بازار دو طرفه در بورس راه‌اندازی خواهد شد/ معرفی ابزارهای مورد نیاز و‌ محدودیت‌ها

8:40 - 26 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۷۰۶۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: از جمله ابزارهایی که می‌تواند شرایط را برای بازار دوطرفه‌ فراهم کند، ابزار فروش تعهدی است که دستورالعمل آن در سال ۹۸ مصوب شد و برخی محدودیت‌های اجرایی از نظر زیرساختی و فنی برای آن وجود دارد.

خبرگزاری میزان - امیر مهدی صبایی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در نشست خبری در پاسخ به سوال میزان در خصوص بازار دوطرفه و برنامه سازمان بورس برای استفاده از این روش در معاملات گفت: در حقیقت این خیلی موضوع مهمی است و بازار دوطرفه یکی از اولویت‌های سازمان بورس است که در آن از نوسانات بازار در هر دو‌ سمت امکان کسب سود وجود دارد.

وی با اشاره به ابزارهای لازم برای پیاده سازی بازار دوطرفه گفت: از جمله ابزارهایی که می‌توانند شرایط را برای بازار دوطرفه‌ فراهم کند، ابزار فروش تعهدی است که دستورالعمل آن در سال ۹۸ مصوب شد و برخی محدودیت‌های اجرایی از نظر زیرساختی و فنی برای آن وجود دارد اما به طور جدی پیگیر انجام آن هستیم که در آینده نزدیک آن را عملیاتی و اجرایی کنیم.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس افزود: دومین ابزار برای دوطرفه کردن بازار فیوچر یا آتی بر روی شاخص است که از لحاظ فقهی امکان راه اندازی بازار آتی روی شاخص کل وجود ندارد اما‌ در شاخص ۳۰ شرکت بزرگ که از نظر رفتاری و نوسانی شبیه‌ترین شاخص به شاخص کل است می‌توان این ابزار را راه اندازی کرد.

صبایی خاطر نشان کرد: در نتیجه این دو ابزار برای دوطرفه کردن بازار در دسترس است و برخی ملاحظات انفورماتیک و زیرساختی دارد. اما پیاده‌سازی بازار دوطرفه در دستور کار سازمان بورس است و مقدمات اجرایی شدن آن در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

گفتنی است، بازار دو طرفه به نوعی بازار مالی می گویند؛ که سهامداران آن قادر است از موقعیت‌های مختلف به منظور کسب سود استفاده نماید. یکی از این فرصت‌های کسب سود حالت short sell و یا فروش استقراضی می باشد.

در این حالت سهامداران بدون این که سهم مورد معامله مال خودشان شده قادر است کسب سود کند. به طور کلی در فروش استقراضی سهامداران و تریدرها متعهد می گردند که در آینده سهم آن شرکت را پس بدهند. در این حالت دیگر حتی زمانی که بازارهای مالی روند ریزشی به خود گرفته باشند شما خواهید توانست اقدام به کسب سود نمایید. در حالت عادی و در بازارهای یک طرف امکان همچین سودگیری وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *