واکنش طیف‌های مختلف به دستور ویژه قاضی القضات پس از برد تیم ملی

12:07 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۰۹۵۴
رئیس دستگاه قضا روز گذشته به مراجع ذیربط قضایی برای بهره مندی زندانیان از ارفاقات قانونی و بازگشت آنان به آغوش گرم خانواده دستور ویژه صادر کرد که با واکنش‌های مثبتی روبه رو شد.

خبرگزاری میزان – روز گذشته و در پی پیروزی شورانگیز و بازی غیرتمندانه ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر تیم ملی فوتبال کشور ولز و شعف و شادمانی پدید آمده در سراسر ایران اسلامی و تجلی و تبلور روح جمعی و اتحاد و همبستگی ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به مراجع و مراکز ذیربط قضایی دستور داد به شکرانه عنایت پروردگار و مسرت و سرور ملی حاصل از ظفرمندی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود.

شادی پیروزی تیم ملی دوچندان شد

صدور این دستور اما با واکنش ‌های مثبتی روبه رو شد، مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: دستور رئیس قوه قضاییه به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال ایران و شادی ملی ایرانیان مبنی بر مقدمه سازی برای آزادی بازداشت‌شدگان اتفاقات اخیر که جرم سنگینی ندارند و بازگشت آنها به آغوش خانواده، شادی پیروزی تیم ملی را دوچندان کرد.

رعایت رأفت قوه قضائیه تاثیر زیادی بر وحدت جامعه دارد

سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با این تصمیم گفت: به نظرم افرادی که در مسائل کشوری و سیاست های نادرست غرب دچار تجاهل، غفلت و سردرگمی شدند و علیه امنیت مردم قدم برداشتند، شاید اگر با اینها برابر قانون و رأفت جمهوری اسلامی و سیاست های کلی قوه قضائیه و سیاست های مقام معظم رهبری طوری برخورد شود که متنبه شده و قدر خودشان، انقلاب و نظام را بدانند، این رفتار باعث خواهد شد که قدر آسایش خانواده ها و مردم را بدانند و وضعیت بازار، اشتغال و توسعه ای که به سرعت در کشور رخ می دهد البته با وجود مشکلات خاصی که داریم را ببینند و قدر بدانند.

وی با بیان اینکه وحدت باید سرمشق ما در همه موارد باشد تا در کنار هم و با وحدت بتوانیم برنامه هایمان را پیگیری کنیم ادامه داد: قوه قضائیه نیز همین مسیر را می خواهد طی کند تا به وحدت و جوانان ما آسیب نرسد و همه با هم و با سلامتی پیش برویم.

ارمغان پیروزی

روزنامه وطن امروز نیز در واکنش به این تصمیم رئیس دستگاه قضا در گزارشی به تقدیر رهبر انقلاب ار فوتبالیست‌های ملی پوش در دیدار روز گذشته با بسیجیان، و همچنین پیام تبریک روسای قوای سه گانه و صدور دستور آزادی تعدادی از زندانیان به مناسب پیروزی تیم ملی در مقابل ولز پرداخت.

شیرینی قوه قضاییه بعد از برد تیم ملی

از زمان شروع به کار محسنی اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضاییه، تحولات خوبی در دستگاه قضایی آغاز شد و در این مدت اقدامات مجدانه و پیگیرانه‌ای از سوی وی در رأس دستگاه قضا صورت گرفته است. نگاهی به عملکرد اخیر قوه قضاییه نشان می‌دهد حرکت رو به رشدی که در این قوه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای آغاز شده بود همچنان با جدیت پیش می‌رود.

روزنامه صبح نو با این مقدمه در گزارشی به دستور روز گذشته قاضی القضات واکنش نشان داد و نوشت: حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای همچنین در جریان اعتراضات اخیر، برای استماع مطالب و نقطه‌نظرات هر فرد، گروه و جریانی که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض است، اعلام آمادگی کرده و گفته بود: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آنها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آنها استفاده می‌کنیم و هیچ ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.او همچنین در جمع دانشجویان بیرجند گفته بود: « ما صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید.»

رافت اسلامی از سوی دستگاه قضایی به اقناع افکار عمومی و ایجاد همدلی کمک می‌کند

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی درباره دستور اخیر رئیس دستگاه قضا مبنی بر بهره‌گیری از ارفاق‌های قانونی ویژه آزادی زندانیان در پی پیروزی تیم ملی فوتبال گفت: اقدام اخیر رئیس دستگاه قضا مبنی بر بهره‌گیری از ارفاقات قانونی ویژه آزادی زندانیان در پی پیروزی تیم ملی فوتبال، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: طبیعتا دستور اخیر حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای مبنی بر بهره‌گیری از ارفاقات قانونی ویژه آزادی زندانیان در پی پیروزی تیم ملی فوتبال، می‌تواند فضای همدلی و وحدت را بیش از پیش افزایش دهد.

رافت دستگاه قضا پیرو بهره‌گیری از ارفاق‌های قانونی زندانیان باعث وحدت و انسجام ملی خواهد شد

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه تصمیم رئیس دستگاه قضا مبنی بر بهره‌گیری از ارفاق‌های قانونی ویژه آزادی زندانیان در پی پیروزی تیم ملی فوتبال، یک تصمیم عاقلانه بود،بیان کرد: از سویی دیگر ما مواضع اغتشاشگران را از معترضین جدا کرده ایم و بسیاری از افرادی که در اعتراضات خیابانی شرکت کردند، بیگناه بوده و اسیر دست تبلیغات منفی شبکه های معاند شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین اقدام رئیس دستگاه قضا در زمینه توجه به ارفاقات قانونی درباره زندانیان به همدلی و ایجاد وحدت کمک قابل توجه ای خواهد کرد.

 ارفاق در آزادی زندانیان بیانگر نگاه مثبت حاکمیت به آنهاست

حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌گو با ایسنا ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه در راستای ارائه ارفاق‌های قانونی ویژه آزادی زندانیان، گفت: ایشان با نگاه مثبت وحدت بخش خود شادی را برای یک خانواده رقم زدند که نشان از سعه صدر ایشان داشت و هم اینکه نگاه مثبت حاکمیت به زندانیان بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: به نظرم این اقدام آقای اژه ای یک حرکت انسان دوستانه و وحدت بخش بود.

دستور رئیس قوه قضاییه حاکی از نگاه و رویکرد حمایتگرانه به مردم است

حسن بابایی دکترای جامعه شناسی و حقوق بین الملل در یادداشتی اقدام اخیر رئیس قوه قضاییه و دستور ایشان مبنی بر اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان و دستگیر شدگان واجد شرایط در اغتششاش های اخیر به دلیل پیروزی تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی، را حاکی ازنگاه و رویکرد حمایتگرانه رئیس دستگاه قضا به مردم به عنوان “عائله خداوند” دانست.

وی ادامه داد: این رویکرد متعالی ریاست قوه قضاییه، موجب شده است تا همکاران قضایی ضمن بررسی دقیق پرونده متهمان،استفاده از ظرفیت نهادهای ارفاقی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

زنجیره استان به استان آزادی زندانیان توسط رئیس قوه قضائیه قابل تقدیر است

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری نیز در توییتی از دستور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با آزادی زندانیان پس از برد تیم ملی فوتیال ایران تمجید کرد و نوشت: زنجیره استان به استان آزادی زندانیان توسط رئیس قوه قضائیه امری مبارک و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه امید است با پیروزی بر آمریکا شاهد موج جدید آن باشیم ادامه داد: اینکه رئیس قوه قهریه به دنبال راهی برای آزاد کردن باشد تا زندان کردن ،بسیار ارزشمند است.

تمجید عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب از دستور اخیر رئیس دستگاه قضا

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در توییتی به دستور ویژه رئیس قوه قضاییه پس از برد تیم ملی در خصوص آزادی زندانیان واکنش نشان داد و نوشت: در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر مساعدت زندانیانی که شرایط بهره مندی از ارفاقات قانونی را دارند، ۵۸۳زندانی از زندانهای مختلف در کشور آزاد شدند.

وی ادامه داد: چه خوب است دستور خردمندانه آقای محسنی اژه‌ای مصادیق بیشتری پیدا کند و افراد بازداشت شده دروقایع اخیر هم به حداقل برسند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس: رفتار توام با رافت دستگاه قضا با زندانیان حوادث اخیر به آرامش فضای کشور کمک می‌کند

محمد وحیدی گفت: دستور اخیر رئیس دستگاه قضا مبنی بر بهره‌گیری از ارفاق‌های قانونی ویژه آزادی زندانیان در پی پیروزی تیم ملی فوتبال جزو ابتکارات مدیریتی وی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: دستوری که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به دادگستری‌های کشور برای آزادی زندانیان دادند، اثر بسیار مثبتی در جامعه داشته است.

وی عنوان کرد: این دستور رئیس دستگاه قضا، در جلساتی که با وزیر علوم و خود اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم مطرح و بنا شد با دادستان‌ها صحبت شود تا اگر بخشی از دانشجویان و یا افراد زیر ۱۸ سال در تجمعاتی خارج از مدارس و دانشگاه‌ها دستگیر شده‌اند، اگر واجد شرایط هستند، این آزادی شامل حال آنها نیز شود.

این خبر در حال تکمیل است…



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *