رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هشدار درباره افزایش مرگ‌ومیر کودکان در آفریقا

9:37 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۳۳۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نهادهای بین‎‌المللی درباره بحران گرسنگی و قحطی فزاینده در آفریقا هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - آژانس‌ها و شرکای سازمان ملل اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کردند که برای رسیدگی به فاجعه انسانی در شاخ آفریقا که میلیون‌ها نفر به دلیل دو سال خشکسالی بی‌سابقه گرسنه هستند، به همبستگی جهانی بیشتر نیاز است.

گروه‌های امدادرسان و بشردوستانه باید فورا برای ادامه کار نجات جان افراد در اتیوپی، کنیا و سومالی آماده شوند، زیرا خشکسالی (طولانی‎ترین و شدیدترین خشکسالی در تاریخ اخیر) قرار است تا سال آینده ادامه یابد.

حتی با وجود اینکه نزدیک به 21 میلیون نفر به شدت در ناامنی غذایی قرار دارند (در حالی که برای برخی از مناطق سومالی قحطی بیشتری پیش‌بینی می‌شود) برنامه‌های واکنشی تنها 50 درصد از بودجه مورد نیاز را تامین می‎کنند.

تکرار ترس از قحطی

نهادهای همکار سازمان ملل با اشاره به مقیاس طبقه‌بندی بشردوستانه برای ناامنی غذایی هشدار دادند: علیرغم عدم قطعیت ذاتی پیش‌بینی‌های بارندگی، اطمینان کاملی در مورد نیاز فوری به حمایت جهانی و همبستگی برای جلوگیری از قحطی سطح 5 در ماه‌های آینده وجود دارد.

آنها با یادآوری اینکه 260 هزار نفر در سومالی در جریان خشکسالی 2011 آفریقای شرقی جان خود را از دست دادند و بیشتر مرگ و میرها قبل از اعلام قحطی رخ داده است، از جامعه بین‌المللی خواستند اجازه تکرار این وضعیت را ندهد.

با توجه به افزایش نرخ مرگ‌ومیر در بسیاری از مناطق، نرخ جمعیت آسیب‌دیده، و مدت زمان احتمالی بحران، سطح تجمعی مرگ‌ومیر بیش از حد می‌تواند به اندازه سال 2011 افزایش یابد.

افزایش مرگ و میر کودکان

نهادهای بین‌المللی گزارش دادند که افزایش قابل توجهی در سوء تغذیه حاد و شدید در سراسر منطقه شاخ آفریقا مشاهده شده است؛ به طور کلی، برآورد می‌شود که نزدیک به 7.5 میلیون کودک زیر پنج سال به این بیماری مبتلا شوند، از جمله 1.85 میلیون نفر که با شدیدترین شکل این بیماری روبرو هستند.

مرگ‌ومیر کودکان نیز افزایش یافته است؛ یک ارزیابی اخیر پس از فصل بارانی در سومالی، از مارس تا ژوئن، نشان داد که نرخ مرگ‌ومیر زیر پنج سال بیش از دو در 10 هزار نفر در روز در میان چهار گروه جمعیتی مورد بررسی است.

شیوع بیماری های متعدد

بیش از 23.7 میلیون نفر روزانه در دسترسی به آب با مشکلاتی روبرو هستند و در نتیجه آسیب‌پذیری آنها در برابر بیماری‌های واگیردار از طریق آب افزایش می‌یابد.

این وضعیت همچنین زنان و کودکان را مجبور می‌کند تا مسافت‌های طولانی را برای آوردن آب طی کنند و آنها را در معرض خطر خشونت و استثمار قرار می‌دهد.

در بیانیه نهادهای سازمان ملل آمده است: تأثیر خشکسالی بر خطرات سلامتی نیز قابل توجه است و شیوع بیماری‌های متعدد، از جمله سرخک و وبا، که پیامدهای سلامتی آن‌ها با سوءتغذیه بدتر می‌شود، نگرانی‌های عمده سلامت عمومی به شمار می‌روند.

حدود 1.77 میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، زیرا دسترسی آنها به غذا، آب و سایر منابع بسیار محدود است. این افراد اکنون آواره داخلی هستند و صدها هزار نفر از ابتدای سال جاری به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *