تاج: الزامات سخت‌گیرانه‌ باعث رشد فوتبال می‌شود/ در گذشته در بخش مجوز باشگاهی خوب عمل نکرده‌ایم

11:45 - 26 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۸۰۳۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
رییس فدراسیون فوتبال گفت: هر زمان که فدراسیون فوتبال الزامات سخت گیرانه‌ای را اجرا کرده، باشگاه‌ها خودشان را با این الزامات تطبیق داده‌اند و باعث رشد فوتبال شده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال در سمینا سالانه افسران صدور مجوز باشگاهی اظهار داشت: استانداردسازی فوتبال یکی از مهمترین اهداف کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفاست و به همین دلیل از دو دهه پیش بحث مجوز باشگاهی در فیفا شروع و از سال 2010 این مساله در آسیا هم رسما آغاز شده است. فوتبال ایران هم از همان ابتدا پیشرو در این مساله بود اما متاسفانه به مرور هرچه استانداردها سخت تر شد فوتبال ما از این استاندارد ها فاصله بیشتری گرفت. مثلا یکی از معیارهای مجوز باشگاهی، معیارهای مالی است که باشگاه ها باید بتوانند از پس هزینه‌های خود برآیند.

وی ادامه داد: در گزارشی که کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر کرده است در کل آسیا به دلیل شیوع ویروس کووید 19 درآمد باشگاه های آسیادر سال 2020 نسبت به سال 2019، حدود 20 درصد کاهش یافته است. بالطبع آن باشگاه‌های آسیا هزینه‌های خود را هم 30 درصد کاهش داده اند اما فقط در ایران و یک کشور دیگر هزینه های دستمزد بازیکنان در سال 2020 نسبت به سال 2019 بیش از 50 درصد افزایش داشته است و این موضوع استاندارد نیست. همین مساله باعث شده متاسفانه فوتبال ایران تعداد بسیار زیادی پرونده در دادگاه CAS داشته باشد.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: تجربه ما نشان داده است هر زمان که فدراسیون فوتبال الزامات سخت‌گیرانه‌ای را اجرا کرده، باشگاه‌ها خودشان را با این الزامات تطبیق داده‌اند و باعث رشد فوتبال شده است. برای مثال در بحث استادیوم‌ها الزامات سخت‌گیرانه باعث شد چند استادیوم جدید ساخته شود و چندین استادیوم هم بازسازی شود تا بتوانند میزبان تیم خود باشند.

تاج اضافه کرد: متاسفانه در بخش مجوز باشگاهی در گذشته خوب عمل نکرده‌ایم و رویکرد تسامح و تساهل را پیش گرفته بودیم و این موضوع باعث شد که در این بخش از فوتبال آسیا بسیار عقب تر باشیم. تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر از لحاظ فنی و کسب نتایج در رده بندی های جهانی در صدر فوتبال آسیا قرار دارد اما وقتی عملکردمان را در مجوز باشگاهی مشاهده می کنیم عملکرد قابل دفاعی نداشته ایم. در سال گذشته تنها دو تیم توانستند مجوز کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کنند این در حالی است که 54 تیم از کشور ژاپن، 18 تیم از کشور کره و 12 تیم از کشور امارات و 12 تیم از کشور ازبکستان مجوز باشگاهی AFC را دریافت کردند و این نشان دهنده فاصله باشگاه های ما از استانداردهای باشگاهی در آسیا است. شاید براین اساس نیاز باشد حتی در تعداد تیم های لیگ برتر و لیگ یک تجدید نظر شود. وقتی باشگاهی نمی تواند استانداردهای اولیه و ضروری فوتبال را داشته باشد چه اصراری بر شرکت در بالاترین سطح فوتبال ایران و آسیا دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اخیراً اتفاقات خوبی در بخش صدور مجوز فدراسیون فوتبال در حال رخ دادن است. اولین هدف این کمیته رفع تعلیق بود که خوشبختانه با فعالیت‌های مستمر زارعی و همکارانشان در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. گام بعدی کمیته شروع چرخه مجوز برای تیم های لیگ برتر و لیگ یک فوتبال است که با این سمینار این مسیر هم خیلی قوی شروع شده است. در همین جلسه افسر مجوز باشگاهی و مدیران مالی همه تیم های لیگ برتر حضور دارند. نمایندگان ده باشگاه لیگ هم در این جلسه حضور دارند که نشان می دهد کار به خوبی شروع شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: خوشبختانه دیدم که نمایندگان فوتبال بانوان و فوتسال هم در این جلسه حضور دارند. علی رغم اینکه برای سال آینده اخذ مجوز برای فوتسال و فوتبال بانوان الزامی نیست ولی باید از همین الان که کار اختیاری است قوی شروع کنیم و به تدریج پیش برویم.

تاج در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال شرکت تمام باشگاه های لیگ برتر و لیگ یک را در فرآیند صدور مجوز و اخذ مجوز مربوطه برای فصل بعد را الزامی می‌داند و اگر باشگاهی در این زمینه خوب عمل نکند قطعاً مطابق جرایم انظباطی آیین نامه مجوز باشگاهی برخورد خواهد شد و حتی حذف از لیگ هم در این آیین نامه دیده شده است. فدراسیون فوتبال رکن صدور مجوز فدراسیون فوتبال، یکی از ارکان کاملا مستقل فدراسیون است و حتی من به عنوان رئیس فدراسیون هیچ گونه دخالت و توصیه ای در مورد تصمیمات این رکن نخواهم کرد. از اعضا این رکن خواسته‌ام کاملا جدی و براساس استاندرادها تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *