رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ترافیک برنامه‌های شهرداری برای دوازدهمین شنبه امید و افتخار/ تحول در ضرایب ایمنی پایتخت با پروژه‌های انجام شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران

16:03 - 19 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۹۵۰۷
جزییات برنامه‌های پرتراکم دوازدهمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران، معطوف بر مأموریت‌های ذاتی «سازمان پیشگیری و مدیریت بحران» پایتخت خواهد بود.

به گزارش میزان، شنبه‌های امید و افتخار شهرداری تهران به ایستگاه دوازدهم نزدیک می‌شود. رویدادهای هفتگی که از اواخر مردادماه سال جاری با اطلاع شهردار تهران در صفحه مجازی‌اش آغاز شده و شامل افتتاح و به جریان افتادن پروژه‌های بزرگ شهری در نقاط مختلف پایتخت می‌شود.

تأکید شهردار تهران بر خاتمه طرح‌های نیمه تمام و حائز اهمیت پایتخت به صورت مستمر و هفتگی، کادر عریض و طویل شهرداری تهران را به طور محسوسی به تکاپو انداخته و سرعت پایان کار و بهره‌برداری از پروژه‌های بنیادین شهر را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. سیاستی که به مقابله با بهانه‌هایی همچون محدودیت مالی و کرختی‌های نهادینه شده در دستگاه‌های اجرایی کشور برخواسته است.

جزییات دوازدهمین شنبه امید و افتخار که در تاریخ 21 آبان‌ماه برگزار خواهد شد، معطوف بر مأموریت‌های ذاتی «سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران» خواهد بود. البته، بررسی وجوه مختلف این رویداد، حکایت از ترافیک اقدامات تدارک دیده شده در زیرمجموعه سازمان مذکور برای شنبه پیش رو است.

جزییات برنامه‌های معاونت پیشگیری و کاهش خطر

«معاونت پیشگیری و کاهش خطر» سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با پروژه‌های متعددی دوازدهمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران را پوشش خواهد داد.

احداث 2 نیروگاه خورشیدی 25 کیلوواتی متصل به شبکه توزیع برق تهران و 5 کیلوواتی منفصل از شبکه برای تأمین برق 7 پایگاه مدیریت بحران تهران، با همکاری برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP)، در کنار احداث یک آبگرمکن خورشیدی با ظرفیت 1500 لیتر تنها یکی از پروژه‌های معاونت پیشگیری و کاهش خطر در برنامه شنبه پیش رو خواهد بود.

از طرفی، تیم‌های مشترک ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه از هفته آینده با همکاری 9 دستگاه از دولت و شهرداری، به موجب قانون مدیریت بحران کشور و دستورالعمل ابلاغی وزیر کشور برای تشکیل کارگروه استانی پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، اقدام به بررسی میدانی وضعیت ساختمان‌های پرمخاطره تهران خواهند کرد.

گفتنی است، ریاست کارگروه استانی پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه در شهر تهران بر عهده شهردار تهران نهاده شده و تشکیل تیم‌های مشترک ارزیابی با همکاری مجموعه‌هایی نظیر شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی و ستاد مدیریت بحران برای بررسی وضعیت مناطق 22گانه تهران انجام شده است.

معاونت پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، به منظور تقویت شبکه لرزه نگاری شهر تهران، 5 لرزه نگار درون گمانه‌ای برای «کاهش آستانه بزرگی قابل ثبت زمین لرزه‌ها» در داخل و نزدیک شهر تهران به کارگیری کرده است. از این‌رو، عملیات اجرایی حفاری گمانه، نصب سنسور و ساخت 5 ایستگاه واقع در مناطق 1، 4، 22،15 و 18 به اتمام رسیده و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

استعداد بالای تهران برای بروز زلزله و حوادث غیرمترقبه مشابه، شهرداری تهران را بر آن داشته تا احداث 2 پایگاه‌ پشتیبانی مدیریت بحران را در ناحیه 3 منطقه 18 و ناحیه 7 منطقه 20 به سرانجام برساند. پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران سلطانی و غنی‌آباد که روز شنبه افتتاح خواهند شد و ضرورت تأسیسشان به افزایش ظرفیت آمادگی در سطح مناطق برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله با زلزله و حوادث مشابه، برمی‌گردد.

جزییات برنامه معاونت پدافند غیرعامل

از سوی دیگر، معاونت پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران نیز از طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران رونمایی خواهد کرد. طرحی که شهرداری تهران بر اساس برنامه پنج‌ساله شهر تهران موظف به تهیه و تدوین آن شده و بر مصون‌سازی، ایمن‌سازی و توانمندسازی شهر تهران در برابر مخاطرات غیرطبیعی همچون جنگ، اقدامات تروریستی و خرابکارانه تمرکز دارد. بر این اساس، نقاط آسیب‌پذیر شهر، شناسایی تهدیدات و ارزیابی دارایی‌های شهر و تهیه نقسه ریسک‌های ناشی از مخاطرات غیرطبیعی در طرح مذکور گنجانده شده است.

جزییات برنامه معاونت مشارکت جامعه‌محور

گفتنی است، معاونت بازیابی، توانمندسازی و مشارکت جامعه‌محور سازمان پیشگیری و مدیریت ستاد بحران شهر تهران نیز، از «طرح دوام مسجدمحور» برای آموزش و توانمندسازی ساکنان فعال در مساجد محلات مختلف پایتخت ناظر بر وقوع بحران‌های طبیعی همچون زلزله و سیل رونمایی خواهد کرد. طرحی که اجرای آن در نقاط مختلف تهران آغاز شده و ثبت‌نام از افراد 16 تا 60 سال در قالب گروه‌های 7 تا 15 نفره برای آموزش‌های لازم در مواجهه با حوادث غیرمترقبه به عمل می‌آید.

بر اساس آنچه مطرح شد، شهرداری تهران به همت اقدامات انجام شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، شنبه پرکاری را پیش رو خواهد داشت. اقداماتی که برآیندشان نویدبخش افزایش سطح ایمنی و امنیت خاطر برای شهروندان پایتخت‌نشین است و بدون تردید بهره‌برداری از این پروژه‌ها در مواقع بروز بحران و مخاطرات، گره‌گشا خواهند بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *