تشدید اسلام هراسی در پی گسترش راستگرایی افراطی در غرب

8:23 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۶۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پیروزی یک حزب راستگرای افراطی در ایتالیا به معنای تشدید روند اسلام هراسی در سراسر اروپاست.

خبرگزاری میزان - چند روز پس از ناآرامی بزرگ انتخاباتی راست‌گرای سوئد که به دومین حزب بزرگ این کشور تبدیل و رئیس بلوک راست‌گرا پیروز شد، نوبت ایتالیا بود که رئیس یک حزب راستگرا را به عنوان نخست‌وزیر آینده انتخاب کند.

به گزارش «میدل ایست آی»، به قدرت رسیدن «جورجیا ملونی» در ایتالیا تنها جدیدترین شواهدی است که زمینه‌های سیاسی  یک پدیده را در سراسر قاره اروپا نشان می‌دهد.

واکنش‌های دولت‌های غربی، مقامات منتخب و رسانه‌ها به طرز عجیبی خاموش و سازگارانه بوده است، وقتی در نظر بگیریم که دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا، از جمله یکی از اعضای اصلی آن، ایتالیا، به سمت راست افراطی سقوط کرده‌اند، موضوع نگران کننده‌ای است.

اما واکش رسانه‌های غربی به این موضوع و تلاش برای معمولی جلوه دادن این گسترش یافتن راستگرایی افراطی در سراسر اروپا نیز عجیب به نظر می‌رسد.

غرب اکنون شاهد ادغام این جنبش‌های راست‌گراست، کشورها از یکدیگر تقلید می‌کنند و از یکدیگر الهام می‌گیرند؛ آنها به طور فزاینده‌ای در حال ایجاد ارتباطات فرامرزی و ائتلاف‌های سیاسی نهادینه شده هستند.

راست افراطی حتی زمانی که در پای صندوق‌های رای شکست می‌خورد، با تحمیل گفتمان خود در بحث‌های ملی و با وادار کردن سایر احزاب محافظه‌کار، میانه‌رو و حتی گاهی چپ‌گرا، پیروز می‌شود تا به امید جلوگیری از انتخابات، مضامین و پیشنهادات سیاسی خود را در برنامه‌های خود بپذیرند.

این امر به ویژه در مورد تثبیت خصمانه اسلام و مسلمانان صادق است؛ سیاست‌هایی که این نژادپرستی ایجاد می‌کند، اکنون بیشتر توسط احزاب دیگر پیش می‌رود تا خود راست افراطی.

اسلام هراسی اکنون به یکی از برجسته ترین ایدئولوژی‌هایی تبدیل شده است که همه آن احزاب مشترک دارند.

گسترش چشمگیر جناح راست افراطی، که خود زیرمجموعه ای از یک روند حتی بزرگتر دموکراسی زدایی یا «تحکیم زدایی دموکراتیک» است، یک اسلام هراسی واقعی ایجاد می‌کند که مسلمانان را حتی بیش از آنچه که در حال حاضر هستند در معرض تهدیدهای داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

در بسیاری از کشورها، این موقعیت‌یابی در واقع نسبتا جدید است؛ با این حال، در مدت زمان کوتاهی مسلمانان را در موقعیت ساختاری «بیگانه» قرار داده است، از جمله در کشورهای محل تولد و شهروندی خودشان.

این روند در حال حاضر به خوبی در جریان است، اما به دلیل انفجار راست افراطی در سراسر اروپا، احساسات ضد مسلمانان تشدید شده است تا این اسلام هراسی جهانی از لحاظ تاریخی بدیع را ایجاد کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *