باید همه اندیشه و تفکر مدیران معطوف به بسط عدالت در جامعه باشد/ قدردانی از رئیس دستگاه قضا

12:30 - 20 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۰۸۷
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید همه اندیشه و تفکر مدیران مربوط به بسط عدالت در جامعه باشد.

خبرگزاری میزان _ نماز عبادی سیاسی این هفته جمعه-۲۰ آبان ماه- تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در دانشگاه تهران برگزار شد.

 وی د ر خطبه اول نمار جمعه این هفته تهران به تشریح نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر پرداخت و گفت: بنای رفیع سیاست ورزی که حضرت علی در این منشور بنیان نهاد بر سه اصل کلیدی و محوری استوار است: شایسته سالاری، مردم سالاری و وحی مداری.

ابوترابی فرد با بیان اینکه شایسته سالاری روح تفکر دینی و جان اندیشه قرآن و پیامبر است، گفت: حضرت علی در این نامه می فرمایند؛ شایسته ترین افراد و قوی ترین آن ها باید در راس هندسه حکمرانی قرار گیرند و با فهم درست مبانی دینی مسیر دقیق جامعه اسلامی را تبیین کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به مقامات و مدیران کشور گفت:  اگر در کشور مصر فردی وجود داشت که به اندازه پَر کاهی شایستگی اش برای مدیریت بالاتر بود حضرت علی وی را انتخاب می کرد، بسیاری از اعتراضات و مشکلات امروز  به فاصله ما از شایسته سالاری بر می گردد، سمت های کلیدی در مدیرت کشور باید به دست افرادی سپرده شود که امین باشند و حقوق مردم را حفظ کنند و دغدغه مدیریت منابع کشور را داشته باشند و از تخصص و دانش لازم بهره مند باشند. این دو ویژگی معنای شایسته سالاری است.

وی با تاکید بر اینکه تکیه گاه جریان مقاومت بعد از خدای متعال به ملت ها است ملتها این قدرت را خلق کردند، اظهار داشت: مردم سالاری اصل مهمی در حکمرانی اسلامی است که رهبری انقلاب بر این اصل پافشاری می کنند، مسئولیت همه ما این است که راه را برای ارتقای مردم سالاری فراهم کنیم، پشتوانه نظام اسلامی عقبه مردمی است که باید در بالاترین سطح زمینه اقتدار سیاسی نظام را فراهم کند.

خطیب موقت نماز جمعه تصریح کرد: یکی از کلیدی ترین اصول مدیرتی وحیانی ، مدیریت دانش بنیان است هر مسئولی که تلاش لازم را برای دستیابی به راهکار درست مبتنی بر دانش به کار نگیرد در پیشگاه خدا مسئول و پاسخگو است تصمیمات باید دانش پایه باشد در این حوزه با افق های مورد نظر فاصله داریم، چرا دانشگاه و حوزه در خدمت حکمرانی نیست، دانشگاهیان و حوزویان و مسئولان باید پاسخ دهند دستگاه حکمرانی باید به حوزه و دانشگاه فشار بیاورد و مطالبه کند و بر اساس مدل علمی حرکت کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه  باید همه اندیشه و تفکر مدیران معطوف به بسط عدالت در جامعه باشد،گفت: از نگاه خداوند سنگ بنای اقتدار دانش و علم است، نظام سیاسی و تراز قرآن و نهج البلاغه باید از این ظرفیت برخوردار باشد و در این مسیر حرکت کند.شایسته سالاری مقدمه عدالت گستری است اگر مسئولیت ها به اهلش سپرده نشود عدالت محقق نمی شود به تعبیر رهبری انقلاب نمی توان با دستمال کثیف شیشه را پاک کرد.

وی تاکید کرد: این چه رفتاری است که برای دستیابی به قدرت لابی می کنند این کار با اندیشه دینی سازگار نیست باید به دنبال شایستگان رفت.

خطیب موقت نماز جمعه رکن سوم در نظام سیاسی وحی پایه را عدالت خواهی و عدالت گستری خواند و گفت: رهبری انقلاب می فرمایند«انقلاب اسلامی شکل گرفته، نظام اسلامی محقق است اما با دولت اسلامی فاصله داریم.» 

وی ادامه داد: باید این فاصله را کم کنیم کم کردن این فاصله سرمایه اجتماعی را افزایش داده و به جامعه امید و آرامش می دهد. 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد توسعه انسانی به معنای واقعی کلمه و ساخت یک کشور مدرن با بهترین زیر ساخت های توسعه و پیشرفت را مسئولیت حاکمان در اندیشه سیاسی حضرت علی خواند و گفت: رشد و تعالی و پیشرفت و توسعه و ساخت یک کشور مدرن و ارتقای رفاه عمومی در مدار نظام تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه باید جوانان و مردم عزیز در این مسیر گام بردارند و ظرفیت های علمی و اخلاقی خود را ارتقا ببخشند، گفت: با توجه با اطلاعاتی که از شرایط کشور دارم می‌گویم ، در ۴ دهه گذشته در راستای توسعه انسانی قدم های بزرگی را برداشتیم، بدنه دانشگاه امروز در کنار نظام اسلامی است.در هر جامعه ای افرادی هستند که با جریان قالب علمی، فرهنگی هم سو نیستند ما دغدغه آن ها را هم داریم ، ان ها فرزندان ما هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید به گونه ای حرکت کنیم که اکثریت بدنه جامعه را در کنار ارزش‌های اسلامی و انقلابی و شخصیتی مثل رهبر انقلاب داشته باشیم، اگر کاستی وجود دارد در رفتار امثال ماست که باید تجدید نظر کرده و حرکت های خود را اصلاح کنیم.

ابوترابی فرد در خطبه دوم این هفته نماز جمعه با بیان اینکه امسال سومین پاییز خشک درتهران است بیان داشت: مخازن سدی های تهران اکنون حدود ۳۵۲ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال قبل کاهش حدود ۱۸ درصد را داشته است، و نزدیک به یک –پنجم ذخایر کاهش یافته است آیا مصرف ما هم به همین میزان کاهش پیدا کرده است؟

وی اضافه کرد:در شهر تهران روزانه ۳ میلیون و صد هزار متر مکعب آب شرب استفاده می‌شود که در هیچ جامعه ای این مصرف نیست. مهم‌ترین تهدید کشور ما اصل اسراف است این از تورم و ناترازی درآمد و هزینه بدتر است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت : مصرف های غیر عقلانی آب و انرژی برای ما بسیار زیان آور است، رسانه ملی همه برنامه‌هایش را برای تبیین زیان ها و جلوگیری از اسراف اختصاص دهد.

ابوترابی فرد بیان داشت: باید یک گفتمان ملی و یک عزم برای تغییر در مصرف انرژی و هدایت این سرمایه بزرگ در مسیر خلق ثروتی بزرگتر شکل بگیرد امروز ریشه بسیاری از بیمارهای فرهنگی و اقتصادی اسراف است.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد شهادت شهید حسن تهرانی مقدم گفت: صنعت موشکی کشور مدیون این شخصیت برجسته در تراز انقلاب اسلامی است، او یکی از سرمایه های با ارزش ما بود که خلق قدرت کرده است .

وی افزود: حضور چهره‌های شاخص و پر تلاش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش باعث قدرت کشور شده است. اگر می‌بینید ما در این جنگ رسانه ای وترکیبی می‌توانیم مسیر امنیت و حرکت نظام را هموار کنیم در سایه مردم و نیروهای مقتدری است که در خدمت نظام تلاش می کنند.

ابوترابی با بیان اینکه جهش نسلی صنعت موشکی و افزایش قدرت دفاعی کشور را خدمت ملت عزیز تبریک می گوییم افزود: ساخت موشک بالستیک قابل کنترل و مانور پذیر در داخل و خارج از جو زمین وبا قابلیت عبور از تمام سامنه های سپر موشکی موجود جهان،بدون تردید نقطه عطفی در ساخت درونی قدرت و ارتقا قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی دارد.

تقدیر امام جمعه موقت تهران از رئیس دستگاه قضا

امام جمعه موقت تهران با تشکر از حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای گفت: رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی در فراخوانی مهم خطاب به تمام جریانات سیاسی و مردم فرمودند هرکس هر ابهام، سوال، انتقاد یا اعتراضی دارد در خدمت آنها هستیم، این مطالبه مردم است، مطالبه‌ مردم ‌این است که مسوولین باید پاسخگو باشند و نقد و اعتراض ما را بشنوند، از سال‌های قبل رهبر انقلاب در گفت‌وگوی چهره به چهره مسوولان با مردم تاکید داشتند چرا مسئولان پاسخگو نبودند؟

وی با اشاره به صحبت های رئیس دستگاه قضا بیان داشت: قدرت وی را از تواضع و فروتنی جدا نکرد مقتدر و متواضع است انتقاد و اعتراض را می پذیرید، مسئولان اگر لازم باشد در موردی که اشتباهاتی که انجام داده‌اند اصلاحاتی انجام دهند حتما انجام می‌دهند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با تقدیر از سخنان رئیس دستگاه قضا گفت: طبق بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی پشتیبانی از حقوق فردی، اجتماعی و احیای حقوق عامه وظیفه قوه قضاییه است، رئیس دستگاه قضایی مسئول تحقق عدالت و پیگیری تضییع حقوق عامه است، خواهش داریم این مسئولیت را مورد توجه قرار دهد. قانون تصریح دارد در تضییع حقوق عامه دادستان کل کشور به عنوان شاکی و مدعی العموم مستقیما ورود پیدا کند باید این مسوولیت جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث اخیر در پیامی به دشمنان ملت ایران گفت: مردم اعم شیعه و اهل سنت و اقوام ایران در سیستان و بلوچستان و کردستان در کنار هم در حراست از اقتدار ایران هماهنگ هستند اگر بر آن‌ها کمترین ستمی رفت دستگاه قضایی مقتدر در کنار آنهاست.

وی افزود: در ارتباط با حوادث اخیر مردم بدانند شیعه و اهل سنت در سراسر کشور با هم پیوند خورده‌اند و بدانند که اگر بر آنها کمترین ستمی رفت، قوه قضائیه مقتدر در کنار آنان است. ایران کشور متحد است‌ من در راهپیمایی ۲۲ بهمن در همه مراکز استان‌ها سخنرانی کردم و حضور مردم در سیستان و بلوچستان و استان‌های مرزی پرشورتر از نقاط دیگر بوده است. اینکه نظام با اقتدار ایستاده، هزاران نفر از سپاه و نیروی انتظامی در استان‌های مرزی شهروندان کرد و بلوچ هستند که بازوان نظامند و آنها را باید حفظ کرد و حفظ شده‌اند و توطئه‌ها را خنثی کرد.

وی با اشاره به شهادت جمعی از مردم عزیز کشورمان در حادثه حرم شاهچراغ شیراز گفت: از کسانی که در دستگیری بانیان این حادثه تروریستی نقش داشتند تشکر می کنم امیدوارم خداوند این اقتدار آفرینان را در پناه خودش حفظ نماید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *