حرفه آموزی و اشتغال زندانیان شاخص‌های امنیت اجتماعی را ارتقا می‌دهد/بهره مندی خانواده زندانیان خراسان شمالی از خانه‌های مهر استان

9:00 - 27 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۶۲۴۹
به کار گیری مهارت های آموخته شده به مددجویان در زندان و کاربست آن در جامعه می تواند به طور مستقیم شاخص های امنیت اجتماعی در کشور را افزایش دهد.

خبرگزاری میزان- مهارت آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان در دوران حبس نقش عمده ای نه تنها در ارتقای امنیت و آرامش محیط زندان و آرامش روانی مددجویان دارد بلکه کمک می کند تا این افراد پس از خروج از زندان و گذراندن دوران کیفر بتوانند با سرعت بالاتری روند باز اجتماعی شدن را طی کرده و با مهارت هایی که آموخته زمینه اشتغال خود را در جامعه سرعت بخشند.

از این رو به کار گیری مهارت های آموخته شده به مددجویان در زندان و کاربست آن در جامعه می تواند به طور مستقیم شاخص های امنیت اجتماعی در کشور را افزایش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رضابراتی زاده رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به نقش مهم اشتغال زندانیان به ویژه در دوران تحمل مجازات حبس در راستای  تسهیل موجبات ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه و تمهید شرایط برقراری  آرامش در محیط زندان تصریح کرد: طبعا اگر سازوکار اشتغالزایی و کارآفرینی و در کنار آن توسعه دامنه فرایند اصلاح و تربیت مددجویان از حوزه زندان ها فراتر رود و سپس در دیگر مراحل، خانواده ها، اقوام, نزدیکان و کارفرمایان نیز در پذیرش زندانی نقش سازنده و راهگشا ایفا کنند؛ نرخ بازگشت به زندان به نحو بسیار محسوس و قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و به تبع آن با ایجاد بازدارندگی لازم و اثربخشی در روند اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی، شاخص های امنیت اجتماعی در جامعه نیز از دوام، ثبات، پیوستگی و در نتیجه توفیق بیشتری بهره مند خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به رتبه کشوری زندان های استان خراسان شمالی در حوزه های اشتغال و حرفه آموزی مددجویان اظهارکرد: رشته های مرتبط با صنعت، کشاورزی، دامپروری و  خدماتی از جمله حوزه های آموزش مددجویان به شمار می رود.

در این رابطه عبدالرحیم گرجی مدیر کل زندانهای استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با میزان در مورد مددجویان شاغل در استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد محکومین استان مشغول به کار و تنها بخشی از مددجویان زندان های این استان که ناتوان بوده یا مسن هستند مشغول به کار نیستند.

مدیر کل زندان های استان خراسان شمالی در مورد نوع اشتغال زندانیان این استان گفت: نوع اشتغال‌ مددجویان بیشتر به صورت کارگاهی، نشسته و اعزام به کار است.

گرجی گفت: حرفه هایی چون چرم‌دوزی، خیاطی، معرق، پاورق کاری با کمک بنیاد تعاون در کارگاه های زندان انجام می‌شود.

وی در مورد اشتغال بانوان مددجو گفت: با توجه به اینکه بانوان آسیب پذیری بیشتری در صورت عدم اشتغال دارند  تمامی مددجویان  خانم  زندان های استان مشغول به کار شده اند، به طوری که تمامی افراد در داخل زندان در کارهای نشسته مشغول به کار هستند.

وی افزود: تسبیح سازی و عروسک بافی یکی از عمده فعالیت هایی است که بانوان مددجو با کمک بنیاد تعاون سازمان  در راستای تهیه مواد اولیه به آن اشتغال دارند.

گرجی گفت: بخش دیگر مددجویان شاغل زندانیان رای باز هستند که اینها به صورت اعزام به کار برای کشتارگاه‌های سطح استان و کارگاه های قالیبافی به کار گرفته می شوند. ۲۲ نفر نیز از بانوان زندان های استان روزانه در یک کارگاه قالی بافی بیرون از زندان مشغول به کار هستند.

درآمد 2 میلیون تومانی مددجویان شاغل استان

وی در مورد دستمزد و حقوق مددجویان شاغل به کار استان گفت: به طور کلی در آمد ماهیانه مددجویان اعزام به کار در استان ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، و مددجویان شاغل کارگاهی یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان که اگر بخواهیم به طور میانگین بگوییم این درآمد تقریبا ۲ میلیون تومان است که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش خوبی پیدا کرده است.

وی در مورد مراقبت های پس از آزادی از زندانیان استان نیز گفت: تا کنون به ۵۲ نفر از مددجویانی که آزاد شده اند وام یک میلیارد ریالی اشتغال تعلق گرفته است که با توجه به شرایط اقلیمی استان بیشتر به سمت سرمایه گذاری در پروژه های دامپروری و کشاورزی و اشتغال های کوچک رفته شده است.

خیاطی

گرجی با اشاره به اینکه اشتغال به کار و آموختن مهارت دربازگشت پذیری مددجویان به اجتماع موثر بوده است، گفت: پیش از اشتغال فرهنگ سازی در موضوعات مرتبط به کار و اشتغال و ترویج آن دارای اهمیت است ،از ۵۲ نفری که وام اشتغال دریافت کرده اند تنها دو نفر مرتکب جرم شده و به زندان بازگشته اند و ۵۰ نفر از آنها مشغول به کار شده اند یعنی بیش از 96 درصد از این افراد، که این موضوع نشان از اثر گذاری اشتغال و درآمد زایی بر جلوگیری از ارتکاب به جرم دارد چرا که بیکاری ،فقر،تورم از علل عمده ارتکاب به جرم است.

بهره مندی خانواده زندانیان خراسان شمالی از خانه های مهر استان

مدیر کل زندان های استان خراسان شمالی در مورد حمایت سازمان زندان های استان از خانواده زندانیان گفت: حمایت های ویژه ای از خانواده زندانیان در استان به ویژه کمک های مالی شامل تهیه سبد ارزاق با همراهی خیران استان و همچنین سرکشی به وضعیت آنها از طریق دادگستری و دادستانی استان انجام می‌شود.

درمان

وی ادامه داد: ایجاد خانه مهر توسط گروه های جهادی با حضور پزشکان متخصص در امور زنان ،اطفال و روانشناسان جهت ویزیت رایگان خانواده زندانیان یکی دیگر از فعالیت هایی است که در راستای کمک به خانواده زندانیان نیازمند استان انجام می شود، این افراد پس از ویزیت رایگان در این محل جهت تهیه و تامین دارو به صورت رایگان به یکی از داروخانه های سطح شهر معرفی و هدایت می شوند.

گرجی گفت: تمامی خانواده های تحت پوشش می توانند در روزهای چهارشنبه هر هفته به این مرکز مراجعه و خدمات رایگان دریافت کنند.

وی در مورد صدور مجازات های جایگزین حبس نیز گفت: یکی از مواردی که در این زمینه اهمیت دارد به کار گیری این افراد در شهرداریها  ومکان های عمومی است، در حال تعامل با برخی از قضات هستیم که بتوانیم این افراد را در  کارهای عام المنفعه به خدمت گیریم. از این رو افرادی که رای سنگینی برایشان صادر نشده است می توانند در مکان ها عمومی به شهروندان خدمات ارائه کنند.

دریافت وام اشتغال توسط مددجویان پس از آزادی

وی در مورد ایجاد تفاهمنامه با سازمان ها در راستای اشتغال زندانیان استان نیز گفت: سازمان فنی و حرفه ای استان، جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی استان سه نهادی هستند که با امضا تفاهم نامه هایی در راستای حرفه آموزی به مددجویان با زندان های استان تعاملاتی داشته اند.

گرجی گفت: مددجویان زندان های استان با گذراندن دوره های مهارتی و دریافت گواهینامه ای که در آن عنوان زندان هم قید نمی شود پس از آزادی و خروج از زندان می تواند با دریافت وام اشتغال نه تنها برای خود شغل ایجاد کنند بلکه کارآفرینی نیز داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی به درخواست ۸۵ نفر از مراجعین دستگاه قضایی رسیدگی کرد

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *