بررسی دقیق اثرات محیط زیستی سد چم‌ شیر در دست انجام است

12:30 - 08 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۴۲۸۷
معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق پروژه سد چم‌شیر از دیدگاه محیط زیستی با همکاری دستگاه های مسئول و دستگاه های نظارتی و همچنین با لحاظ نمودن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پی بروز برخی از ابهام ها درخصوص تبعات زیست محیطی آبگیری سد چم‌ شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحاتی به شرح ذیل ارایه کرد:

رودخانه زهره از رودخانه های مهم جنوب کشور است که سرچشمه آن در غرب استان فارس و شرق استان کهگلویه بویر احمد واقع شده است. این رودخانه در طی مسیر 520 کیلومتری خود به خلیج فارس می‌ریزد و حوضه آبریز آن، محدوده ای از استانهای فارس، بوشهر ، کهگلویه و بویر احمد و خوزستان را شامل می‌شود . سد مخزنی چم‌شیر در محل تنگ چم‌شیر بر رودخانه زهره در دست احداث است.

ماهيت كيفيت رودخانه زهره نوسانی بوده، بطوریکه در ماه هاي تر داراي كيفيت مناسب و حتي قابل شرب است، منتهی در سایر ماه های سال به دليل كاهش آبدهي رودخانه، غلظت املاح به حدي افزایش می یابد كه براي كشاورزي زراعي نيز مناسب نخواهد بود.

نقش اصلي سد چم‌شير ایجاد تعادل كيفي در رودخانه پایين دست و كاهش نوسانات كيفيت جریان نسبت به شرایط طبيعي است. لذا می‌بایست تضمين تأمين حداقل حقابه محيط زیستي براي تعدیل كيفي رودخانه پایين دست انجام پذیرد. هرگونه انحراف از رهاسازي حداقل حقابه محيط زیستي پایاب سد چم‌شير، با توجه به وجود زونهاي شور موجود مي تواند كيفيت رودخانه را با مشكل مواجه كند.

در همین راستا گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به زمانبر بودن ساخت سد، ملاحظات محیط زیستی بصورت شروط 12 گانه از جمله: اجرای کامل شیوه های پیشگیری، کاهش و کنترل آثار منفی زیست محیطی مرتبط با پروژه و برنامه مدیریت و کاهش زیست محیطی و ارزیابی ریسک کسب مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست در اجرای هرگونه ساخت و ساز و یا فعالیت جدید و… در آن مطرح گردید.

از این رو با عنایت به اهمیت موضوع و ورود مبادی نظارتی و دغدغه های مردمی، بررسی دقیق پروژه از دیدگاه محیط زیستی با همکاری دستگاه های مسئول و دستگاه های نظارتی و همچنین با لحاظ نمودن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *