رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش 7 هزار و 300 درصدی تسهیلات مشاغل خانگی

9:27 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۰۵۲۶
مجموع تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی در 10 سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بوده و سهم تسهیلات این بخش در سال جاری به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تسهیلات ارائه شده در بخش مشاغل خانگی با 7 هزار و 291 درصد رشد مواجه شده که باعث افزایش 391 درصدی اشتغال در این حوزه شده است.

از لحاظ آماری هنوز هم ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته، سهم کمتری از مشاغل خانگی را به خود اختصاص می‌دهد. ‌طوری‌که این رقم در کشورهای امریکا، استرالیا و انگلیس بین ۹ تا ۱۱ درصد ولی در کشورمان ایران آمار اشتغال در خانه در حدود ۳ الی ۴ درصد اعلام شده است. از لحاظ شاخص تولید ناخالص داخلی که یک شاخص مهم در سنجش پیشرفت اقتصادی کشورها است هم در ایران تنها میزان ۲،۲ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی به بخش مشاغل خانگی اختصاص دارد.

ارائه یک هزار و 677 میلیارد تومان تسهیلات

از آنجا که توسعه ظرفیت‌های بازار اشتغال و ایجاد بخشی از فرصت‌های شغلی پیش‌بینی شده در چهارچوب هدفگذاری اشتغال پایدار از طریق توان موجود در بخش مشاغل خانگی دنبال می‌شود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در این راستا اقدام به ارائه راهکارهای توسعه‌ای برای ایجاد اشتغال و رونق این بخش کرده است.

در این باره می‌توان به تشکیل ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اشاره کرد. جایی که در آن سیاستگذاری‌های کلان در این بخش تهیه و اجرایی می‌شود. محض نمونه در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در همین مدت در سال گذشته، میزان تسهیلات ارائه شده به این بخش از 23 میلیارد تومان به یک هزار و 677 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در این مدت میزان تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 74 برابر شده است که معادل 7 هزار و 291 درصد رشد کرده است.

آنچه برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغالزایی بخصوص مشاغل خانگی مهم است، تثبیت شغل در این بخش است؛ شاید یکی از جهت‌گیری‌های وزارتخانه در راستای افزایش میزان تسهیلات آن هم با پشتوانه ایجاد تعاونی‌های تأمین نیاز در این راستا باشد.

محض نمونه، به نقل از رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اشتغال، میزان اشتغال 391 درصد با رشد مواجه شده است.

طبق گفته آزیتا همتیان، در سال 1400، تعداد شاغلان 6 هزار و 132 نفر بوده که در هشت ماهه اول امسال این میزان به 30 هزار و 129 نفر افزایش یافته است. تعداد مجوزهای صادر شده نیز در این مدت به 116 هزار و 555 فقره رسیده که نسبت به هشت ماهه اول سال 1400، بیش از 368 درصد با رشد مواجه شده است.

شاید یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اشتغال‌آفرینی و تثبیت شغل، بخش مشاغل خانگی است؛ مسأله‌ای که دولت سیزدهم نیز به آن توجه ویژه‌ای داشته است. 

در همین مدت زمان کمی که سید صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شده، افزایش سهم مشاغل خانگی از 4 درصد به 20 درصد در دستور کار قرار گرفته است. افزایش میزان تسهیلات اشتغال مشاغل خانگی از سه هزار میلیارد تومان در سال‌جاری تا حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان در سال‌های بعد نیز از دیگر اقدامات راهبردی این وزارتخانه برای توسعه اشتغالزایی مشاغل خانگی بوده است.

آنطور که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، در ۱۰ سال اخیر بیشترین پرداخت تسهیلات اشتغال در دولت سیزدهم رقم خورده است.

محمود کریمی بیرانوند به خبرگزاری ایرنا توضیح داده که از سال ۱۳۹۰ تاکنون، ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی بوده است که امسال سهم تسهیلات مشاغل خانگی سه هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق گفته کریمی بیرانوند، قانون مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹ تصویب شد که طی این سال‌ها در این دولت بیشترین اعتبارات اختصاص یافت که تسهیلات تکلیفی بانک‌ها با نرخ ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

ضرورت تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی

گفته می‌شود برای اینکه تسهیلات ارائه شده و مجوزهای داده شده در بخش مشاغل خانگی منجر به پایداری اشتغال شود، نیاز به مجموعه‌ای از حمایت‌های دیگری نیز دارد که کارشناسان معتقدند با ایجاد تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی نیاز شاغلان این حوزه در تهیه مواد اولیه کالاها، وسایل، ابزار و دیگر نیازمندی‌های اعضا در قالب تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی محقق می‌شود.

تعاونی‌های تأمین نیاز با هدف ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی و تأمین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی به‌منظور تهیه مواد اولیه کالاها، وسایل، ابزار و دیگر نیازمندی‌های اعضا تشکیل می‌شوند.

این تعاونی‌ها می‌توانند در صورت امکان وسایل، تجهیزات، ماشین‌آلات و دیگر نیازمندی‌های خود و اعضا را بر اساس موضوع فعالیت به شکل مقرون به صرفه تأمین کنند.

تشکیل تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی به دو صورت تشکیل تعاونی تأمین نیاز برای افرادی که دارای مشاغل خانگی در یک گرایش و یا چند گرایش همسو و نزدیک بهم و همچنین تشکیل تعاونی برای اشخاص پشتیبان مشاغل خانگی انجام می‌شوند.

تشکیل ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی در دست اجرا است

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درخصوص هدف‌گذاری تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی گفت: تعداد ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی در سطح کشور در حال تشکیل است. مهدی مسکنی تصریح کرد: گستره شکل‌گیری تعاونی‌های تأمین نیاز در ۲۸ استان کشور برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است.

وی همچنین بیان داشت: امیدواریم با هدفگذاری صورت گرفته در ماه‌های آتی تحقق ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز را در سطح استان‌ها شاهد باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر براساس برآوردهای صورت‌گرفته تعداد ۲۳۵ عضو و ۲۴۳ فرصت شغلی در ۲۳ شرکت تعاونی تأمین نیاز در کشور شکل گرفته است.

تبدیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی به تعاونی کشوری

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ۳۱ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی خبر می‌دهد و می‌گوید: صفر تا صد این تعاونی‌ها در هر استان تشکیل می‌شود و تمام آنها را به یک تعاونی کشوری تبدیل می‌کنیم تا بازوی اجرایی ما در وزارت کار باشند.

محمود کریمی بیرانوند با تأکید بر زنجیره ارزش تولید مشاغل خانگی، می‌گوید: شکل‌گیری برخی از تعاونی‌ها از تأمین مواد اولیه تا آموزش، مهارت، نظارت و مشاوره همگی در قالب تعاونی‌ها اتفاق می‌افتد و بر این اساس از آنها حمایت می‌کنیم.

به گفته وی، با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از فضای کسب و کار کشور دچار چالش شده، برنامه حمایت از مشاغل خانگی حرکتی راهگشا در ایجاد اشتغال پایدار به‌شمار می‌رود و حمایت و پشتیبانی از مشاغل خانگی در بحث اشتغال می‌تواند پایدار و درآمدزا باشد. 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *