اتهام‎زنی اروپا علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس

15:15 - 26 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۸۲۵۳
نماینده اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود را علیه ایران تکرار کرد.

خبرگزاری میزان - «استفانی کلمنت»، سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی، طی نشست شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود را علیه ایران تکرار کرد.

به گزارش وب‌سایت اتحادیه اروپا، وی در سخنرانی خود درباره توافقنامه پادمان‌های «ان‌پی‌تی» با ایران گفت: اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشویق می‌کند تا به استفاده از تمام اطلاعات مربوط به پادمان‌ها که طبق رویه استاندارد در دسترس است، ادامه دهد.

نماینده اتحادیه اروپا مدعی شد: در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز مجددا تکرار می‌کند.

«کلمنت» در ادامه ادعاهی بی‎اساس خود گفت: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته تا توضیحات لازم را مطابق با تعهدات مندرج در توافقنامه پادمان جامع خود به آژانس ارائه کند. شورای حکام دو قطعنامه را در ژوئن 2020 و ژوئن 2022 به تصویب رساند تا از ایران بخواهد این موضوعات پادمان باقی‌مانده را روشن کند. در نشست سپتامبر 2022، 56 کشور این درخواست را از طریق یک بیانیه مشترک تأیید کردند. علیرغم آن درخواست‌های مکرر برای اقدام، ایران هنوز اقدامات لازم و ارائه توضیحات فنی معتبر را انجام نداده است.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه اتهام‌زنی‌های خود علیه کشورمان ادعا کرد: اقدامات رویه‌ای کافی نیست، ایران باید اقدام اساسی انجام دهد. اتحادیه اروپا همچنان نگران است که آژانس نتواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تحت موافقتنامه پادمان ان‌پی‌تی تایید کند، مگر اینکه و تا زمانی که ایران توضیحات فنی معتبری ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده مطلع کند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز چهارشنبه آغاز به کار کرده است؛ آمریکا و تروئیکای اروپا در نشست روز گذشته شورای حکام بیانیه‌ای ضد ایرانی ارائه کردند.

این کشورها همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این نشست با هدف اعمال فشار بر کشورمان ارائه کرده‌اند.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در زمینه پیشنهاد قطعنامه‌ای علیه کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: گفت: بی‌ترديد در صورت تصویب قطعنامه، پاسخ تهران قاطع و موثر خواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *