سفیر ایران: جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد که بحران‌های جدید مهاجرتی باعث غفلت از مشکلات مهاجران افغان در ایران شود

21:11 - 11 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۹۵۴۳
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو گفت: بحران‌های جدید بشری نباید باعث غفلت از مشکلات مهاجران افغان در ایران شود.

خبرگزاری میزان_ «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو روز جمعه با ایراد سخنانی در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: وضعیت کنونی در افغانستان به خوبی نشان دهنده آن است که بلندپروازی‌های برخی کشورهای ثروتمند و مداخلات نظامی فراقاره‌ای آن‌ها زندگی مهاجران در کشورهای مبدأ، گذار و جوامع میزبان را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

وی همچنین ضمن انتقاد از سازمان‌های بین‌المللی به علت عدم توجه کافی به وضعیت وخیم بشری که طی سالیان مدید بهبود نیافته است تصریح کرد: جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد که بحران‌های جدید مهاجرتی موجب فراموشی وضعیت مزمن و قدیمی از جمله مشکلات مهاجران افغان در ایران شود.

جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته، با وجود تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی از هیچ تلاشی به منظور ارائه خدمات به مهاجران افغان فروگذار نبوده است. بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران ثبت نام شده‌اند که ۳۸۰ هزار نفر از این جمعیت، اتباع بدون مدرک افغان در ایران هستند.

در چارچوب مقابله با بی تابعیتی، بیش از ۱۰ هزار فرزند مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی از تابعیت ایرانی برخوردار شده و جوامع میزبان ایران منابع محدود خود را با مهاجران به اشتراک گذاشته‌اند.

در همین حال، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت در واکنش به سخنان سفیر و نماینده دائم کشورمان اظهار داشت که اقدامات ایران برای میزبانی از مهاجران همواره مورد تقدیر این سازمان بوده و در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم بودجه و فعالیت‌های خود را برای رسیدگی به مهاجران افغان و افزایش تاب آوری جوامع میزبان در ایران افزایش دهیم.

وی همچنین با توجه به تأثیرات مخرب تغییر اقلیم بر روند جهانی مهاجرت، از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تغییرات زیست محیطی تقدیر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *