ممنوعیت تردد كامیون ها ایرانی و تركمنی به خاك دو كشور رفع شد

15:03 - 28 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۰۱۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
با تحقق مصوبات نشست روسای کل گمرکات ایران و ترکمنستان در شهریور ماه سال جاری و تسهیلات و اقدامات در نظر گرفته شده حجم تردد کامیون ها در مرزهای گمرکی مشترک دو کشور افزایش ۱۰۰ درصدی یافت.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، رفع محدویت ها و ممنوعیت هایی که از زمان همه گیری بیماری کرونا اعمال شده بود، بعد از ۳ سال کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی می توانند به عمق خاک ۲ کشور وارد شوند.

این گزارش می افزاید: در این راستا و با تحقق مصوبات نشست روسای گمرک دو کشور در شهریور ماه سال جاری در محل گمرک مرزی لطف آباد ایران و آرتیق ترکمنستان، اولین کامیون ترکمنستانی وارد خاک ایران شد.این‌ گزارش حاکیست با این اقدام کامیون های دو طرف می توانند به صورت حمل یکسره، ترانشیپمنت مستقیم و غیر مستقیم وارد اماکن گمرکی و عمق خاک دو کشور شوند.

این گزارش در خصوص دستاوردهای دیگر نشست طرفین در شهریور ماه سال جاری را حذف دریافت متقابل خط سیر عبور کامیون های ایرانی و ترکمنی در داخل خاک دو کشور از آبان امسال به ازای هر کیلومتر ۱/۵ دلار ذکر کرد و می افزاید: این امر سبب کاهش هزینه ها و افزایش حجم‌ مبادلات تجاری خواهد شد.

این گزارش با اشاره به اینکه طرف ترکمنستانی هیچ محدودیت و ممنوعیتی در تعداد ناوگان ورودی و خروجی اعمال نمی کند، می افزاید: با توجه به علاقمندی طرف ترکمنستانی به افزایش حجم مبادلات بین کشور، مقامات گمرکی ترکمنستان خواهان افزایش ساعت کاری گمرک دو طرف هستند تا تشریفات گمرکی با سرعت بیشتری انجام شود. براساس این گزارش محدودیت های کرونایی هم که بیش از این، طولانی شدن عملیات گمرکی را در پی داشت، برداشته شده است.

این گزارش در خصوص افزایش میزان ترانزیت و صادرات کالا از گمرک مرزی سرخس می افزاید: در ۷ ماهه سال جاری میزان ترانزیت از گمرک سرخس ۶۲ درصد و وزن صادرات ۱۳ درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *