رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخبر: نقشه راه همكاری‌های تهران و مينسک روابط تجاری دو كشور را به صورت پايدار ارتقاء می دهد

17:05 - 01 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۴۷۵۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون اول رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه نقشه راه همكاری‌های اقتصادی ايران و بلاروس بايد به شكلی باشد كه روابط فيمابين را به صورت پايدار ارتقاء دهد، گفت: تصميم روسای جمهور دو كشور اين است كه روابط و مناسبات تهران – مينسک عميقا ارتقا پيدا كند.

خبرگزاری میزان _ بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی معاون اول ریاست جمهوری، محمد مخبر عصر امروز (سه شنبه) در مذاكرات مشترک هیات های ايران و بلاروس با اشاره به روابط سياسی پايدار و نزديک دو كشور تصريح كرد: متاسفانه مناسبات اقتصادی فيمابين همپای روابط سياسی ارتقاء پيدا نكرده كه لازم است برای رسيدن سطح روابط اقتصادی به روابط سياسی تلاش های جدی صورت گيرد.

معاون اول رئيس جمهور تعميق روابط اقتصادی را پشتيبانی كننده مناسبات سياسی ارزيابی كرد و اظهار داشت: روابط اقتصادی گسترده ميان دو كشور می تواند تضمين كننده روابط سياسی باشد كه اميدوارم در سفر نخست وزير بلاروس به تهران تصميمات مناسبی اتخاذ شود كه تضمين كننده ارتباطات دو كشور باشد.

مخبر بر ضرورت استفاده از ارز ملی دو كشور در مبادلات تجاری ايران و بلاروس تأكيد و خاطرنشان كرد: ايران آمادگی دارد همكاری های خود را در زمينه های مختلف تجاری، صنعتی، كشاورزی و صنايع نفت و گاز با بلاروس افزايش دهد.

معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به ظرفيتهای گسترده كشورمان در بخش ترانزيت از آمادگی ايران برای همكاری گسترده با بلاروس در این بخش خبر داد و گفت: لازم است كميته ای در حوزه حمل و نقل ميان دو كشور ايجاد شود تا بسترهای لازم را برای همكاری های ترانزيتی و ايجاد خطوط هوایی مستقيم ميان دو كشور فراهم نمايد.

مخبر با يادآوری اينكه بلاروس نيز مانند جمهوری اسلامی ايران از سوی نظام سلطه و به خصوص آمريكا تحت فشار و تحريم قرار دارد، خاطرنشان كرد: ايران آمادگی دارد تجربيات خود را برای مديريت كشور در شرايط تحريم در اختيار بلاروس قرار دهد.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به نيازهای ايران و بلاروس به توليدات يكديگر گفت: ايران و بلاروس می توانند نيازهای يكديگر را در بخش های مختلف به صورت متقابل تأمين كنند و با استفاده از روش هايی همچون تهاتر بخصوص در شرايط تحريم نيازهای خود را مرتفع سازند.

مخبر با اشاره به پيشرفت ها و موفقيت های گسترده كشورمان در بخش های مختلف نظير حوزه دانش بنيان، توليد دارو و تجهيزات پزشكی افزود: ايران آمادگی دارد دستاوردها و پيشرفت های خود را در زمينه های مختلف صنعتی، های تک، سلامت و احداث نيروگاه و تأسيسات پتروشيمی در اختيار بلاروس قرار دهد.

معاون اول رئيس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ايران در سال های اخير وابستگی خود را در صنعت نفت و گاز به حداقل كاهش داده و امروز از توانمندی وسيعی در استخراج نفت و تأسيس كارخانه های پتروشيمی برخوردار است كه مي تواند اين دستاوردها را با كشور بلاروس به اشتراک گذاشته و سرمايه گذاری مشترک انجام دهد.

مخبر تكميل خطوط ريلی كشور و كريدورهای شمال – جنوب و شرق- غرب را از اولويت های در دست اقدام برشمرد و گفت: با تكميل زيرساخت های ترانزيتی و حمل و نقل امكان همكاری مشترك با بلاروس در زمينه ترانزيت فراهم خواهد شد.

نخست وزير بلاروس نيز در مذاكرات مشترک دو كشور با اشاره به روابط صميمانه و درك مشترك دو كشور گفت: ديدارهای منظم و اراده جدی رؤسای جمهور دو كشور، زمينه توسعه مناسبات فيمابين در همه زمينه ها را فراهم كرده است.

وی با تأكيد بر اينكه بايد با تشريک مساعی چالش های پيش روی توسعه مناسبات را از ميان برداريم، به تحريم های غرب عليه دو كشور اشاره و تصريح كرد: بايد به صورت متحد در مقابل اين تحريم ها ايستادگی كنيم و برای ارتقاء روابط اقتصادی و تجاری دو كشور تلاش كنيم.

رومن گلاوچنکو يكی از مهمترين اهداف سفر خود به تهران را نهايی كردن نقشه راه همكاری های دوجانبه اقتصادی عنوان كرد و گفت: بايد در اين سفر پيش نويس نقشه راه دو كشور را نهايی كرده تا وزرای خارجه ايران و بلاروس مقدمات امضای اين توافقنامه را دنبال كنند.

وی با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری دو كشور در سال های اخير گفت: هنوز سطح روابط اقتصادی نسبت به ظرفيت های دو كشور پايين است كه بايد در اين زمينه گام های بلندی برداشته شود.

نخست وزير بلاروس از علاقمندی كشورش برای استفاده از دستاوردها و توانمندی های جمهوری اسلامی ايران در بخش های مختلف صنعتی، تجاری، دانش بنيان و خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: بلاروس آماده است در حوزه حمل و نقل، كشاورزی و احداث ماشين آلات و تجهيزات معدنی و كشاورزی با جمهوری اسلامی ايران همكاری مشترک داشته باشد.

وی با استقبال از پيشنهاد معاون اول رئيس جمهور برای استفاده از ارزهای ملی دو كشور در تبادلات تجاری گفت: لازم است همكاری های بانكی خود را افزايش دهيم و مكانيزمی برای اين تسهيل مراودات تجاری مهيا كنيم.

رومن گلاوچنکو با اشاره به مذاكرات انجام شده يكی از شركت های هواپيمايی ايران برای برقراری پرواز مستقيم به بلاروس خاطرنشان كرد: درخواست رسمی اين شركت را دريافت كرده ايم و در حال اخذ مجوزها و فراهم سازی بسترهای لازم جهت اجرای اين برنامه هستيم.

در اين نشست وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در خصوص نقشه راه همكاری های دو كشور توضيحاتی ارايه كرد و گفت: اين نقشه راه ۱۶ محور دارد و تقريبا تمام زمينه های همكاری ميان دو كشور را پوشش می دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مخبر محمد مخبر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *