مدیرکل امور املاک سازمان ثبت: سیاست‌ اصلی سازمان ثبت در یکسال اخیر صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی است

10:42 - 25 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۶۶۴۱
مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باتوجه به اینکه تثبیت اراضی کشاورزی به دلایل مختلف مغفول مانده بود بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در یکسال اخیر صدور اسناد مالکیت در اراضی کشاورزی را جزو سیاست های اصلی قرارداده است.

خبرگزاری میزان - بخش قابل توجهی از اراضی کشور را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد این درحالی است که بسیاری از اسناد کشاورزان قدیمی بوده و باعث بروز مشکلات حقوقی و اختلافات متعدد می‌شود.

صدور اسناد مالکیت در اراضی کشاورزی؛ زمین کشاورز را دارای ارزش و اعتبار می‌کند به طوری که می تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند همچنین کشاورزان با دریافت سند مالکیت اراضی خود می توانند از مزایایی مربوطه همچون دریافت تسهیلات و وام مرتبط با فعالیت های کشاورزی نیز استفاده کنند.

گفتنی است که صدور اسناد مالکیت با شناسایی و تثبیت املاک و مالکیت اراضی کشاورزی نقش بسیار موثری در کاهش دعاوی و پرونده های کیفری مرتبط دارد.

در همین راستا حسن بابایی در نشست مشترک کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشورکه در تاریخ 7 آذر 1401 برگزار شد به همکاری سازمان ثبت، وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون اصل 90 در اجرای حدنگاری بویژه در اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت میزان حدنگاری و صدور اسناد این اراضی در آبان ماه امسال به 450 هزار هکتار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 برابر رشد داشته است و امیدواریم با هماهنگی های به عمل آمده در دادگستری های کل استانها، شوراهای قضایی و حفظ حقوق بیت المال و و امور اراضی، شاهد روند شتابان در حدنگاری اراضی کشاورزی باشیم.

عبدالحمید مرادی درگفت وگو با میزان، درباره مهمترین اقدام اصلی سازمان ثبت، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پس از تثبیت 97 درصد از اراضی ملی کشور به سمت تثبیت اراضی کشاورزی حرکت کرده است که این اقدام جزو یکی از برنامه ها و سیاست‌های اصلی سازمان ثبت محسوب می شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه تثبیت اراضی کشاورزی به دلایل مختلف مغفول مانده بود بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در یکسال اخیر صدور اسناد مالکیت در اراضی کشاورزی را جزو برنامه های اصلی قرارداده است.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در همین راستا در کارگروه قرارگاه حدنگاری اراضی کشاورزی که با حضور رئیس سازمان ثبت و وزیر جهاد کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود تصمیمات و مصوبات خوبی گرفته شد تا بتوانیم به سمت صدور سند مالکیت حداکثری برای اراضی کشاورزی حرکت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *