وزیر نیرو: استاندارد موجب حکمفرمایی عدالت اجتماعی می‌شود

10:00 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۳۴۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نیرو گفت: با افزایش جمعیت و کاهش منابع طبیعی توجه به کیفیت و استاندارد می‌تواند عدالت اجتماعی را حکمفرما کند. به طور مثال در حوزه آبی و انرژی رعایت کیفیت و‌مصرف می‌تواند برای ما فرصت‌های جدیدی را خلق کند.

خبرگزاری میزان - علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در همایش روز ‌ملی کیفیت که صبح امروز دوشنبه با حضور مسئولان در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: کیفیت پایه و اساس هر خدمتی است و اثرات این امر‌ تاریخ ایران نشان می‌دهد کیفیت از تولیدات ایرانی می‌بارد. در میراث، ابنیه و فرهنگ ایرانی این امر به طور واضح مشخص است.

وی‌افزود: جلب رضایت مشتری در هر کاری توجه به کیفیت است و در هر تولید و خدماتی که با آن سروکار داریم کیفیت اساس آن خدمت است و رضایت مشتری می‌طلبد ما کیفیت را به عنوان عنصر اساسی مورد توجه قرار دهیم و وضع قوانین استاندارد نیز برای حفظ کیفیت است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: استاندارد مجموعه قوانینی است که ما را به تولید کالایی که رضایت مشتری بیشتری دارد و هر روز لازم نیست برای تولید یک کالا یا خدمت یک تولیدکننده بیاید و بررسی کند و به فرمول‌هایی برسد که ضامن فروش باشد، در حالی که این فرمول موجود است و در ارتقای کیفیت زندگی بسیار موثر است.

محرابیان گفت: با افزایش جمعیت و کاهش منابع طبیعی توجه به کیفیت و استاندارد می‌تواند عدالت اجتماعی را حکمفرما کند. به طور مثال در حوزه آبی و انرژی رعایت کیفیت و‌مصرف می‌تواند برای ما فرصت‌های جدیدی را خلق کند.

وی با اشاره به وضعیت اقلیمی ایران در منطقه نیمه خشک گفت: میزان سرانه آب برای مردم ما هر سال کاهش می‌یابد که این ناشی از رشد جمعیت، کاهش نزولات و افزایش تقاضا است. روزی این سرانه ۶۵۰۰ متر مکعب در سال بوده و امروز به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است. ارتقای کیفیت زندگی و رضایت مردم فقط با آب کمتر و تولید باکیفیت‌تر مقدور است و این یعنی ارتقای استاندارد.

وزیر نیرو افزود: استاندارد باید خودش را با شرایط کشور تطبیق دهد. دقیقا این موضوع در بحث انرژی هم صادق است، امروز علیرغم اینکه ما از بزرگترین منابع هیدروکربنی هستیم اما طرح‌های توسعه نشان می‌دهد محدودیت های ما بیش از نیازمان رشد می‌کند و نظارت بر اجرای استانداردها یک ضرورت است.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از کره خاکی دچار تنش جدی است و در اروپا شرایطی است که بر مسائل اقتصادی و اجتماعی موثر خواهد بود. در کشور ما نیز نیاز است تا فکر اساسی شود و در شرایط موجود در مدیریت سازمان ملی استاندارد اقدامات مشترکی شروع شده که نتیجه این اقدامات موجب کاهش مصرف مازاد آب و انرژی خواهد شد.

محرابیان تاکید کرد: در مصرف برق بخش قابل توجهی صرف تولید گرما می‌شود مانند کولرهایی که استفاده می‌شوند. اخیرا موتورهایی تولید شده تا بر‌روی کولرهای آبی نصب شود و مصرف آب و برق را تا پنجاه درصد کاهش دهد. سازمان ملی استاندارد قانونی را وضع کرد تا این موتورها بر روی کولرها نصب شود و این یعنی منبع بزرگی از آب و‌ برق هدر نمی‌رود.

وی در پایان گفت: باید تفکراتی در افراد فعال در این حوزه شکل بگیرد تا کیفیت ارتقای دیگران را رشد دهند و با منابعی که داریم بهترین استفاده را ببریم که گذشتگان در مقابل ما مسئول بودند و ما نیز در مقابل آیندگان مسئولیم؛ استاندارد امروز یک ضرورت است در جامعه ما و در فرهنگ ایرانی بسیار به آن توجه شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *