نگاهی به گلزنان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران در ادوار مختلف جام جهانی + عکس

0:15 - 30 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۰۲۱۸
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
تیم ملی ایران که برای ششمین بار در جام جهانی حضور دارد، اینبار برای خلق شگفتی و جا به جا کردن رکورد ها وارد زمین خواهند شد.

خبرگزاری میزان - جام جهانی همواره برای ایران یادآور خاطرات تلخ و شیرین است، جایی که در جام جهانی سال 1978 آرژانتین مقابل اسکاتلند توسط ایرج دانایی فرد به اولین گل تاریخ ایران در این تورنمنت دست یافتیم.

تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی پیش از صعود به قطر 5 بار موفق به حضور در این تورنمنت شده بود. جام جهانی 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه، 2006 آلمان، 2014 برزیل، 2018 روسیه و اکنون 2022 قطر 6 حضور تیم ملی کشورمان بود که هر بار در دور گروهی از دور این رقابت‌ها کنار رفتند.

*حال مروری خواهیم داشت به بازیکنان ایرانی که در این رویداد ورزشی موفق به گلزنی شده‌اند:

سال 1978 جام جهانی آرژانتین با مربیگری حشمت مهاجرانی اولین حضور ایران در این رقابت ها بود. جایی که ایران با اقتدار هرچه تمام تر موفق شد در انتخابی به عنوان تیم صدرنشین صعود کند. تیم ملی در جام جهانی آرژانتین با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو همگروه شد. ایران در اولین بازی مقابل هلند قرار گرفت و با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد، بازی دوم ملی پوشان مقابل اسکاتلند بود که این دیدار باعث به ثمر رسیدن اولین گل ایران در جام جهانی توسط ایرج دانایی فرد همراه بود. این بازی نیز با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. دیدار آخر ایران مقابل پرو بود که این بازی نیز با برتری ۴ بر یک پرو به پایان رسید. حسن روشن در این دیدار دومین گل ایران در جام جهانی را به ثمر رساند.

در جام جهانی 1998 فرانسه جایی که حماسه ملبورن یادآور خاطرات شیرین ایران برای صعود به این جام بود نخستین پیروزی ایران در این تورنمنت رقم خورد. تیم ملی ایران با مربیگری جلال طالبی برای بار دوم به جام جهانی صعود کرد. ایران در نخستین بازی خود در این جام مقابل یوگسلاوی با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. تیم ملی ایران در دومین دیدار مقابل آمریکا به اولین پیروزی تاریخ خود دست یافت، پیروزی که سال هاست بازیکنان تیم ملی به آن افتخار می کنند. در این بازی مهدی مهدوی کیا و حمید استیلی گل های اول و دوم ایران را به ثمر رساندند که بعدها گل استیلی به عنوان گل قرن معروف شد. این دو گل سومین و چهارمین گل‌های ایران در تاریخ جام جهانی بود.

جام جهانی 2006 آلمان با مربیگری برانکو ایوانکوویچ با توجه به اینکه ایران بازی های دوستانه خوبی برگزار نکرد نتوانست نتایج قابل قبولی بگیرد و از این جام با رتبه بد خداحافظی کردند. ایران در نخستین دیدار این جام با نتیجه 3 بر یک از مکزیک شکست خورد یحیی گل‌محمدی برای ایران در این بازی گل زد. دیدار دوم ایران با شکست 2 بر صفر مقابل پرتغال پایان یافت و در آخرین بازی این گروه مقابل آنگولا قرار گرفتند که این بازی با گل سهراب بختیاری زاده یک بر یک مساوی شد. به این ترتیب گل‌محمدی و بختیاری زاده گل های پنجمین و ششمین گل های ایران در ادوار جام جهانی را به ثمر رساندند.

جام جهانی 2014 در برزیل حال هوای دیگری داشت. اینبار با کارلوس کی‌روش پس طی کردن مسیری سخت به ریو رسید. ایران در این جام نسبت به ادوار گذشته با نسلی تازه نفس راهی رقابت ها شد. تیم ملی در نخستین دیدارش مقابل نیجریه قرار گرفت که این دیدار با نتیجه بدون گل به پایان رسید. آرژانتین دومین حریف ایران در این تورنمنت بود که به سختی موفق شد ایران را با یک گل شکست دهد. بوسنی آخرین حریف ایران در گروه F بود که این بازی با شکست 3 بر یک ایران همراه بود. رضا قوچان نژاد تک ایران را در این بازی به ثمر رساند. این هفتمین گل ایران در جام جهانی بود.

و اما جام جهانی 2018 روسیه شانس دوباره شاگردان کی‌روش برای شروعی قدرت‌مند بود. سن‌پترزبورگ تداعی‌گر خاطرات شیرین توأم با حسرت است. تیم ملی ایران در این جام در نخستین دیدارش مقابل مراکش قرار گرفت که این بازی در دقایق پایانی با گل به خودی مدافع مراکش دومین پیروزی ایران در ادوار مختلف جام جهانی را شکل داد. دیدار دوم ایران مقابل اسپانیا برای فوتبال دوستان جذاب بود جایی که عزت اللهی یک گل به ثمر رساند، اما توسط داور رد شد. در ادامه اسپانیا با یک گل ایران را شکست داد. ایران و پرتغالی که قرار بود دراماتیک تمام شود در نهایت با حسرت به پایان رسید. تیم ملی ایران در این بازی با نتیجه یک بر یک متوقف شد. تک گل تیم ملی را کریم انصاری فرد از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. این گل هشتمین و آخرین گل ایران در ادوار مختلف جام جهانی تا به اینجا بود.

تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی 24 گل دریافت کرده و در مقابل 9 گل به ثمر رسانده که یکی از آن ها مقابل مراکش با گل به خودی به ثمر رسید. حال باید منتظر ماند و دید این آمار در جام جهانی 2022 قطر به چه شکل تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *