برخی استانداردها را به دنیا فروختیم/ نظام مدیران کنترل کیفی را شکل می‌دهیم

10:52 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۳۶۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مهمترین ملاک نوآوری داشتن ظرفیت انطباق‌پذیری با شرایط موجود و بحران‌ها است. سازمان ملی استاندارد ظرفیتی است که می‌تواند سایر دستگاه‌ها را از بحران‌ها عبور دهد.

خبرگزاری میزان - مهدی اسلام‌پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران در همایش روز ملی کیفیت که صبح امروز برگزار شد با اشاره به لزوم برگزاری این روز گفت: نظام استانداردسازی و تایید صلاحیت و انطباق سازمان که طیف وسیعی از مسئولیت‌هاست باید به سبکی نو به چشم اندازی امیدبخش تغییر کند. در نتیجه در محیط رقابتی امروز مدیریت کیفیت امروز و تضمین کیفیت ابزاری لازم برای سازمان‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: بقای سازمان در فضای رقابتی الزاماتی دارد و مدیریت سیستمی است که افزایش کیفیت با نوآوری را مدنظر دارد. افزایش نوآوری و خلاقیت تاب آوری امیدبخش ما را ارتقا خواهد داد. این امر در کشورهای توسعه یافته نیز مشهود است و به بهبود تولید کالا و خدمات منجر شده است. موضوع مغفول مانده خدمات در سازمان ملی استاندارد بسیار مورد توجه است و زیبنده کشور است که برای توانایی رقابت در اقتصاد جهانی این برخورداری نوین را برای خود داشته باشد. صنایع و خدمات در دنیای امروز با چالش‌های متعددی رو به رو است و ظرفیت انطباق‌پذیری یکی از ظرفیت‌ها برای غلبه بر این چالش است.

اسلام‌پناه خاطر نشان کرد: مهمترین ملاک نوآوری داشتن ظرفیت انطباق‌پذیری با شرایط موجود و بحران‌ها است. سازمان ملی استاندارد ظرفیتی است که می‌تواند سایر دستگاه‌ها را از بحران‌ها عبور دهد. برای مثال بحران آب که با همکاری بین دستگاهی شکل گرفت و انتظار می‌رود سازمان‌ها با انطباق مناسبت‌تر‌ توانمندی‌های خود در عرصه رقابت را بهبود ببخشند. رتبه ایران در نوآوری در گزارش سازمان‌های جهانی با ۷ پله صعود به رتبه ششم در منطقه رسیده است. عناصری که موجب بالا بودن این کشورها از ایران رخ داده بود عمدتا در کشورهای اطراف خودمان و به واسطه ایرانیانی بود که به آنجا مهاجرت کرده بودند. در دنیا نیز ما در این امر رتبه ۵۳ را داریم. رتبه اول ایران در صدور گواهی‌ها و نشان‌ها (به معنی ثبت بیشتر) از دیگر جایگاه‌های مورد توجه است. تمام اینها در ارتباط تنگاتنگ و رقابتی با یکدیگر است.

اسلام‌پناه تصریح کرد: در سال ۲۰۲۲ هشت استاندارد رقابتی را به دنیا تقدیم و ترویج کردیم که در دنیا قابل پیاده‌سازی خواهد بود. انتظار می‌رود مدیریت کیفیت در این عرصه به بهبود زیست ما کمک کند. در این میان کمبود منابع از چالش‌های جدی است، مسائل زیست محیطی و انرژی سبب شده که مسئله کیفیت تحت عوامل متعددی قرار بگیرد.

وی افزود: چالش‌ها ما را به سمت تحقیق بیشتر سوق می‌دهد و ما با تکیه به افسران کیفی برای ارتقای کیفیت در جنگ ظالمانه سلطه فنی پیروز خواهیم شد. امروز استثمار فنی نیز وجود دارد که نوعی از استثمار نوین است. در حوزه استاندارد نویسی تلاش می‌کنند دیواری کوتاه در نظر بگیرند تا صادرات‌شان قوت بگیرد اما در شرایط بالعکس بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند تا ما مجبور به خام فروشی ‌شویم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: درخواست می‌کنم در کمیته‌های بین‌المللی نگاه ناظر به کره گشایی از مسائل باشد و مجامع علمی با محول‌سازی پیش برویم و‌ نگاه صادرات محور عمل کنیم. در سال قبل ما بعضی استانداردهایمان را به دنیا فروخته‌ایم که این امر بسیار مهمی است.

وی در خصوص امر تضمین کیفیت نیز گفت: نگاه ما به کیفیت صرفا نباید بازرسی و قرارگرفتن در زنجیره وایانی تولید باشد و تضمین کیفیت باید رفتاری جاری و ساری باشد. رسوب کالای ساخته شده در حلقه پایانی تولید نقدینگی را منقبض می‌کند و اجازه چرخش نمی‌دهد که این‌ها همه ناشی از تضمین کیفیت است. امیدواریم به زودی نظام مدیران کنترل کیفی را شکل دهیم تا با استقلال‌شان به رشد و توسعه اقتصادی کمک کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان سخنانش گفت: کیفیت را یک شایستگی مطلوب می‌دانم که حق مصرف کننده ایرانی است. سازمان استاندارد ثابت کرده در جهت حمایت از حقوق مردم در حوزه کیفیت زندگی هیچگونه تساهل و تسامحی با هیچ متخلفی ندارد و این اصل اساسی ما است. در راستای این نگاه نیاز به اصلاح و دگرگونی نیز اگر باشد به وقوع خواهد پیوست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *