رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی آخرین وضعیت برق کشور/ در مصرف برق دستگاه‌های اجرایی مقصر هستند نه مردم

11:02 - 30 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۲۳۵۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع در مصرف بهینه مردم تقصیر کمتری دارند. عمده تقصیر به صورت عام به عهده دستگاه‌های اجرایی دولتی است.

خبرگزاری میزان - تهران ۲۰ یکشنبه ۲۹ آبان در حالی برگزار شد که مالک شرعیتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق کشور با حضور در این قسمت از برنامه به بررسی وضعیت برق کشور پرداختند.


رجبی درباره میزان تولید و مصرف برق و دلیل متفاوت میزان هر یک از آنها به تهران ۲۰ گفت: میزان تولید و مصرف در پاییز و زمستان کم می‌شود. در تابستان میزان تقاضا و مصرف برق حدود ۷۰ هزار مگاوات بود. میزان تولید برق بستگی به شرایط تنظیمی که از نیروگاه برق می‌گیریم، دارد. ما به طور متوسط بیش از ۶۱ هزار مگاوات تولید برق در بخش مدیریت مصرف داشتیم.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: برای بهبود مصرف، بخشی از تقاضا را به ساعت‌های کم بار منتقل می‌کنیم. صنایع این قابلیت را دارند که فعالیت‌هایشان را به ساعت‌هایی که میزان تقاضا کم است، منتقل کنند. ما تلاش می‌کنیم که طوری مدیریت کنیم که انرژی بیشتری تحویل صنایع بدهیم. میزان تحویل انرژی در سال جاری ۱۲ درصد بیشتر بود.

وی ادامه داد: امسال با همکاری مردم در بخش خانگی صرفه‌جویی قابل توجه‌ای بدون خاموشی داشتیم. در مصرف خانگی ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشتیم و با تشویق‌ها ۱۷۰۰ میلیارد تومان ناشی از کاهش مصرف برای رساندن سوخت به پالایشگاه‌ها لحاظ شد. امسال بیش از دو برابر سال گذشه گاز تحویلی داریم. با این حال در اوج سرما نیاز بیشتری به همکاری مردم داریم. حتی اگر ۱۰ درصد کاهش داشته باشند می‌توانیم با کمترین مشکل، سرما را پشت سر بگذاریم.


ابلاغ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق کشور به دولت


شرعیت نیز درباره میزان تولید و مصرف برق و دلیل متفاوت میزان هر یک از آنها گفت: نگرانی‌ها از میزان مصرف و عرضه در دوران اوج مصرف رخ می‌دهد. ضریب بار یعنی اینکه آنچه در شبکه برق برای تولید برق سرمایه گذاری می‌کنیم، در طول سال باید استفاده از آن هم رخ بدهد. با این حال ضریب بار در کشور پایین است و حدود ۶۳ درصد است.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این در کشورهای پیشرفته تا ۸۵ درصد بالا می‌رود. پایین بودن درصد ضریب بار باعث می‌شود سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی صرفه نباشد.این میزان کم از سیاست‌گذاری های غلط گذشته ناشی می‌شود.

وی یادآور شد: در قانون جدید وزارت نیرو را مکلف کردیم که در زمان‌های غیر ضرور به بخش خصوصی اجازه صادرات بدهد. این تجارت انرژی ایرادی ندارد مهم این است که مصرف را تامین کنیم. راندمان نیروگاه‌های ما از ۱۸ درصد تا راندمان‌های متوسط است. به تازگی قانون مانع‌زدایی از صنعت برق به دولت ابلاغ شده که از تصمیمات مهم این قانون این است که درباره برقی رایگانی که در زنجیره تولید به نیروگاه می‌دهیم و یارانه برق عملا در شبکه تولید آن هدر می‌رود، تصمیمی لحاظ کند.شریعتی گفت: در اینجا وزارت نیرو را مکلف کردیم که یارانه را به حلقه آخر زنجیره منتقل بکند که به مردم فشار نیاید. بر اساس مدل و فرمول قیمت‌گذاری طبق مواد این قانون، آن ها که زیر الگوی مصرف هستند از برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند و برای بالاتر از الگو تعرفه پلکانی در نظر گرفته شده است. بنابراین طی چند سال این یارانه داخل زنجیره تولید را به آخر منتلق می‌کنیم که برای نیروگاه‌دار استفاده از فناوری پایین به صرفه نباشد.


بیش از ۸۰ درصد مردم زیر الگو، برق مصرف می‌کنند


رجبی در خصوص اینکه وزارت نیرو برای جلوگیری از هدررفت برق چه برنامه‌ای دارد، گفت: متوسط راندمان سالانه نیروگاه‌های کشور ۳۹ درصد است. عمدتا از نیروگاه‌های فرسوده در زمستان استفاده نمی‌کنیم. آنها فقط در تابستان در زمان اوج مصرف به ما خدمات می‌دهند. نیروگاه‌های امروزی سیکل ترکیبی و راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تاسیس شده‌اند. همچنین تلفات شبکه‌های برق حدود ۹/۲ در شبکه‌های توزیع است که برای کشور پهناور ما عدد خوبی است.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: در حوزه مصرف شاخصی به نام شدت مصرف انرژی در کشور ایران افزایشی است اما متوسط جهانی رو به کاهش است. در حوزه مصارف خانگی مثلا کولرهای گازی به دلیل ارزان بودن انرژی گسترده است. در این طرح پیش‌بینی شده برای اینکه فشار به مردم نیاید باید منابغی را تعریف کنیم که برای تعویض این کولرها سرمایه‌گذاری لحاظ بشود. بنابراین قابل ذکر است که در بخش خانگی ۸۰ درصد مردم زیر الگوی مصرف و ۲۰ درصد پر مصرف هستند.


شریعتی در خصوص اینکه مجلسی‌ها از جهت نظارتی چه خلاهایی در صنعت برق کشور می‌بینند، گفت: در مجموع در مصرف بهینه مردم تقصیر کمتری دارند. عمده تقصیر به صورت عام به عهده دستگاه‌های اجرایی دولتی است. وقتی که شرایط را فراهم نمی‌کینم که مردم کولرهایشان را تغییر بدهند این یک ایراد است. خود صنعت‌ها باید بهینه اداره بشوند. باید کالای کم‌مصرف در اختیار مردم گذاشته بشود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بالای ۷۰ درصد از موانع صنعت برق با این قانونی که اخیرا به دولت ابلاغ شده بر طرف می‌شود. یکی از موضوعات مهم همین ساختمان‌هایی است که مصرف بهینه ندارد. باید در سال ۲۵ درصد مصر‌فشان را کاهش بدهند؛ در غیر این صورت باید هزینه بالایی بپردازند.وی گفت: در نهایت امکانات و الزاماتی که برای بخش عمومی و دولتی دیده‌ایم بیشتر بوده و کمترین فشار به روی مردم است و الزامات را به سوی دولت برده‌ایم. اگر ما پر مصرف هستیم باید ابتدا برق خودمان را قطع کنیم. مردم خیلی احتیاط می‌کنند. کار فرهنگی در این حوزه یک تلنگر است اگر قانون را درست ریل گذاری بکنیم خود به خود اجرا می‌شود.


مجازات ماینرها بازدارنده نیست


رجبی نیز گفت: ما حدود ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی داریم.احداث نیروگاه‌های اتمی به دلیل برخورداری از دو فاز توسعه زمان‌بر است. اما طی ۷ سال این مقدار به ۳۰۰۰ مگاوات تبدیل می‌شود. در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدامات موثری انجام شده است. وزارت نیرو برنامه‌ای برای تبدیل ۱۰۰۰ به ۱۰ هزار مگاوات دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: یکی از این برنامه‌ها این است که اوج بار سال ۱۴۰۲ را را به ۱۸۵۰ مگاوات برسانیم. در خصوص مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان به صورت حواله‌های سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت شد که در واقع این اقدام موجب تسریع در احداث نیروگاه می‌شود.

وی در خصوص پدیده برق دزدی تاکید کرد: در همه کشورها برق دزدی صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر بحث ماینرها و استخراج رمزارزها باعث دزدی برق بوده است که در این راستا توانستیم که بیش از ۶۵۰ مگاوات برق کشف کنیم. از مجرمان به نرخ صادراتی برق جریمه‌‌ای اخذ خواهد شد. با این حال مجازات‌ها شاید بازدارنده نباشد چون هنوز دزدی‌ها وجود دارد.


شریعتی در پایان گفت: در حال حاضر چالش ما این است که صنایع فعال بشوند. بخشی از ماینرها در صنایع راکد فعالیت می‌کردند. انشعاب صنعتی داشتند و صنعت فعال نبود. مطالبه مجلس از دولت این است که بهره‌وری صنعت برق را بالا ببرد. همچنین ما در حوزه برق پرهزینه تولید می کنیم. اتلاف برق به دلیل فرسودگی شبکه‌ها در زمان توزیع و انتقال بیش از پیش است. باید شبکه‌های فرسوده ترمیم بشود. خصوصا در تهران نیازمندی‌های جدی داریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *