رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نرخ بالای سرطان و نقایص مادرزادی نتیجه آزمایش‌های اتمی انگلیس

10:33 - 01 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۳۸۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزمایش اتمی انگلیس در اقیانس هند در 7 دهه پیش، نظامیان این کشور را هم تحت تاثیر قرار داد که بدون اطلاع در آن آزمایش حضور داشتند.

خبرگزاری میزان – اخیرا رسانه‎ها گزارش دادند که انگلیس با اعطای مدال از کهنه‌سربازان خود که در آزمایش اتمی این کشور آسیب دیده بودند، قدردانی کرده است.

به گزارش «الجزیره»، این اقدام 70 سال پس از انفجار بمب هسته‌ای انگلیس در اقیانوس هند صورت می‌گیرد.

70 سال پس از انفجار بمب هسته‌ای انگلیس در اقیانوس هند، نیروهایی که بسیاری از آنها بدون اطلاع در آزمایش‌های تسلیحات اتمی این کشور شرکت کردند، «با اعطای مدال» مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

این اقدام دولت انگلیس پس از کمپین‌های طولانی کهنه‌سربازان حاضر در آزمایش‌های اتمی و خانواده‌های آنها صورت می‌گیرد.

اکنون، بسیاری از افراد خواهان شناسایی مشکلات سلامتی هستند که معتقدند در نتیجه قرار گرفتن در معرض تشعشعات این آزمایش اتمی متحمل شده‌اند.

اقدام اخیر دولت انگلیس در هفتادمین سالگرد نخستین آزمایش اتمی جوی انگلیس در سوم اکتبر سال 1952 صورت گرفت.

عملیات طوفان

انفجار یک دستگاه انفجار «پلوتونیوم» در یک کشتی نیروی دریایی انگلیس در جزایر «مونتبلو» در نزدیکی استرالیای غربی، موسوم به «عملیات طوفان»، انگلیس را پس از آمریکا و روسیه به سومین کشور مجهز به سلاح هسته‌ای جهان تبدیل کرد.

انگلیس انفجارهای هسته‌ای بیشتری را در استرالیا و مناطق اقیانوسیه از جمله جزیره «کریسمس» در سال‌های بعد به راه انداخت.

گروه‌های کهنه سربازان انگلیسی می‌گویند که حدود 22 هزار پرسنل نظامی انگلیس در آزمایش‌های اتمی این کشور و آمریکا در دهه‌های 1950 و 60 شرکت داشتند، که بسیاری از آنها سربازانی بودند که خدمات ملی پس از جنگ را انجام می‌دادند.

کهنه سربازان، دانشمندان و کارمندان دولتی از استرالیا، نیوزلند، فیجی و کریباتی بین سال‌های 1952 تا 1967 تحت فرمان انگلیس در این آزمایش‌ها حضور داشته‌اند.

قرار دادن عمدی نظامیان در معرض تشعشات هسته‌ای

بسیاری از کهنه سربازان و خانواده‌هایشان بر این عقیده هستند که بین آزمایشات اتمی انگلیس و مشکلات سلامتی که از آن رنج برده‎اند ارتباط وجود دارد و بر انگلیس فشار می‌آورند تا تحقیقات عمومی در مورد این آزمایشات انجام دهد.

اما بسیاری دیگر از این کهنه سربازان می‌گویند که به طور عمدی در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار گرفته‌اند؛ این افراد استدلال کرده‌اند که هدف انگلیس از قرار دادن آنها در معرض تشعشات هسته‌ای، ارزیابی واکنش بدن‌شان به این تشعشات بوده است.

 این کهنه‌سربازان گزارش دادند که بعد از آزمایش‌های اتمی، انگلیس پرونده‌های پزشکی آنها را از بین برده است.

«جان موریس» که در دهه 1950 به عنوان یک سرباز در ارتش انگلیس خدمت می‎کرده و شاهد انفجارهای هسته‌ای در جزیره کریسمس بود، در اوایل سال جاری گفت که «احساس می‌کردم پایان دنیا را دیده‌ام؛ من به طور دقیق دیدم که نور بسیار شدید بود و احساس می‌کردم خونم در حال جوشیدن است؛ درختان خرما که 32 کیلومتر دورتر بودند، به طور کامل سوختند.

 مطالعات متعددی در طول دهه‌ها استدلال‌هایی مبنی بر نرخ بالای سرطان در میان نظامیان حاضر در این آزمایش‌ها و نقایص مادرزادی در فرزندانشان را مطرح کرده‌اند.

دولت های متوالی انگلیس  قرار گرفتن نظامیان در معرض سطوح ناامن تشعشعات هسته‌ای را رد کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *