رئیس کل دادگستری استان کرمان: صلح و سازش یک تکلیف دینی و ارزش اسلامی است

9:10 - 14 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۲۹۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که صلح و سازش یک تکلیف دینی و ارزش اسلامی است، گفت: صلح و سازش از دیدگاه شرع مقدس اسلام ارزش و مرتبه بسیار بالایی دارد و در حوزه قضایی نیز علاوه بر ایجاد آثار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی برای طرفین پرونده، از صرف بیت المال نیز جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست هم اندیشی تقویت دیدگاه های صلح و سازش و استفاده از ظرفیت وکلا که به همت معاونت حل اختلاف دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: آیات قرآن و روایات معصومین ارزش و اهمیت صلح و سازش را نشان می‌دهند و در اسلام با همه اهمیتی که برای امر قضاوت و داوری در نظر گرفته شده اما پیش از آن به اهمیت صلح و سازش اشاره کرده و مصالحه مقدم بر صدور حکم است و نگاه قضا محور در اختلافات وجود ندارد بلکه نگاه صلح و سازش محور اصلی و مبنای قضاوت ما هم همین است.

وی تصریح کرد: ما بر اساس شرع مؤظفیم توصیه‌های دین اسلام را در زندگی اجتماعی آورده و همه مردم اعم از قاضی، وکیل، کارشناس و غیره باید بپذیرند که مسئله صلح و سازش اولویت اول است و تلاش واقعی خود را جهت صورت گرفتن صلح و سازش به کار گیرند که قطعا آثار و برکات و نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس دادگستری استان کرمان تلاش برای صلح و سازش را یک وظیفه دینی و اخلاقی دانست و بیان کرد: از جامعه وکلاء درخواست دارم تا به موضوع صلح و سازش در قالب وکلای مصلح ورود کنند و در پرونده‌هایی که وکالت می‌کنند اولویت آن‌ها برقراری صلح و سازش بین طرفین پرونده باشد و در امر کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و برقراری صلح و سازش یاری‌گر دستگاه قضایی باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: باید رسیدن به صلح و سازش را به عنوان یک ارزش دنبال کنیم تا بتوانیم در محضر پروردگار به خوبی پاسخگو باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که صلح و سازش یک تکلیف دینی و ارزش اسلامی است، گفت: صلح و سازش از دیدگاه شرع مقدس اسلام ارزش و مرتبه بسیار بالایی دارد و در حوزه قضایی نیز علاوه بر ایجاد آثار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی برای طرفین پرونده، از صرف بیت المال نیز جلوگیری می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان نیز گفت: موضوع گذشت و صلح و سازش میان مردم در جامعه باید بیش از پیش توسعه و نهادینه شود.

مجید شعبانی افزود: بدون شک وکلای دادگستری به عنوان بازوان دستگاه قضا می‌توانند کارکردهای نوینی همسو با تحولات عدالت ترمیمی به عنوان جایگزین عدالت کلاسیک در اجرای برنامه های ترمیمی چون ایجاد صلح و سازش فی ما بین اصحاب دعوی قبل و حین دادرسی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع گذشت و صلح و سازش میان مردم در جامعه باید بیش از پیش توسعه و نهادینه شود و به عنوان یک فرهنگ عمومی گسترش یافته و تقویت شود، عنوان کرد: نقش وکلا در بحث مصالحه و ایجاد صلح و سازش برجسته است و قوه قضاییه را در رسیدن به کاهش پرونده‌های وارده، کاهش جمعیت کیفری و تنازعات مردمی یاری می‌دهند و لازم است فرصت هایی ایجاد گردد که قاطبه جامعه وکالت در این امر ورود کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان در پاسخ به این ایراد که در برخی پرونده ها وکلا تمایلی به صلح ندارند، افزود: به لحاظ ماهیت حرفه وکالت در دفاع از حقوق قانونی موکل ترجیح می‌دهند از طریق محاکم موضوع پیگیری شود که یکی از علل آن ساختار دوگانه شورای حل اختلاف است که هم صلاحیت ذاتی قضایی دارد و هم بر امر صلح و سازش دخیل است.

شعبانی گفت: بایستی نقش وکلا در عدالت ترمیمی از سوی هر دو نهاد بسترسازی و نهادینه شود که در این زمینه نیازمند کار علمی و تحقیقاتی هستیم.

رئیس کانون وکلای قوه قضاییه استان کرمان نیز با اشاره به این مطلب که رویکرد وکلا اساسا مبتنی بر صلح و سازش است، گفت: بسیاری از افراد فکر می کنند که باید در دادگاه به نتیجه برسند و در این زمینه توسعه فرهنگ صلح و سازش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

محمدمهدی شجاعی افزود: فرهنگسازی و تعیین سرفصل های آموزشی برای وکلا و اعضای شوراهای حل اختلاف برای توجه بیشتر به موضوع صلح و سازش بسیار اثرگذار خواهد بود و اگر افراد بدانند که در قالب صلح و سازش می توانند به حقوق قانونی خود دست یابند، میزان صلح و سازش در پرونده ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد:تعیین مشوق هایی برای وکلایی که پرونده ها را به صلح و سازش ختم می کنند، از دیگر راهکارهای توسعه صلح و سازش در پرونده ها است و در کنار این اقدامات، قضات نیز باید مردم را به صلح و سازش تشویق کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *