وزیر جهاد کشاورزی: بدون صیانت از خاک به امنیت غذایی دست پیدا نمی‌کنیم

17:19 - 14 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۳۹۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار «خاک سرآغاز غذا» با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

خبرگزاری میزان _ مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک امسال با شعار «خاک سرآغاز غذا» با حضور سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی، اساتید و محققان دانشگاهی برگزار شد.

وزیر جهادکشاورزی در این مراسم با بیان اینکه بدون صیانت از خاک به امنیت غذایی دست پیدا نمی‌کنیم اظهار کرد: بالاترین حمایت و صیانت را باید از خاک در کره زمین انجام دهیم و مقام معظم رهبری نیز قضیه خاک را از قضیه آب مهم‌تر دانستند زیرا برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک حاصلخیز حدود 700 سال زمان نیاز است.

وی افزود: در مقیاس زمین می‌گوییم خاک تقریبا تجدیدناپذیر است لذا باید در حفاظت از خاک بسیار دقت کنیم، این رسالت بزرگ در کشورمان بر عهده بخش‌های مختلف بوده که بخش بزرگی از آن بر عهده جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک کار بزرگ و فوق العاده در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری این است که از فرسایش خاک جلوگیری کند و حفاظت خاک را انجام دهد به خصوص در کشور با وجود شیب‌های تند، مداخلات در بخش‌هایی از حوزه‌های آبخیزداری و سیلاب‌های مخرب در آن وجود دارد این مأموریت بزرگ برعهده سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

ساداتی نژاد اظهار کرد: معاونت آب و خاک در بخش خاک کشاورزی مأموریت و مسئولیت بزرگی را بر عهده دارد لذا ما در صیانت از خاک یک وظیفه راهبردی را در طول سال بر عهده داریم که محوریت آن با معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری است که این دو بخش باید منسجم‌تر و هم‌سو تر با یکدیگر کار را پیش ببرند.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش مربوط به ساختار معاونت آب و خاک باید خاک را جدی‌تر از گذشته در حوزه ساختاری و نیروی انسانی در نظر بگیرید، در بخش مربوط به برنامه نیز باتوجه به اینکه برنامه هفتم را در دست نگارش و تصویب داریم به بخش خاک بر اساس قانون خاک که در کشور مصوب شده نگاه ویژه ای داشته‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در بحث مربوط به اعتبارات که برای حفاظت از خاک دیده خواهد شد نگاه دولت نگاه مثبتی است و برای اینکه بتوانیم اوضاع آبخیزداری را پایدارتر کنیم و فرسایش خاک را کاهش دهیم نیاز است سالانه حداقل 10 میلیون هکتار آبخیزداری را انجام دهیم تا به یک پایداری در حوزه‌های آبخیزداری در کشور دست پیدا کنیم که این مسئله زمینه‌ساز امنیت پایدار غذایی برای کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: در بحث مربوط به حفاظت، صیانت و پایداری از خاک نیز با یک میلیارد نهال کاری در کشور تلاش خواهیم کرد که حداقل یک حرکت جدیدی را در حفظ و پایداری خاک به کار بریم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: فائو در جمع‌بندی‌های مختلف در دهه اخیر به این نکته اشاره دارد که جدی‌ترین راه برای حفظ و صیانت از خاک استفاده از ظرفیت‌های مردمی و کار فرهنگی و معنوی است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم اظهار کرد: برای جلوگیری از فرسایش خاک نیز قانون آموزه هایی دارد که شامل آبادانی، زراعت و کشت است بنابراین باید امروزه اول بدانیم خاک و آب امانت الهی بوده و آن را به مقداری که مناسب است استفاده کنیم زیرا سرمایه نسل های آینده بوده همچنین باید فرهنگ سازی عمومی نیز انجام شود تا همگی مسئله حفاظت آب و خاک را رعایت کنند.

در ادامه این مراسم فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: فرسایش خاک، کمبود مواد آلی، خرد شدن اراضی و تغییر کاربری اراضی جزو چالش‌های اصلی در حوزه خاک است.

وی افزود: این در حالی است که با احیا و حفاظت خاک بسیاری از مسائل تخریب خاک قابل مدیریت و حل و فصل است. خاک به عنوان بستری که بیش از 95 درصد غذای بشر و امنیت غذایی به آن وابسته است دارای اهمیت است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: خاک ها میزبان بخش زیادی از تنوع زیستی روی کره زمین هستند و برای تشکیل یک الی دو سانت خاک به هزار سال زمان نیاز داریم بنابراین خاک در تأمین غذا و تأمین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل امسال فائو شعار روز جهانی خاک را «خاک سرآغاز غذا» تعیین کرده است.

عباسی عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری این اجلاس و روز جهانی خاک بحث‌های فرهنگی و به خصوص هم‌افزایی و هم‌گرایی دستگاه‌ها، سازمانهای دولتی و بحث افزایش سطح آگاهی عمومی اقشار جامعه در خصوص فرهنگ حفظ ، صیانت، مدیریت صحیح و پایدار از خاک است.

وی در ادامه گفت: قانون حفاظت از خاک به عنوان آخرین قانون در زمینه خاک در خرداد 98 توسط مجلس شورای اسلامی بعد از چندین سال انتظار و بررسی تصویب و ابلاغ شده است، این قانون شامل 5 بخش بوده که ۳ بخش آن در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و ۲ بخش آن در حوزه محیط زیست است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مدیریت و بهره‌برداری از خاک، پیشگیری از تخریب خاک و اصلاح خاک‌های تخریب شده ۳ وظیفه اصلی در این قانون برای وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین پیشگیری از آلودگی خاک و اصلاح خاک‌های آلوده نیز ۲ وظیفه اصلی بوده که برای سازمان محیط زیست تعیین شده است.

وی در ادامه گفت: در سالهای گذشته در تشکیلات معاونت آب و خاک برای خاک تشکیلات، اعتبار ، بودجه‌ و نیرویی نداشتیم ولی بعد از ابلاغ قانون حفاظت از خاک شکل گیری این تشکیلات انجام شده است و اقدامات خوبی در سنوات گذشته در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است که شامل تشکیل و راه‌اندازی شوراهای راهبردی خاک، کمیته‌های تخصصی مختلف در حوزه‌های مختلف برای خاک اعم از کمیته سلامت خاک، کمیته مواد آلی خاک، کمیته آموزش و ترویج و کمیته بحث قاچاق و جابجایی خاک، تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک به صورت پایلوت در 13 استان کشور، تدوین و تصویب خط مشی‌ها و سیاست‌های خاک کشور که موضوع ماده 2 قانون حفاظت از خاک، تدوین آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک و بازنگری شرح خدمات مطالعات خاک شناسی در طرح‌های آب و خاک از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

عباسی عنوان کرد: نقشه‌های پهنه‌بندی شوری خاک‌های کشور با همکاری موسسه تحقیقات خاک تهیه شده که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال آینده نیز صاحب ردیف بودجه‌ای و اعتبار مستقل برای بحث خاک خواهیم بود و در برنامه توسعه هفتم نیز به موضوع خاک توجه ویژه‌ای خواهد شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مدنظر معاونت آب و خاک، نقشه‌های مدیریت پذیر خاک است زیرا یکی از مؤلفه‌های اصلی در تعیین نیاز کودی خاک‌های کشور همچنین الگوی کشت بوده و باید در تمامی استانهای کشور به خصوص برای اراضی بزرگ تدوین شود.

عباسی بیان کرد: یکی از بحث‌ ها و چالش‌های اصلی در حوزه خاک بحث حکمرانی واحد و یکپارچه برای مدیریت و بهره‌برداری پایدار و مطلوب از خاک است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *