نقش‌آفرینی قوه‌ قضاییه در توسعه اشتغال پالایشگاهی/ ورود پالایشگاه «نفت آفتاب» به چرخه تولید

8:03 - 29 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۹۹۰۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مساعدت و کمک در جهت رفع مشکلات پروژه ملی طرح توسعه مجتمع روغن سازی شرکت نفت آفتاب پس از چند سال وقفه و زمینه سازی برای ایجاد اشتغال پایدار برای ۴۶۰ نفر از اقدامات اخیر قوه قضاییه در راستای حمایت و مانع زدایی از تولید و اشتغال‌ است که با دستور مستقیم حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای انجام شده است.

خبرگزاری میزان - در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد تلاشی همه جانبه از سوی تمامی ارکان و اجزای حاکمیت و فعالان عرصه تولید و اقتصاد به منظور سامان بخشی به وضعیت تولید کشور، برای هر سال عناوینی اقتصادی انتخاب می‌کنند، دستگاه قضایی نیز به رغم اینکه وظیفه ذاتی در مسائل اقتصادی و تولید ندارد اما  برای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در کنار سایر قوا برای خود نقشی تاثیرگذار قائل شده تا علاوه بر احیای حقوق عامه بتواند به گردش چرخ‌های تولید و اشتغال که رابطه مستقیمی با کاهش جرم‌ و به تبع آن کاهش پرونده‌های قضایی دارد، کمک کند.

با دستور رئیس قوه قضاییه مسئولان قضایی کشور به این مقوله ورود پیدا کردند و با همت دادگستری‌ها و مراجع قضایی در سراسر کشور از توقف چرخش چرخ بسیاری از کارخانه‌ها و مجتمع‌های تولیدی جلوگیری شد تا با حمایت از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان؛ چرخ تولید کشور از کار نیفتد و تولیدکنندگان با امنیت خاطر بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند، البته قوه قضاییه در مباحث اقتصادی، از لحاظ اجرایی و مستقیم ورود نمی کند اما با تشکیل جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، در کنار سایر دستگاه‎ها و ارگان‎ها به رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران می‎پردازد.

رئیس دستگاه قضا (۲۱ شهریور) سال‌ جاری در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در همین راستا، گفت: اگر بنگاه تولیدی و صنعتی دارای مشکل حقوقی و قضایی است، مسئولان قضایی ذیربط باید به‌ گونه‌ای تدبیر کنند که رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی واحد و بنگاه مزبور، خللی در فرایند تولید و اشتغال آن ایجاد نکند.

با این حال همین چند روز اخیر بود که مسئولین قضایی در اقدام تازه ای گره ای تازه از تولید باز کرده و باعث رونق افزایی در امر اشتغال شدند.

از این رو آیین شروع به کار منتخبین آزمون استخدامی سال ۱۴۰۱ شرکت پالایش نفت آفتاب با حضور رئیس کل دادگستری هرمزگان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی از مسئولین قضایی و اجرایی در تاریخ 22 آبان در سالن ملی گاز بندرعباس برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این مراسم اظهار کرد: در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و به منظور استفاده از ظرفیت بالای قوه قضاییه در جهت تحقق سیاستهای مذکور برای امنیت سرمایه گذاری، رفع موانع حقوقی-قضایی تولید و اشتغال و مبارزه با مفاسد اقتصادی در چارچوب وظایف و اختیارات دستگاه قضایی، از مسائل و مشکلات بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران گره‌گشایی شده است.

مجتبی قهرمانی تصریح کرد: مساعدت و کمک در جهت رفع مشکلات پروژه ملی طرح توسعه مجتمع روغن سازی شرکت نفت آفتاب پس از چند سال وقفه و زمینه سازی برای ایجاد اشتغال پایدار برای ۴۶۰ نفر از اقدامات اخیر قوه قضاییه در راستای حمایت و مانع زدایی از تولید و اشتغال‌ است که با دستور مستقیم حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای انجام شده است.

مشکلات سه سال روی زمین مانده بود

احمد مرادی ،نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با میزان، با اشاره به «اشتغالزایی مستقیم برای ۴۶۰ نفر در شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس با اجرای دستور رئیس قوه‌قضاییه» گفت:قوه قضاییه واقعا روند خوبی را در زمینه رفع موانع تولید، اشتغال و گره گشایی از این بخش آغاز کرده است و ما هم مراتب تشکر خودمان را به مسئولین قضایی اعلام می داریم.

وی تاکید کرد: شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه نفت مجوز فعالیت گرفت و فعالیتشان هم قانونی بوده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه برای اراضیِ در حاشیه این پالایشگاه جهت توسعه، مشکلاتی ایجاد شد و دو الی سه سال کار بر روی زمین مانده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با ورود دستگاه قضایی به مشکلات شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس و به پشتوانه پیگیری های حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در گذشته و آنهم در مسند معاون اولی این قوه، دستور داده شد که این موضوع به سرعت مورد بررسی قرار گیرد و این مشکل برطرف شود که خوشبختانه بالاخره این مشکل در شرایط فعلی برطرف شد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رفع مشکلات شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس باعث شد تا ۴۶۰ نیروی کار جدید در ابتدای امر به این پالایشگاه اضافه شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه موانع پیش روی تولید کنندگان کم نیست، بیان کرد: این مسئله نشان داد که اگر قوه قضاییه به سهم خود به موضوع رفع موانع تولید ورود کند، مشکلات حل شده و شاهد افزایش تولید و افزایش اشتغال خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اقدام رئیس دستگاه قضا در زمینه حضور بین مردم بسیار امری مطلوب است، بیان کرد: رئیس دستگاه قضا تاکنون کمک‌های زیادی را با دید باز خود برای رفع موانع تولید داشته است و انشالله همه دستگاه‌ها همانند این قوه پای کار بیایند.

همچنین احمد جباری نمانیده مردم هرمزگان (بستک / بندرلنگه / پارسیان) در گفت و گو با میزان با اشاره به «اشتغالزایی مستقیم برای ۴۶۰ نفر در شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس با اجرای دستور رئیس قوه‌قضاییه» گفت: اقدام قوه قضاییه در این بخش بسیار حائز اهمیت بوده و نشان از ایفای وظایف درست و مناسب این قوه در زمینه رفع موانع تولید دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های بالای استان هرمزگان، به واقع بیکاری در این استان امری ناپسند است لذا وقتی در این شرایط قوه قضاییه پیش گام شده و اشتغالزایی را به واسطه رفع موانع ایجاد می کند، جای بسی تشکر دارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه نباید جوانان ما برای امرار معاش خود دربه در شده و برای تامین معاش خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس بروند این در حالی است که ما بیشترین ظرفیت اشتغالزایی را در این استان داریم.

این نماینده مجلس بیان کرد: با این حال رویکرد رئیس قوه قضاییه در زمینه رفع موانع تولید و اشتغالزایی موثر بوده است و این امر البته باید استمرار داشته باشد.

البته جباری در ادامه به یکی دیگر اقدامات گره گشای قوه قضاییه در امر اقتصاد اشاره و گفت: شرکت‎ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی در سطح این استان وجود دارد که باید طبق قانون منابع حاصل از فعالیتشان را در محل فعالیت خود آن بنگاه اقتصادی به عنوان مثل در یک پالایشگاه ها، هزینه کنند که این اتفاق رخ نمی‎داد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه به رورد دستگاه قضا اتفاق میمون و مبارکی رخ داد و طبق دستورات قضایی قرار شد هم گردش مالی و هم دایر بودن حساب های این بنگاه های و موضوعات مالیاتیشان در خود استان و ان بنگاه اقتصادی هزینه شود لذا این منابع می‎تواند به توسعه و آبادانی این استان کمک کند و این اقدام یکی از اقدامات مفید و موثر قوه قضاییه بوده است.

با همه این تفاسیر رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در زمینه رفع مشکلات پروژه ملی طرح توسعه مجتمع روغن سازی شرکت نفت آفتاب تاکید داشته که در نتیجه توافقات صورت گرفته با دستگاه های متولی، ۱۸ هکتار زمین جهت ساخت این پروژه مهم اختصاص یافته و گام مهمی در جهت شکوفایی این پروژه بزرگ ملی برداشته شده است.

این مقام قضایی اذعان کرد: بنابر پیش بینی انجام شده با تکمیل پروژه توسعه مجتمع روغن سازی شرکت نفت آفتاب که در چهار فاز انجام می شود، برای ۲ هزار و پانصد نفر به صورت مستقیم و ۴ هزار و پانصد نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در این طرح بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان است که این حیث در سطح کشور بی نظیر بوده و ثمرات آن در راستای تولید و اشتغال، جلوگیری از خام فروشی، ارزآوری و رفع وابستگی به محصولات خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قهرمانی با اشاره به تأکیدات مستمر ریاست قوه قضاییه در خصوص لزوم حمایت و کمک به دولت، گفت: امروز همدلی و وحدت بین قوای سه گانه و مسئولین نظام مشهود است و به همین دلیل پیشرفت های کشور در عرصه های گوناگون برای دشمن غیرقابل تحمل شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *