بازصادرات یا فروش گاز روسیه چه نفعی برای ایران دارد؟

8:30 - 25 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۸۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تلاش برای مشارکت در فروش گاز روسیه به صورت سوآپ یا بازصادرات آن کار ارزشمندی است. اگر بتوانیم گاز روسیه را بخریم و خودمان آن را بفروشیم، مزیت بیشتری برایمان دارد. اما اگر به هر دلیلی نتوانیم این کار را انجام دهیم، سوآپ گاز روسیه نیز برایمان منفعت زاست.

خبرگزاری میزان - کشورمان ایران به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند از مزیت ترانزیتی برخوردار شود. دسترسی به کشورهای متقاضی گاز از یک طرف و ارتباط با کشورهایی همچون روسیه و ترکمنستان به عنوان دارندگان این ماده حیاتی شرایطی را برای ما مهیا کرده است که بتوانیم با سوآپ یا بازصادرات گاز این کشورها از مزایای سیاسی و اقتصادی آن بهره مند شویم.

برخی معتقدند ما تاکنون از موقعیت جغرافیایی کشور به خوبی بهره نبرده ایم و از فرصت های پیش آمده به درستی استفاده نکرده ایم. به طوری که کشورهایی مانند ترکیه در این زمینه از ما پیشی گرفته اند و از مزایای آن ها بهره مند شده اند. به زعم این افراد، با جنگ روسیه و اوکراین و تحریم گاز روسیه توسط اروپا فرصت مناسبی برای کشورمان پیش آمده است تا در فروش گاز روسیه به صورت سوآپ یا بازصادرات نقشی ایفا کند. کارشناسان به مزایای اقتصادی و سیاسی این اقدام اشاره می کنند و تلاش وزارت نفت را در راستای بهره مندی از این فرصت قابل تقدیر می دانند. به زعم آنان، استفاده از گاز روسیه برای مدیریت ناترازی مان در فصول سرد سال مزایای زیادی برایمان دارد و از تعطیلی صنایع جلوگیری می کند. البته باید مراقب باشیم که به گاز وارداتی وابسته نشویم و در راستای توسعه میادین گازی خود و بهینه سازی مصرف گام برداریم.

در همین راستا سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت وگو با میزان با اشاره به این موضوع که برای روسیه ارتباط با کشورهای با ظرفیت بالا که به تعهداتشان پایبند هستند، اهمیت اساسی دارد، تصریح کرد: امروز شرایط برای ما فراهم است تا بتوانیم ارتباط موثری در زمینه صادرات گاز روسیه با مسکو برقرار کنیم و از مزایای آن بهره مند شویم. سیاست سوآپ گاز روسیه و یا بازصادرات آن می تواند به تأمین ارز برای کشورمان منجر شود. از سوی دیگر، ما در فروش نفت روسیه سهمی بر عهده می گیریم و یک منبع پایدار درآمدی برای خودمان ایجاد می کنیم. این موارد از جمله مزیت های سیاست مورد بحث محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: تلاش برای مشارکت در فروش گاز روسیه به صورت سوآپ یا بازصادرات آن کار ارزشمندی است که توسط وزارت نفت پیگیری می شود. توسعه این گونه اقدامات امری ضروری برای دولت سیزدهم به شمار می رود. اگر بتوانیم گاز روسیه را بخریم و خودمان آن را بفروشیم، مزیت بیشتری برایمان دارد. اما اگر به هر دلیلی نتوانیم این کار را انجام دهیم، سوآپ گاز روسیه نیز برایمان منفعت زاست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی مواقع ناترازی گاز در فصل سرما بروز می کند که اگر بتوانیم آن را با استفاده از گاز روسیه مدیریت کنیم، مزیت زیادی به لحاظ اقتصادی برایمان خواهد داشت. به این ترتیب، جلوی تعطیلی صنایع پتروشیمی، سیمان و... گرفته می شود و از این لحاظ متضرر نمی شویم. روش دیگری که در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، این است که از گاز کشورهای همجوار در برخی نقاط کشور استفاده می شود و آن را در محل تولید به کشورهای دیگر صادر می کنند. به این ترتیب، هزینه های حمل و نقل کاهش می یابد و جلوی هدررفت انرژی را می گیریم. به انحای مختلف می توانیم از گاز روسیه استفاده کنیم. چه آن را در مناطق شمالی مورد استفاده قرار دهیم و گاز را در جنوب صادر کنیم. چه از آن برای جبران ناترازی گاز در کشورمان بهره ببریم و چه آن را بازصادرات کنیم، برایمان منفعت خواهد داشت. استفاده از گاز مازاد روسیه برای جبران بخشی از ناترازی گاز و بازصادرات آن مهم ترین رویکردهای فعالانه ایران در زمینه همکاری در فروش گاز روسیه است.

حسینی کیا گفت: یکی دیگر از مزیت های سیاست سوآپ گاز روسیه و یا بازصادراتش این است که افزایش روابط تهران و مسکو در زمینه گازی و انرژی می تواند به ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش به کشور مقابل منجر شود که منافع دو طرف را تأمین خواهد کرد. افزایش روابط ما با همسایگان در زمینه تجاری و انرژی می تواند به بالا رفتن اثرگذاری سیاسی کشورمان در منطقه نیز بیانجامد. تأمین امنیت پایدار کشورهای منطقه نیز در گروی افزایش روابط در حوزه های گوناگون از جمله در بخش انرژی است.

افزایش روابط گازی ما با روسیه و کشورهایی که گاز به آن ها صادر می شود می تواند منافع تمامی کشورها را به صورت همزمان تأمین کند و بسترساز امنیت برای آن ها باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *