تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها باعث ایجاد عدالت در استفاده از یارانه انرژی می‌شود

8:20 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۶۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: با افزایش قیمت مصرف گاز برای مشترکین پرمصرف می‌توانیم در جهت بهینه سازی مصرف حرکت و ناترازی گاز در کشور را جبران کنیم.

خبرگزاری میزان - در حال حاضر کشور در فصول سرد سال با ناترازی شدید گازی حداقل به میزان 200 میلیون متر مکعب رو به رو خواهد شد در نتیجه باید در راستای افزایش تولید انرژی گاز در کشور به بهینه سازی مصرف نیز توجه کرد.

بخش تجاری و خانگی با مصرف ۸۰ درصد مصرف کل گاز در فصول سرد یکی از اولویتهای اصلی بهینه سازی مصرف گاز در کشور هستند. در بحث مصارف خانگی، ۱۱ درصد از مشترکین گاز، پر مصرف هستند ولی با این حال این اقلیت، ۵۰ درصد مصرف خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

تغییر الگوی مصرف این مشترکین می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهینه‌سازی مصرف باشد در همین راستا جعفر قادری، نماینده مجلس دولت سیزدهم در گفت‌و‌گو با میزان بیان کرد: متأسفانه الگوی مصرف گاز در کشور به گونه‌ای است که ما در ساعات و روزهای اوج مصرف گاز با مشکل روبه رو می‌‌شویم. در واقع افت مخازن گازی و همچنین افزایش مصرف در فصول سرد سال باعث ایجاد ناترازی گاز در کشور می‌شود لذا باید با ذخیره‌سازی و روش های مدیریتی مصرف گاز این کمبود را در کشور جبران کنیم.

وی افزود: اقداماتی همچون سوآپ گاز، استفاده از انرژی های جایگزین و همچنین استفاده از ظرفیتهای محلی هر منطقه می‌توانیم بخشی از این کمبود را جبران کنیم. البته عقیده بنده این است همیشه نباید از شیوه‌ی افزایش ظرفیت‌‌های تولید استفاده کرد چرا که این شیوه و روش ها برای ما هزینه‌هایی را در بر دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: به‌جای جایگزین سوخت های نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاری برای ظرفیت و انژری‌های جایگزین بهتر است از طرح تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکین پرمصرف استفاده کنیم. در واقع این روش بهترین راه حل برای جبران این ناترازی خواهد بود. با تغییر الگوی مصرف و افزایش قیمت مصرف گاز برای مشترکین پرمصرف می‌توانیم در جهت بهینه سازی مصرف حرکت و ناترازی گاز در کشور را جبران کنیم.

نماینده شیراز با اشاره به اینکه افزایش قیمت شامل مشترکین کم‌مصرف نمی‌شود، تصریح کرد: افزایش قیمت تنها برای مشترکین پر مصرف است تا مصرف‌شان را کاهش دهند و شامل سایر مصرف کنندگان نمی‌شود. در کنار این افراد، عده‌ای هم که توجه‌ای به کاهش مصرف ندارند و همچنان پر مصرف هستند باید اعداد و ارقام قابل توجهی پرداخت کنند تا بتوانیم از محل این درآمدها انرژی‌های جایگزین را تأمین کنیم. در حقیقت این تعرفه‌گذاری مشترکین پرمصرف باعث ایجاد عدالت در استفاده از یارانه انرژی می‌شود.

قادری درخصوص آسیب‌های ناشی از ناترازی گاز در کشور گفت: با توجه به تعهداتی که با کشورهای همسایه داریم، اگر نتوانیم با وجود این ناترازی آن تعهدات را به اجرا برسانیم قطعاً دچار خسارت خواهیم شد چرا که در فصل سرما صادرات گاز ما به کشورهای همسایه قطع و این موجب کاهش قدرت دیپلماتیک کشور می‌شود. در حقیقیت در کنار این موضوع وجود این ناترازی موجب می‌شود که ما نتوانیم گاز مورد نیاز در حوزه حمل و نقل، پتروشیمی‌ها، نیروگاه ها و همچنین مردم در فصل سرما را تأمین کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: اگر ما نتوانیم در فصل سرما، گاز و در فصل گرما، برق مورد نیاز صنایع را تأمین کنیم قطعاً با مشلاتی روبه رو خواهیم بود. ناترازی در گاز باشد یا برق فرقی ندارد به هر حال وجود این مشکل به صنایع مختلف آسیب و زیان می‌رساند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *