لزوم قرارگیری زنجیره ارزش نفت و گاز زیر نظر متولی واحد و تخصصی

8:30 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۶۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیرامون لزوم سپردن زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی جهت تسریع در روند توسعه‌گری، تنظیم‌گری، نظارت و پاسخگویی گفت: باید زنجیره ارزش نفت و گاز زیر نظر متولی واحد باشد و دولت هم نظارت خودش را داشته باشد.

خبرگزاری میزان - یکی از مسائل مهم در زمینه تسریع در روند توسعه و پاسخ‌گویی، اعطا اختیارات کامل زنجیره ارزش هر صنعت از تولید تا توزیع کالاها به وزارتخانه تخصص است که تحت عنوان یکسان بودن متولی متخصص از ابتدا تا انتها زنجیره بیان می‌شود. در این زمینه ورود بخش‌های غیر تخصصی به زنجیره مربوطه به وزارتخانه‌های تخصصی تولیدی کشور نظیر نفت، صمت و کشاورزی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیر را به کشور وارد کند.

در این خصوص رحمت‌الله فیروزی‌پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر صنعت در هر حوزه‌ای باید به اهل و متخصص زنجیره ارزش آن صنعت واگذار شود تا متولیان آن حوزه شرایط را بررسی و ورود کنند تا بتوانند کار کارشناسی و مطابق با اصول انجام دهند.

وی افزود: افرادی که شایستگی ورود به حوزه تخصصی را ندارند ممکن است دخالت و نظری نسبت به یک موضوع بدهند که سنجیده و کارآمد نباشد و باعث بروز مشکلاتی در آن حوزه شود. در واقع اگر متولی، واحد نباشد و افراد در موضوعاتی که در تخصص‌شان نیست ورود کنند، قطعاً عملکرد و ماحصل کارشان مطلوب نخواهد شد.

این نماینده مجلس ضمن تأکید بر اجرای قانون یادآور شد: گام هایمان باید به سمت اجرا و رعایت قانون باشد و باید منفعت های شخصی و هرگونه دخالت بی مورد را در اجرای کارهای تخصصی از سر راه برداریم.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی در خصوص خصولتی کردن شرکت‌های زیر مجموعه ‌وزارتخانه‌های تخصصی هم اظهار کرد: در کشور دستگاه‌هایی داریم که فراخور کار خود شرکت‌های خصوصی دارند. این شرکت‌ها درست است که زیر نظر همان مجموعه‌ها قرار دارند اما نباید شرایطی را فراهم کنیم که شرکت‌های خصولتی از مسیر کار اصلی خود و نظارت دستگاه‌هایی که مسئولیت نظارت و متولی اصلی نظارت هستند، خارج شوند. مثلاً دستگاه اقتصادی که بنیاد است و زیر مجموعه وزارت کار باید آن بخش از فعالیت خود که در حوزه صنعت است را متولی صنعت و آن بخش از فعالیت‌اش که در حوزه انرژی است را مجموعه نظارتی انرژی زیر نظر داشته و نظارت کند. بنابراین در هر حوزه‌ای باید تخصص آن حوزه مد نظر قرار گیرد.

فیروزی‌پوربادی تأکید کرد: درست است که حوزه کار خصوصی‌سازی‌ها، اقتصاد است اما در خصوص نظارت بر کار و رعایت قوانین و استانداردهای آنها دستگاه‌های متولی عهده‌دار این مسئولیت هستند حالا یا سازمان استاندارد و یا وازرت صمت.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «آیا زنجیره ارزش نفت و گاز زیر نظر وزیر نفت باشد، کار درستی است؟ و در چنین شرایطی امکان توسعه‌گری و تنظیم‌گری بوجود خواهد آمد؟» گفت: باید زنجیره ارزش نفت و گاز زیر نظر متولی واحد باشد و دولت هم نظارت خودش را داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *