بیش از یک سوم هزینه خانوار صرف مسکن می‌شود؛ ورود سرمایه‌های خرد به بازار مسکن با صندوق سرمایه‌گذاری املاک

12:48 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۲۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر اقتصاد گفت: بیش از یک سوم هزینه خانوار هزینه مسکن است و این سهم بالای هزینه‌ها و افزایش قیمت با کوتاهی در کنترل تقاضای سوداگرانه دسترسی به مسکن را سخت‌تر کرده بود و اولین فایده صندوق سرمایه‌گذاری املاک ورود سرمایه های خرد به بخش مسکن است.

خبرگزاری میزان - احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گفت: این ابزار امروز به شکل جدی در اقتصاد ایران به کار گرفته شده و برای دغدغه‌مندان حوزه تامین مالی مدت زیادی توصیه می‌شد که این کار با وجود تجربه ارزشمند آن در دنیا انجام بگیرد و ما خیلی از این امر‌عقب مانده بودیم، در نتیجه حصول و انجام آن جای خوشحالی دارد.

وی افزود: ما در اقتصادمان دشواری ورود سرمایه‌های خرد به بازار مسکن داریم که با افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر خیلی فاصله پیدا کرده و دسترسی مردم به مسکن سخت شده و ابزارهای دیگر خیلی کارآمد نبود. خرید کامل یک واحد مسکونی تامین مالی زیادی داشت و چشم اندازهای خانوار در سال‌های آتی دچار مشکل می‌شد.


وزیر اقتصاد گفت: بیش از یک سوم هزینه خانوار هزینه مسکن است و این سهم بالای هزینه‌ها و افزایش قیمت با کوتاهی در کنترل تقاضای سوداگرانه دسترسی به مسکن را سخت‌تر کرده بود و اساسا برای برخی رویای دور از دسترس شده است که اولین فایده این صندوق گام به گام به خانواده‌ها کمک می‌کند سرمایه خردشان را به بخش مسکن واردکنند.

خاندوزی تاکید کرد: تولیدکنندگان و شرکت‌ها که نیاز به نقدشوندگی دارایی‌ها دارند و غیر نقد هستند صندوق املاک می‌تواند به دارایی قدرت ببخشد به طوریکه وقتی به ترازنامه دارایی و بدهی نگاه می‌کنیم می‌بینیم دارایی بسیار است ولی کمکی به سودآوری ندارد. این مسیر دومی است که از امکان فروش واحدها می‌تواند نیاز به نقد فعالان اقتصادی را ممکن کند.

وی در ادامه تصریح کرد: از همکاران خودم در وزارت اقتصاد می‌خواهم به طور ویژه از این ابزار برای نقدشوندگی دارایی‌هایشان استفاده کنند. دولت به جهت اینکه دارایی‌های وسیعی دارد یکی از مهمترین راه‌ها برای مولدسازی آن این است که در ماه‌های آینده خبر خوب بدهیم و پیش قدم بشویم تا اموال مازاد را در این بازار ارایه کنیم و از این دست مولدسازی ها بهره ببریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *