کسب رتبه اول کارنه تیر در جهان توسط گمرک ایران

12:22 - 25 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۶۸۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در تازه‌ترین گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) گمرک ایران رتبه اول در زمینه کارنه تیر را در میان کشور‌های عضو کنوانسیون کارنه تیر کسب کرد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی گمرک، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران گفت: در تازه‌ترین گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) گمرک ایران رتبه اول در زمینه کارنه تیر را در میان کشور‌های عضو کنوانسیون کارنه تیر کسب کرد.

رئیس کل گمرک ایران تشریح کرد: تسهیلات ارائه شده گمرکات کشور در حوزه تسهیل ترانزیت، اجرای طرح سلکتیویتی در گمرک شهید رجایی، فعال‌تر شدن کریدور‌های ترانزیتی از جمله شمال – جنوب، کریدور ترانزیتی ITI در ۲ حوزه ریلی و جاده‌ای از مبداء پاکستان و کریدور ترانزیتی از مبداء قزاقستان، اجرای پروژه تیر الکترونیکی (E-TIR) بین گمرک ایران و دیگر کشور‌ها و ارسال اولین محموله ترانزیتی از هند در سال جاری تحت صحابت کارنه تیر الکترونیکی، از عمده‌ترین دلایل رشد ترانزیت از مسیر ایران و کسب رتبه برتر در استفاده از کارنه تیر بوده است.

مقدسی گفت: براساس این گزارش کشورمان با مصرف ۱۲۵ هزار و ۶۰۴ فقره کارنه تیر در رتبه نخست قرار گرفت و کشور‌های ترکیه، ازبکستان، اوکراین و روسیه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. 

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ این رتبه به ترکیه اختصاص داشت که با همت و تلاش کارکنان گمرک و افزایش تسهیلات ترانزیتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران موفق شد در سال ۲۰۲۱ رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

شایان ذکر است؛ کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمپ شده از خاک کشور‌های بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرز‌های ورودی و خروجی این کشور‌ها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *