رئیس کل محاکم تهران از مجتمع قضایی شهید فهمیده بازدید کرد

12:16 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۲۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل محاکم تهران صبح امروز از  مجتمع قضایی شهید فهمیده بازدید کرد.  

خبرگزاری میزان- یحیی جعفری صبح امروز از  مجتمع قضایی شهید فهمیده بازدید کرد.  

حجت الاسلام والمسلمین علی زمانی معاون امور کیفری و فلاح مدیر دفتر کل محاکم تهران، رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران را در این بازدید همراهی کردند.

جعفری در حاشیه این بازدید، گفت: طبق مقررات و آیین دادرسی کیفری مجرمانی که سن‌شان زیر 18سال تمام است در مجتمع قضایی شهید فهمیده ( اطفال) به جرایم‌شان رسیدگی می‌شود که عموماً از 2 قشر، افراد نابالغ و افراد بالغ زیر 18 سال است.

در مجتمع قضایی شهید فهمیده ( اطفال)  4 شعبه فعال داریم

وی با اشاره به اینکه در مجتمع قضایی شهید فهمیده ( اطفال)  4 شعبه فعال داریم، افزود: در این مجتمع،تنبیه‌هایی که برای این قشر بزهکار دیده شده با افراد بزرگ‌سال متفاوت است و به تناسب جرایمی است که انجام می‌دهند.

در مجتمع قضایی فهمیده حضور والدین در رسیدگی به پرونده‌ها ضروری است
رئیس کل محاکم تهران با بیان اینکه در مجتمع قضایی شهید فهمیده حضور والدین در رسیدگی به پرونده‌ها ضروری است، تصریح کرد: حضور مشاور اطفال  نیز ضروری است و این امر به اصلاح مجرمان و پیشرفت امور قضایی کمک می کند.

جعفری یادآور شد: روندی که در تعقیب کیفری و دادرسی در دادگاه‌ها داریم در این مجتمع شکل متفاوتی دارد؛ پرونده‌ افراد زیر 15 سال به صورت مستقیم در این مجتمع رسیدگی می‌شود و مرحله دادسرا ندارند و برای  افراد بالای 15 سال و زیر 18 سال تمام، کیفرخواست دادسرا صادر می‌شود؛ مرحله محاکمه و دادرسی در مجتمع قضایی اطفال صورت می‌گیرد.

رویکرد مشاوره‌ای و اصلاحی در مجتمع قضایی فهمیده حاکم است

رئیس کل محاکم تهران با اشاره به اقداماتی که برای کاهش ورودی‌ پرونده‌ها به مجتمع قضایی شهید فهمیده انجام شده است، گفت: رویکرد مشاوره‌ای و اصلاحی در این مجتمع حاکم است و تا آنجایی که امکان داشته باشد، با ارائه مشاوره  و رسیدگی به توضیحاتی که از خانواده‌ها و اطفال گرفته می‌شود، به پرونده ها رسیدگی می‌شود؛ هدف این است این اطفالی که عموماً به رشد و بلوغ اجتماعی کامل نرسیدند، بتوانند به جامعه برگردند مگر اینکه قصد و انگیزه مجرمانه برای آنها احراز بشود و به تناسب جرایمی که مرتکب شده اند، مجازات می شوند.

جعفری با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی بزهکاری اطفال و نوجوانان بحث مفصلی دارد، گفت: باید در این زمینه حتما کار شود، علت‌ها مختلف است. یکی از علل همان عدم توجه والدین به فرزندان یا بدسرپرستی و بی‌سرپرستی است. که عموماً بچه‌هایی که مرتکب جرایم می‌شوند گرفتار بدسرپرستی و بی‌سرپرستی هستند.

کودکان قبل از آنکه بزهکار باشند بزه دیده و آسیب دیده هستند

وی یادآور شد:کودکان قبل از آنکه بزهکار باشند بزه دیده و آسیب دیده هستند و بدون اینکه انگیزه واقعی مجرمانه‌ای داشته باشند، مرتکب جرم شده اند اما به هر حال، قوانین حاکم است و طبق آن به جرایم‌شان رسیدگی می‌شود.

 رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه نقش خانواده‌ها در تربیت فرزندان بسیار موثر است، افزود: اگر خانواده‌ها بر تربیت فرزندان خود نظارت داشته باشند و بتوانند خواسته‌های آنها را جایی که صحیح باشد، بجا بیاورند، خیلی از مشکلات حل می شود چراکه بعضی از جرایم ارتکابی در همچین قشری، ناشی از انتقام‌جویی از خانواده، همسایه، جامعه، مدرسه است که آسیب‌شناسی و برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه در این راستا لازم است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *