پایان انحصار خارجی‌ها در تولید ادورانت/ ایران تولیدکننده شد

11:18 - 27 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۸۶۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از پایان انحصار کشورهای خارجی در تولید ادورانت خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، رضا نوشادی در بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه ایران با تکیه بر دانش متخصصان با استعداد خود، انحصار کشورهای خارجی در تولید ادورانت را پایان بخشید و به باشگاه صاحبان فناوری تولید این ماده راهبردی پیوست، گفت: با افزایش ظرفیت تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی، افزون بر تأمین نیاز داخلی، امکان صادرات و ارزآوری نیز  برای کشور فراهم شده است.

ابراهیم اصالتی، مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این بازدید در تشریح ضرورت پروژه احداث واحد تولید ماده بودارکننده، اظهار کرد:  ادورانت ماده بودارکننده گاز طبیعی و شاخصی برای تشخیص نشتی گاز است که در مسیر خروجی گاز در ایستگاه‌های تقلیل فشار شهری به گاز تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: این ماده تا سال ۹۷، از طریق واردات خریداری می‌شد که با توجه به تشدید تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز می‌توان حدس زد که در صورت  بومی‌سازی نشدن این فرآیند، امروز با چه مشکلاتی روبه‌رو بودیم. مشارکت متخصصان داخلی در طراحی این واحد راهبردی، سپس احداث واحد تولید ماده ادورانت در پارس جنوبی که از میعانات گازی فازهای یک و دو به‌عنوان خوراک استفاده می‌کند، سبب شد ایران به جرگه معدود کشورهای تولیدکننده این ماده راهبردی بپیوندد و سال‌ها انحصار کشورهای خارجی در این عرصه شکسته شود.

مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره پروژه احداث واحد تغلیظ خوراک در تولید ماده بودارکننده گاز و فواید آن، توضیح داد: محل ساخت این پروژه در پالایشگاه سوم مجتمع پارس جنوبی است. مایعات نفتی پالایشگاه سوم پس از تغلیظ مرکاپتان‌های سه و چهار کربنه و انتقال آن به پالایشگاه اول، جایگزین خوراک واحد موجود تولید ادورانت خواهد شد از سویی با اجرای این پروژه، ظرفیت واحد کنونی تولید ادورانت که سالانه ۸۰۰ تن است به ۲ هزار تن می‌رسد و همه نیازهای کشور به این ماده راهبردی تامین می‌شود. 

اصالتی افزود: اکنون دو مخزن میعانات گازی در قالب الحاقیه در حال ساخت است که قرار است کاندنسیت که مرکاپتان آن جدا شده در داخل این مخازن نگهداری شود.

وی با بیان اینکه احداث مخازن سقف شناور از فعالیت‌های تکمیلی احداث واحد ماده بودارکننده است، گفت: احداث دو مخزن سقف شناور ذخیره میعانات گازی با ظرفیت بیست هزار متر مکعب در مرحله راه اندازی است؛ میعانات شیرین‌شده واحد ادورانت(به دلیل عاری بودن از مرکاپتان)، ارزش افزوده بالاتری نسبت به میعانات پالایشگاه دارند، وارد این دو مخزن می‌شوند. از آنجا که این محصولات مرکاپتان‌زدایی شده‌اند و با کیفیت‌ هستند، می‌توانند در بازار با مبالغ بیشتری معامله شوند و ارزش افزوده بالاتری را به ارمغان می‌آورند.

مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: افزون بر دستاوردهای یادشده، با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در پالایشگاه، می‌توان پایداری تولید را تداوم بخشید و پالایشگاه برای فروش یا صادرات فرآورده و محصولات با دشواری روبه‌رو نمی‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *