دادستان آذربایجان شرقی: داشتن برنامه مدوّن و روشن در حوزه اصلاح و بازپروری مجرمان ضرورت دارد

15:35 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۶۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: در حوزه اصلاح و بازپروری مجرمان و زندانیان و بهره گیری صحیح ،کامل، زیبا و شیوا ازتعالیم قرآنی و معارف غنی مکتب اهل بیت علیهم السلام برای اصلاح و جامعه پذیرکردن زندانیان داشتن برنامه ی مدوّن و روشن ضرورت دارد.

خبرگزاری میزان - بابک محبوب علیلو در نشست شورای قرآنی زندان مرکزی تبریز با اشاره به اجرای طرح شفا و غدیر در زندان های استان، اظهار کرد: قرآن نسخه شفابخش و درمان آلام بشری راه چاره مشکلات انسان در دنیا و آخرت است ومی تواند سلامتی و سعادت دنیوی و اخروی انسان را مهیا سازد، بر همین اساس به هر میزان که بتوانیم خود وخانواده هایمان را از آن زلال حکمت بهرمند سازیم به همان اندازه در ساحل امن و امان فلاح و رستگاری دریای عظیم معرفت و فلاح آرام خواهیم گرفت.

وی افزود: اجرای طرح های شفا و غدیر نتایج و ثمرات ارزشمند به دنبال داشته است بطوریکه حتی مجریان و متولیان این طرح نیز در ابتدا تصور چنین تاثیرگذاری را برای زندانیان و خانواده هایشان نداشتند، این همان برکت و نورانیت قرآن است که دل‌هاو جان ها را تسخیر می کند بر همین اساس باید نسبت به جذب و بکارگیری مربیان قرآنی توانمند و صاحب سبک و تهیه و توسعه امکانات وتجهیزات مورد نیاز طرح اهتمام واقدام جدی صورت گیرد.

دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت داشتن برنامه ی مدوّن و روشن در حوزه اصلاح و بازپروری مجرمان و زندانیان و بهره گیری صحیح ،کامل، زیبا و شیوا ازتعالیم قرآنی و معارف غنی مکتب اهل بیت علیهم السلام برای اصلاح و جامعه پذیرکردن زندانیان ادامه داد: باید با تشکیل حلقه‌های معرفتی ، اتاق های فکر، برنامه های غنی و قابل ارزیابی مطابق با شرایط زندان و گروه های هدف از جمعیت کیفری تهیه، بومی سازی و عملیاتی شود و در این میان نقش آفرینی و همکاری روحانیون شاغل در زندان، کارشناسان فرهنگی ، قضات ناظر زندان و اساتید و صاحب نظران حوزه و دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به جایگاه تاثیر گذار تسهیلات تشویقی و ترغیبی در اقبال جمعیت هدف به برنامه های تربیتی و مشارکت فعّال در فعالیت های قرآنی ،فرهنگی و آموزشی اضافه کرد: جایگاه تشویق و تنبیه در آیه های بشارت و انذار قرآن کریم بخوبی ترسیم و تبیین شده است و برابر سنت قرآنی برای ترغیب گروه های هدف به برنامه‌های آموزشی و تبینی باید سیاست تشویق را مدّ نظرقرار داده و برای فعالان امر قرآن آموزی تسهیلات تشویقی، ارفاقات قانونی را، اعم از اعطای مرخصی ، بهره مندی از عفو بخشودگی ، تعلیق مجازات و تشویقات مادی را بیش از گذشته در دستور کار قرار داده وگسترش دهیم.

محبوب علیلو ادامه داد: باید بطور مشخص تسهیلات جدیدی درموضوع فعالان طرح شفا و طرح غدیر با همفکری همکاران نظارت برزندان وکارشناسان فرهنگی و قرآنی تهیه و به جلسه آتی جهت تصویب پیشنهاد شود.

محبوب علیلو ابراز امیدواری کرد در سایه تعامل و هم افزایی مسئولین زندانبانی ،تشکیلات قضایی و نهادهای حمایتی بتوانیم بیش از پیش در این راه روشن قدم برداشته خود و جامعه هدف مان را از نور هدایت و سعادت قرآن و مکتب غنی اهل بیت علیهم السلام بهرمند سازیم.

دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت جهاد تبیین ، مورد نظرمقام معظم رهبری درمیان آحادجامعه و خصوصاًجوانان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت همیشگی و شناخت واقع بینانه ودرک صحیح از شرایط جامعه و مردم ، برنامه ریزی و توطئه های مخرّب دشمنان ایران و اسلام را، از دهه های قبل پیش‌بینی وخطر شبیخون فرهنگی وناتوی فرهنگی را بارها متذکر شدند و به ضرورت جهاد تبیین اشاره فرمودند.

وی ادامه داد: اگر ما مسولین به موقع نسبت به این امر رهبری معظم انقلاب اهتمام و جدیت به خرج می دادیم امروز شاهد این گرفتاری های تاسف بار و آسیب های اجتماعی نبودیم.

محبوب علیلو خاطرنشان کرد: برهمگان بویژه صاحبان فکر و اندیشه و روحانیت اصیل وهمه دلسوزان اسلام و ایران لازم است باورود جدی درعرصه جهاد تبیین نسبت به روشنگری واشاعه معارف دین و مذهب و آرمانهای انقلاب به شبهات، القائات جوسازی های دشمنان جواب روشنگرانه داده و برای مبارزه با دسیسه ها وسیاست های مخرّب دشمنان نقش آفرینی کنند.

وی اضافه کرد: در مجموعه های زندان نیز باید این مهم مورد توجه قرار گرفته و برای تحقق عملی جهاد تبیین برنامه ریزی های لازم انجام شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: بازپروری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *