وزیر ارتباطات: احدی حق ندارد به اطلاعات مردم دست اندازی کند/ اتمام طرح ملی اطلاعات تا سال 1403

9:02 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۴۸۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر ارتباطات گفت: بر اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت 30 درصدی داشت و امروز با افتخار شبکه ملی ارتباطات 59 درصد پیشرفت کرده است.

حبرگزاری میزان - عیسی زارع پور در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه، 24 آبان ماه مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد و تمام منابع وزارتخانه برای تحقق طرح بسیج شده اند.

وی افزود: هر هفته شورای راهبردی توسعه اطلاعات برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها تشکیل جلسه می دهد، در این مسیر 7 کلان پروژه تعریف شده است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعریف وظایف 53 بند آورده شده است که 37 بند مستقیم به وزارتخانه مرتبط است و در دو ماه گذشته به دلیل شرایط ویژه هر روز تشکیل جلسه داده‌ایم و روند پیشرفت 200 پروژه در حال پیگیری است.

زارع‌پور بیان کرد: نیاز به ادبیات مشترک برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات داشتیم و با 100 شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به صورت کمی مورد موافقت قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت 30 درصدی داشت و امروز با افتخار شبکه ملی ارتباطات 59 درصد پیشرفت کرده است، به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه تصریح کرد: حداکثر تا سال 1403 طرح شبکه ملی اطلاعات به سرانجام می‌رسد اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود. اگر حمایت‌ها و پیشرفت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر به سرانجام می‌رسد.

زارع پور با بیان اینکه یکی از پروژه های هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت فیبر نوری است گفت: برنامه این است که تا پایان امسال 80 درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شوند و برای این منظور 8 درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص دارد.

وی افزود: زیرساخت های حقوقی توسعه فیبر نوری در 51 شهر و 12 استان شروع شده است و تاکنون 2 میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند و تا آخر سال 2 برابر خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت: در ابتدای دوره مسئولیت، کارگروه ویژه ای با هدف توسعه پیام رسان های داخلی راه اندازی کردیم تا با تنوع و مزیت های متفاوت، مردم احساس تفاوت با پلتفرم های خارجی را نداشته باشند.

وی افزود: در دو ماه گذشته با توجه به شرایط حاکم، جلساتی به صورت روزانه برگزار شد و هر روز میزان توسعه پلتفرم های داخلی رصد شد از طرفی هدف ما این است که اگر قرار شد نسخه های خارجی فعال شود، پلتفرم داخلی به گونه ای تقویت شود که مردم تمایل به استفاده از پلتفرم داخلی داشته باشند.

زارع پور گفت: روزانه افراد در حال پیوستن به پلتفرم های داخلی هستند به طوریکه در یک روز شاهد پیوستن 17 میلیون کاربر به پلتفرم داخلی بوده ایم و در یک برنامه داخلی، کاربرها ماهانه بیش از 35 میلیون نفر از آن استفاده کردند و ترافیک اینترنت داخلی در مقابل شبکه های خارجی 60 به 40 شده است.

وزیر ارتباطات گفت: آیین نامه ای در زمینه حمایت از کسب و کارها تدوین شده که بیش از 30 نوع حمایت از کسب و کارها و پلتفرم های داخلی پیش بینی شده است و به زودی اقدامات اجرایی آن شروع می شود.

وی با بیان اینکه حریم خصوصی خط قرمز وزارتخانه است گفت: مقام معظم رهبری در فتوایی نقض حریم خصوصی در پلتفرم های داخلی را مورد تاکید قرار دادند، بنابراین کسی حق ندارد به اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی دسترسی داشته باشد، هفته اخیر نیز ریاست قوه قضائیه در بخشنامه ای اعلام کرد طبق اصل 25 قانون اساسی احدی حق ندارد به اطلاعات مردم دست اندازی کند. از این رو برای حفاظت از داده های مردم لایحه ای آماده شده است که به زودی به مجلس ارسال می شود.

زارع پور گفت: امکان ارتباط صوتی و تصویری در شبکه های اجتماعی داخلی فراهم شده است و به زودی مردم می توانند با تلفن های ثابت نیز تماس بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: برای حمایت از کسب و کارها، با ورود هر کسب و کار به پلتفرم داخلی دیگر نیازی به دریافت مجوز نیست و همین پیوستن به معنای صدور مجوز است و کسب و کارهای خرد خانگی که سابقه پرداخت مالیات ندارند، تا دو سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *