مسیر رو به جلوی شوراهای حل اختلاف کشور/۳۳هزار و ۱۸۱ پرونده در 6 ماهه امسال در اصفهان به مصالحه ختم شد

7:57 - 30 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۰۳۱۷
 رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با اشاره به آمار صلح و سازش در 6 ماهه ابتدایی امسال گفت: ۳۳هزار و  ۱۸۱فقره پرونده در این مدت به مصالحه ختم شده است که معادل ۴۲درصد است.

خبرگزاری میزان- شوراهای حل اختلاف در کشور، قدمتی ۲۰ ساله  دارند که در طول این سال‌ها با فعالیت مثمرثمر خود توانسته‌اند بار بزرگی از دوش دستگاه قضایی کشور با کاهش ورودی پرونده‌های قضایی به محاکم بردارند که البته تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز تلاش بیشتری لازم است.

امروزه شوراهای حل اختلاف با حضور مصلحان، ریش سفیدان و معتمدان محلات و مناطق مختلف کشور، تبدیل به نهادی مردمی و قابل توجه و احترام در کشور شده‌اند که با افزایش آمار صلح و سازش در استان‌های مختلف، این روند افزایش محبوبیت همچنان ادامه دارد.

اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف با تمسک به آموزه‌های دین مبین اسلام و تلاش فراوان هر روزه و هرساله به حل شدن پرونده های قضایی و عدم راهیابی آنها به دستگاه قضایی کمک کرده‌اند که یک سهمیه ۲۰ درصدی در آزمون جذب نیروی اداری قوه قضاییه برای جذب  اعضای شوراهای حل اختلاف اختصاص پیدا کرده و این تعداد قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

گسترش صلح و سازش با اقدامات دستگاه قضا/ برگزاری پویش حسینی موجب رهایی ۱۵۸ محکوم از قصاص نفس و آزادی بیش از ۳ هزار زندانی شد

با توجه به جایگاه اصلاح ذات البین در مبانی دینی که این اقدام همپای مجاهدت در راه خدا تلقی شده است، تلاش برای ایجاد صلح و سازش در جامعه در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است.

اهمیت صلح و سازش برای دستگاه قضا در حدی است که حجت الاسلام والمسلمین اژه ای در روز چهارشنبه ۱۸ آبان امسال، طی سخنانی در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به اهمیت و ارزش صلح و سازش و همزیستی مسالمت آمیز در همه مکاتب و نظامات حکمرانی و اجتماعی، تصریح کرد: ارزش و اهمیت ایجاد صلح و سازش میان افراد جامعه و رفع خصومات میان مردم، برای ما در دستگاه قضایی از حیث ارتقاء آمار رسیدگی به پرونده‌ها نیست و ما این موضوع بسیار حائز اهمیت را به مقوله آمار تقلیل نمی‌دهیم بلکه برای صلح و سازش میان مردم و رفع خصومات آنها ارزش و اعتباری خاص قائل هستیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف توصیه کرد که با تدوین سازوکارهای مشخص و سیاستگذاری و روشنگری، بیش از پیش از ظرفیت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی ، طوایف، هنرمندان و صاحبان نفوس و قلم و کلام در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم بهره گیرند.

اما اصفهان، از استان های موفق در اصلاح ذات البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده هاست که مقایسه عملکرد 6 ماهه نخست امسال شوراهایی حل اختلاف این استان، با مدت مشابه سال قبل، این نکته را تصدیق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جمعی از کارکنان دادسرای ارومیه زندانی نیازمند مالی را آزاد کردند

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف فرصتی کم نظیر برای ترویج و توسعه فرهنگ سازش و حل اختلافات مردم است، اظهار کرد: باید از ظرفیت این نهاد مردمی حداکثر استفاده را داشت چراکه دین اسلام برای صلح میان مردم اهمیت فراوانی قائل شده است.

حمید بهرامیان در ادامه با اشاره به آمار صلح و سازش در 6 ماهه ابتدایی امسال گفت: ۳۳هزار و  ۱۸۱فقره پرونده در این مدت به مصالحه ختم شده است که معادل ۴۲درصد است.

وی بابیان اینکه تعداد ۱۳۰هزارو  ۳۴۸ فقره پرونده مختومه شده است، افزود: تعداد پرونده های مختومه شده شعب زندان، هزار و ۸۶۴ مورد و تعداد زندانی آزاد شده شعب ویژه زندان ۷۰۴ مورد بوده که در مجموع تعداد زندانیان آزاد شده هزار و ۴۰۸نفر است.

بیشتر بخوانید:

یک پرونده قصاص عضو با تلاش شورای حل اختلاف اصفهان به سازش ختم شد

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان یادآور شد: تعداد مصالحه در پرونده های شعب ویژه زندان، هزار و ۴۸۳ فقره است که تعداد پرونده های مختومه اجرای احکام نیز ۳۲هزار و۱۰۵ فقره است که ۱۳ فقره مصالحه در پرونده‌های قصاص گزارش شده است.  

بهرامیان با اشاره به آمار صلح و سازش استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: تعداد پرونده های مختومه ۱۲۴هزار و ۷۱۲ فقره  است و  تعداد پرونده های مصالحه شده نیز ۲۷هزارو  65فقره است که معادل۳۶درصد است.

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان آزاد شده شعب ویژه زندان ۴۳۷ و تعداد زندانیان آزاد شده شعب ۸۲۵ نفر است، عنوان کرد: مجموع زندانیان آزاد شده  در بازه زمانی 6 ماهه نخست سال گذشته هزارو ۲۶۲ نفر بوده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان تاکید کرد: تعداد پرونده های مختومه شده در حوزه اجرای احکام۳۵  هزار و ۶۳۲ فقره بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *