دستگاه قضا و اشتغال‌زایی/ برای 97 مددجو در کارگاه چرم دوزی زندان مرکزی یزد موجبات اشتغال و درآمد 380 میلیونی فراهم شد

9:02 - 11 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۳۷۵۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
97 مددجوی زندان مرکزی استان یزد در سال‌جاری با همت دادگستری کل، اداره کل زندان‌های استان و مسئولان زندان مرکزی یزد، پس از حرفه آموزی در گارگاه «چرم دوزی» به مرحله تولید رسیده و درآمد 380 میلیون تومانی کسب کردند.

خبرگزاری میزان – یکی از اولویتهای 15 گانه قوه قضاییه، کاهش آمار جمعیت کیفری به طُرق مختلف است از طرفی ایجاد اشتغال و حرفه آموزی به زندانیان موجب جلوگیری از بازگشت مجدد آنان به زندان می شود به همین دلیل در حال حاضر برای تحقق این 2 امر مهم حرفه‌آموزی و ایجاد بستر اشتغال برای زندانیان در درون و پس از خروج از زندان با هدف جلوگیری از تکرار جرم و بازگشت آنان به زندان در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد.

در همین راستا یکی از اولویت های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان، نیز حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان است که سازمان، ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیراقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

بر همین اساس دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد، در ۷ ماهه سال‌جاری با تشکیل ۴۶ کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان گام موثری در جهت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان برداشته‌اند، تشکیل کارگاه‌های «خیاطی، چرم‌دوزی، کاربافی، میناکاری، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس و سفال و کفشدوزی» در زندان مرکزی یزد نمونه‌ای از کارگاه‌های مستقر در زندانهای استان یزد است.

برگزاری 8 دروره آموزشی فشرده در سال‌جاری

کارگاه «چرم‌دوزی» از جمله کارگاه‌های تشکیل شده در زندان مرکزی یزد است که از ابتدای سال تاکنون 8 دوره آموزشی فشرده در این کارگاه برای زندانیان علاقه‌مند برگزار شده است، در این گزارش شرحی از نحوه آموزش، میزان اشتغال و کسب درآمد زندانیان مشغول در این کارگاه گنجانده شده است.

دریافت مدرک پایان دروره از سازمان فنی و حرفه‌ایی

در هر دوره آموزشی ۱۵ الی ۲۰ مددجو در گارگاه «چرم‌دوزی» ابتدا تحت نظر مربیان و استادان تایید شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ایی آموزش‌های لازم را دیده و برای گرفتن مدرک معتبر به اداره فنی و حرفه ایی یزد معرفی می شوند.

آموزش و امتحان پایان دوره رایگان

از ابتدای سال تاکنون 97 زندانی در گارگاه‌ «چرم دوزی» آموزش دیده و به ترتیب برای گرفتن مدرک معتبر به اداره کل فنی و حرفه‌ای استان یزد معرفی شده یا خواهند ‌شد و نکته حائز اهمیت این است که مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش و تولید در این کارگاه مانند سایر گارگاه‌های آموزشی مستقر در زندان‎‌های استان با رایزنی دادگستری کل و مسئولان اداره زندان‌های استان توسط خیران یزدی تهیه می‌شود و علاوه بر این آموزش و شرکت در امتحانات فنی و حرفه ایی جهت دریافت مدرک معتبر پایان دوره نیز در پی انعقاد تفاهم نامه ایی با فنی و حرفه‌ایی استان برای مددجویان بصورت کاملا رایگان و در محل زندان برگزار می‌شود.

در آمد 380 میلیونی مدجویان در 8 ماه

محصولات تولیدی مددجویان در گارگاه «چرم دوزی» زندان مرکزی یزد توسط سازمان حمایت از زندانیان و یا تشکیل نمایشگاه در درون و بیرون زندان عرضه و بفروش رسیده و درآمد حاصل از آن مستقیما به حساب زندانیان واریز می‌شود و از ابتدای سال تاکنون درآمد حاصله از تولیدات چرم دوزی مددجویان در این کارگاه 380 میلیون تومان بوده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری استان یزد برای رفع مشکلات شرکت نمایشگاه های بین المللی یزد دستور صادر کرد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *