در روحیه مددجویان گفت :با توجه به آسیب های وارده به شخصیت فردی و اجتماعی افراد بزهکار که در زندان حضور دارند بازیابی و بهبود این بعد از شخصیت زندانی بسیار ضروری بوده و در بازاجتماعی کردن و بازگشت سعادتمندانه به جامعه بسیار موثر می باشد.

وی ادامه داد: حرفه آموزی و اشتغال و ایجاد روحیه کارو تلاش به جای راحت طلبی که از اهداف سازمان زندانها نیز می باشد در حوزه اشتغال به طور مستمر نصب العین برنامه ها بوده و در سال جاری نیز توسط ریاست سازمان به عنوان اولویت اول سازمان زندانها تعیین و بر همین مبنا برنامه های این حوزه در زندانها اجرا می شود.

عبدی در مورد تاثیر اشتغال در تسهیل جامعه پذیرشدن مددجویان نیز گفت: با حرفه آموزی و اشتغال هدفمند زندانیان بر مبنای توانایی های فردی و نیز شرایط محیط زندگی می توان علاوه بر جهت دهی روند اصلاح و تربیت زندانی به خانواده وی نیز قوت قلب داده تا حمایت های معنوی خود را از مددجو دریغ نکنند.

وی گفت: اشتغال سبب می شود تا زندانی علاوه بر کسب درآمد هر چند مختصر در داخل زندان و کمک به معیشت خانواده روحیه خوداتکایی و خود باوری خویش را افزایش داده و از بازگشت مجدد به زندان یا ارتکاب جرایم دیگر خودداری کند.ضمن اینکه زندانیان پس از آزادی نیز می توانند با مراجعه به مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج نسبت به تشکیل پرونده به منظور دریافت تسهیلات اشتغال زایی با کارمزد 4 درصد نیز اقدام می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: اشتغال اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *