امکان تردد خطوط مسافری از بنادر جنوبی به جزایر داخلی و کشور‌های همسایه خارجی فراهم است

16:30 - 25 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۲۷۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به دنبال افزایش تعداد کشتی‌های کروز برای تردد شبانه در دریا هستیم.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس با اشاره به اینکه حدود ۵۷۹۰ کیلومتر دسترسی به آب در کشور وجود دارد و این ظرفیت، اهمیت مرز‌های دریایی ایران را نشان می‌دهد، افزود: در بین شقوق مختلف حمل و نقل، حمل و نقل دریایی به دلیل ایمنی بالا، کوتاهی مسیر و حجم بالای بار مقرون به صرفه است و باید بدانید کشتی‌هایی طراحی شده اند که ظرفیت ۲۲ هزار کانتینر بار دارند و این بدان معناست که می‌توانند بار ۲۲ هزار خودرو را جا به جا کنند، حال تصور کنید که این میزان بار قرار بود از طریق جاده جابه جا شود که ترافیک جاده‌ای بسیار بالایی را ایجاد می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا بین وجوه مختلف حمل و نقل، سهم حمل و نقل دریایی در جابه جایی کالا ۸۰ درصد و در ایران این میزان معادل ۹۰ درصد است، بیان کرد: در سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ میلیارد تن کالا از طریق کشتی‌ها جا به جا شده است، بنابراین میزان حمل و نقل دریایی ایران از میانگین جهانی بیشتر است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع خود تحت عنوان وجوه اداره شده طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تسهیلات ارزان قیمت را برای ساخت کشتی‌های مسافری بین ۴۰ تا ۷۰ نفر ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پر ترددترین مسیر از بندرعباس به قشم است که تقریبا ۶۵ فروند شناور به جزایر قشم، هرمز و کیش تردد می‌کنند.

حق شناس افزود: ظرفیت خطوط مسافری در بنادر جنوبی به جزایر داخلی و کشور‌های همسایه خارجی وجود دارد، هرچند در روز‌های عادی چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حمل و نقل مسافری از جمله برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی تا مقوله گردشگری و مسافری دریایی توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سفر‌های دریایی در جنوب کشور ظرف چند ساعت است و امکان تردد شبانه در دریا وجود ندارد، خاطر نشان کرد: ما به دنبال کشتی‌هایی هستیم که تحت عنوان کروز شب هم می‌توانند در دریا تردد کنند. یک شناور در بندر عباس وجود دارد و تسهیلات ویژه‌ای به آن اختصاص یافته است و در صورت وجود شناور‌های دیگر نیز این تسهیلات ارائه می‌شود تا در طول شب نیز امکان تردد در دریا فراهم شود و جذابیت بخش گردشگری دریایی ایران افزایش پیدا کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *