کتاب «جان به لب» نگاهی متفاوت به روند ارائه حکم

10:03 - 20 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۶۵۸۵
نویسنده کتاب «جان به لب» گفت: کتاب «جان به لب» مجموعه‌ای از 35 داستان کوتاه واقعی است که تلاش دارد اندکی از پشت پرده‌ها و ماجراهای قضات و متهمان را با زبان شیرین داستان روایت کند.

سعید زارع  بیدکی در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «جان به لب» گفت: کتاب «جان به لب» مجموعه ۳۵ داستان است که بر اساس خاطرات قضات دادگستری مطرح و سپس به شیوه داستانی به نگارش در آمده است. این کتاب خاطراتی را از افرادی به داستان کشانده که برای برابر کردن کفه عدالت «جان ‌به لب» می‌شوند، روایت متهمینی بوده که جانشان به حکمی که از لب‌های قضات بیرون می‌آید گره خورده و داستان مجرمینی که جان و روحشان به لبه پرتگاه فساد رسیده است اما با لب گشودن افرادی، نجات می‌‌یابند.

وی در همین راستا ادامه داد: ما بیشتر اوقات فقط احکام صادر شده از دادگاه را می شنویم، اما غالباً از دو موضوع بی خبریم؛ ماجراهای مختلفی که قاضی برای صدور حکم پشت سر گذاشته و سرنوشتی که حکم دادگاه در زندگی متهم به وجود می‌آورد. کتاب «جان به لب» مجموعه‌ای از 35 داستان کوتاه واقعی است که تلاش دارد اندکی از پشت پرده‌ها و ماجراهای قضات و متهمان را با زبان شیرین داستان روایت کند.

زارع بیدکی درباره هدف نگارش از کتاب «جان به لب» بیان کرد: هدف از نگارش کتاب «جان به لب» را در دو حوزه می‌توان مورد بررسی قرار داد. ابتدا بدنه مردمی یا اجتماعی و دوم بدنه قضایی که هر دو این موارد ارزشمند هستند، بدین ترتیب در بدنه عمومی تجربه‌ها و اطلاعاتی ارزشمند در مورد اطلاعات قانونی و دام‌هایی که شیادان برای افراد گسترده‌اند، مطرح کرده و در مورد آن آگاهی می‌دهد و در بدنه قضایی نیز درس ها و تجربه‌هایی ارزشمند را برای قضات تازه‌کار مطرح می‌کند.

کتاب جان به لب

وی درباره کتاب «جان به لب» اظهار کرد: کتاب «جان به لب» تاریخ شفاهی است که از زبان برخی قضات بیان شده و نویسنده به زبان داستانی آن را بازآفرینی کرده است تا مردم در مواجهه با پرونده‌های مختلف از پیچیدگی کار قضات و تلاش آنان برای ارائه حکم مطلع شوند، همچنین از بعد آگاهی‌بخشی به جامعه نیز باید تاکید کرد که این داستان‌ها سرشار از تجربیات است.

نویسنده کتاب «جان به لب» بیان کرد: در انتخاب خاطرات این کتاب سعی شده انواع مختلفی از موضوعات و چالش‌هایی که قضات با آن دست و پنجه نرم می‌‌کنند، آورده شود؛ موضوعاتی اعم از جنایی، خانوادگی، کشف مواد مخدر، اجرای حکم قصاص و...

قصاص از قاضی

وی داستانی با عنوان «قصاص از قاضی» را جذاب‌ترین بخش این کتاب دانست و گفت:  من به عنوان نویسنده کتاب «جان به لب» داستان «قصاص از قاضی» را بیش از سایر فصل‌های کتاب می‌پسندم، لذا مخاطبان را به مطالعه این بخش از کتاب دعوت می کنم.

زارع بیدکی درباره علت نامگذاری کتاب با عنوان «جان به لب» عنوان کرد: این نام برگرفته از یک استعاره است، چراکه روند صادر کردن حکم توسط قضات و تلاش آنان برای اجرای عدالت را مطرح می‌کند که چقدر سخت و طاقت فرساست.

این نویسنده درباره وجه تمایز کتاب «جان به لب» با سایر کتاب‌ها گفت: تنوع پرونده‌هایی که در کتاب «جان به لب» مطرح شده، شیرینی و تلخی‌های امر قضاوت در کانون خانواده و آثار آن و همچنین مقوله‌های مواد مخدر، قصاص، قتل، سرقت و موارد دیگر است و تنها پیرامون رویدادهای جنایی مطرح نشده است. از سوی دیگر زاویه نگاه متفاوتی که این کتاب دارد، در دادگاه بیشتر خودنمایی می کند و به ماجراهایی قضات نیز می‌پردازد.

کتاب جان به لب

هر داستان خاطرات یک قاضی

مظفر سالاری که نقش موثری در نگارش کتاب جان به لب دارد و کار ویرایش این کتاب را بر عهده داشته است؛ درباره کتاب «جان به لب» عنوان کرد: موضوع نگارش کتاب «جان به لب» توسط معاونت فرهنگی دادگستری یزد به من پیشنهاد شد. اگر چه تغییر و تحولاتی که در معاونت فرهنگی شکل گرفت، تاثیرات قابل توجهی را بر روند کار نویسندگان کتاب داشت، اما در نهایت کتابی ارزشمند به جامعه ادبیات ارائه شد. این کتاب که با کمک همکار و دوستم سعید زارع بیدکی به نگارش درآمده، دارای ۳۵ داستان است که هر داستان خاطرات یک قاضی است. من معتقدم نگارش چنین کتاب‌هایی قطعاً روی مخاطبان تاثیر بسزای خواهد گذاشت و کاری بسیار ارزشمند است که امیدوارم ادامه یابد.

وی درباره تاثیر نگارش کتاب‌های قضایی بر جامعه مخاطب اظهار کرد: تولید کتاب‌هایی که اطلاعات قضایی و یا خاطرات قضات را مطرح کند، علاوه بر جذابیت که در ژانر جنایی وجود دارد، آگاهی مخاطب را نیز افزایش می‌دهد.

ویراستار کتاب «جان به لب» تاکید کرد: کتاب «جان به لب» به نوعی بیبانگر تفکر و تلاش قضات و مراحلی است که یک قاضی برای ارائه یک حکم طی می‌کند. من مطمئنم رواج و گسترش تولید کتاب‌هایی از این نوع در پیشگیری از جرم نقش مهم و موثری را بازی خواهد کرد و افراد را با نحوه عملکرد شیادان در جامعه و نوع دام‌هایی که شیادان پیش پای افراد می‌گذارند، آگاه می‌کند.

وی در مورد شیوه نگارش کتاب «جان بر لب» افزود: کتاب «جان به لب» مجموعه داستان‌های کوتاهی است که بر اساس خاطرات قضات جمع‌آوری شده و پس از فضاسازی و شخصیت‌پردازی نوشته و به نگارش درآمده است. نکته مهم در این کتاب وفاداری به اصل خاطرات است.

همذات‌پنداری مسبب ترویج روند صحیح زندگی

سالاری ضمن تاکید بر نوع نگارش کتاب خاطرنشان کرد: همذات‌پنداری در داستان‌نویسی سبب می‌شود تا جامعه روند صحیح زندگی و قانون‌مداری را در پیش گیرد. کتاب «جان به لب» سعی دارد با بیانی شیوا و قلمی روان پرده از راز برخی پرونده‌ها و ماجراهای بین قاضیان و متهمان بردارد.

 انتهای پیام/

انسیه بغدادی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *