رئیس کل دادگستری کرمان: قضات باید نگاه ویژه‌ای به پرونده‌های سرقت داشته باشند

15:19 - 19 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۹۳۴۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
رئیس کل دادگستری استان کرمان، گفت: قضات باید نگاه ویژه‌ای به پرونده‌های با موضوع سرقت بخصوص سرقت تجهیزات برق داشته باشند و احکام قانونی با حفظ جنبه بازدارندگی به موقع صادر شود.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در گردهمایی تخصصی پیشگیری از وقوع جرم با موضوع پیشگیری و مقابله با سرقت تجهیزات برق، اظهارکرد: این نشست در ادامه سلسله نشست های پیشگیرانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برگزار شده تا با هماهنگی های لازم به نتایج بهتری در این حوزه دست یابیم.

وی با تاکید بر ازوم مقابله و پیشگیری از سرقت به ویژه سرقت برق و تجهیزات انتقال نیرو، اظهارکرد: سرقت، جرم اول در کشور از نظر فراوانی است و باید هماهنگی شود تا متولیان ذیربط در این مساله دست به دست هم دهند و مقابله جدی با این جرم محقق شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، به لزوم ریشه یابی و آسیب شناسی دلایل افزایش جرم سرقت در جامعه، تاکید کرد: به یقین یکی از دلایل افزایش سرقت ها این است که همه کوتاهی کرده و یا حساسیت لازم را در این زمینه نداشته ایم و به این جرم با نگاه ویژه ای که در حوزه جرم و جرم شناسی به برخی جرایم که جنبه اجتماعی دارند و موجب خدشه دار شدن امنیت جامعه می شوند، توجه نکرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: متاسفانه در مقابله و پیشگیری وظیفه خود را به خوبی انجام نداده ایم و مسائل معیشتی و اعتیاد نیز مزید بر علت شده و نتیجه آن افزایش جرم سرقت در کشور و استان کرمان بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قضات باید نگاه ویژه ای به پرونده های با موضوع سرقت به ویژه سرقت تجهیزات برق داشته باشند؛ به نحوی که احکام قانونی به موقع صادر شده و جنبه بازدارندگی احکام نیز حفظ شود و این احکام به موقع نیز اجرایی شوند.

وی با بیان این که در حال حاضر 13 درصد جرایم استان مربوط به سرقت است و 20 درصد زندانیان استان کرمان مرتبط با جرایم سرقت هستند، ادامه داد: 40 درصد از سارقان آزاد شده، با ارتکاب مجدد جرم مجددا وارد زندان شده اند که این آمار بیانگر موضوعاتی است که باید درباره آنها آسیب شناسی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: امروز سرقت سیم های برق به یکی از مشکلات جدی برای کشور تبدیل شده است که نارضایتی مردم را به دنبال دارد و علاوه بر خسارت به وسایل برق منازل، مشکلات امنیتی و اجتماعی به وجود می آورد بنابر این همه باید نسبت به موضوع سرقت به ویژه سرقت از تجهیزات برق حساسیت ویژه ای داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، توسعه همکاری‌های بین دستگاهی را ضامن اثرگذاری اقدامات مقابله با سرقت به ویژه سرقت تجهیزات برق دانست و ادامه داد: از ابتدای سال جاری به هیچ زندانی با جرم سرقت مرخصی نداده‌ و با اختصاص پابند به آنها نیز مخالفت کرده ایم اما با این وجود شاهد افزایش آمار سرقت هستیم.

وی با تاکید بر این که پیشگیری همواره مقدم بر مقابله است، گفت: قرارگاه های مبارزه با سرقت در نهادهای مختلف فعال شده است اما به نظر می رسد که جزیره ای عمل کردن در این حوزه موجب شده که نتیجه مورد نظر حاصل نشود و لازم است تا با انجام  هماهنگی های لازم اقدامات حوزه پیشگیری به خوبی اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که خلاء قانونی برای مقابله با سارقان تجهیزات برق نداریم، تاکیدکرد: باید اقدامات مورد نظر به شکلی هماهنگ تر اجرایی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، توجه به خود مراقبتی را در پیشگیری از وقوع سرقت از جمله سرقت تجهیزات برق بسیار موثر دانست و گفت: تعویض سیم های مسی، ایجاد شبکه های انتقال برق زیر زمینی، ایجاد بسترهای خطرساز در حوزه سرقت تجهیزات برق همراه با نصب علائم هشداردهنده، کنترل و ساماندهی کارگاه های ضایعاتی و برخورد قاطع با خریداران اموال مسروقه از دیگر راه های موثر در کاهش سرقت به ویژه سرقت تجهیزات برق است.

وی بر برخورد قاطعانه با خریداران اموال مسروقه نیز تاکید کرد و گفت: مجازات خریداران اموال مسروقه و کارگاه های ضایعاتی که اقدام به خرید اقلام مسروقه می کنند، باید متناسب باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان، ساماندهی کارگاه های ضایعاتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این کارگاه ها باید به موضوع عدم خرید و فروش اموال مسروقه، به کارگیری اتباع بیگانه، دارا بودن مجوزهای قانونی و عدم فک پلمب های غیرقانونی نظارت ویژه ای صورت گیرد.

سهم 23 درصدی سرقت سیم برق از کل سرقت ها در استان کرمان

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز با اشاره به این که ارتباط معناداری بین تعداد کارگاه های ضایعاتی و فراوانی سرقت های سیم برق وجود دارد، گفت: وجود بیش از 700 کارگاه ضایعاتی شناسایی شده است در شهر کرمان بر میزان وقوع سرقت ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

سرهنگ یدالله حسن پور با بیان این مطلب که سرقت سیم برق 23 درصد کل سرقت ها را به خود اختصاص داده است، افزود: سرقت سیم برق در مرکز استان در سال‌جاری 3 هزار و 999 مورد بوده است که 86 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در 7 ماهه سال جاری یک هزارو 500 مورد دستگیری سارقان و انهدام  37 باند سرقت سیم های برق انجام شده است، یادآور شد: 84 درصد سرقت های سیم برق به ترتیب در شهرستان های کرمان، رفسنجان، جیرفت، سیرجان، زرند و بم بوده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان تصریح کرد: افزایش قیمت ها به ویژه قیمت مس، عدم ساماندهی کارگاه های ضایعاتی، وسعت شبکه برق رسانی در استان، عدم جایگزینی سیم های مسی قدیمی با کابل های خود نگهدار، سهولت سرقت سیم برق و فروش آسان آن و عدم بازدارندگی قوانین جزایی برای جلوگیری از تکرار جرم و سرقت سیم برق از دلایل افزایش سرقت سیم های برق در استان بوده است.

سرهنگ حسن پور، بر ایجاد شعب ویژه رسیدگی به جرم سرقت سیم های برق در مرکز استان و شهرستان ها تاکید کرد و ادامه داد: بررسی سوء سابقه افراد در ارتکاب جرم سرقت نیز در محاکم قضایی باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

ورود جدی پلیس برای اجرای طرح مقابله با سرقت کابل و تجهیزات انتقال نیرو در کرمان

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان نیز، گفت: براساس همفکری بین پلیس پیشگیری، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان طرح مقابله با سرقت کابل و تجهیزات انتقال نیرو تدوین شده و با همکاری نیروی انتظامی و سایر نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح اجرایی خواهد شد.

سرهنگ مهدی پورامینایی با تاکید بر برخورد با هرگونه ترک فعل منجر به افزایش سرقت سیم های برق، افزود: در قالب طرح مقابله با سرقت کابل و تجهیزات انتقال نیرو وظایف هر یک از دستگاه ها مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه های ضایعاتی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر وقوع سرقت های سیم و تجهیزات برق است که باید نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود، اظهارکرد: در سه سال گذشته پیگیری های بسیار زیادی برای ساماندهی کارگاه های ضایعاتی در استان انجام شده اما تاکنون نتیجه مورد نظرحاصل نشده است.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه 46 درصد سرقت های استان مربوط به سرقت های خُرد است، تاکید کرد: 55 درصد این سرقت ها مربوط به سرقت سیم برق است.

وی با اشاره به وجود بالغ بر 900 کارگاه ضایعاتی در کرمان و بازدید انتظامی از 723 کارگاه، تاکید کرد: حدود 200 کارگاه دارای مجوز و مابقی به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند.

سهم 20.2 درصدی سرقت از مجموع جرایم زندانیان استان کرمان

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان نیز با بیان این مطلب که 6.4 درصد از گروه جرم سرقت مربوط به سرقت سیم و کابل برق است، افزود: مواد مخدر با 60 درصد فراوانی، صرفا سرقت با 20.2 درصد، و جرایم علیه اشخاص با 8.2 درصد به ترتیب بیشترین فراوانی جرایم را در بین مددجویان زندانها به خود اختصاص داده اند.

 سید مجتبی حسینی با اشاره به این مطلب که از مجموع ورودی های امسال به زندان های استان کرمان 30.5 درصد مربوط به سرقت (علاوه بر سایر جرایم ) هستند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.4 درصد رشد داشته است، تاکید کرد: از مجموع موجودی زندان های استان کرمان 26.4 درصد به دلیل جرایم سرقت در زندان ها هستند.

بیشتر بخوانید:

حمایت‌های دادگستری استان کرمان در جلوگیری از بیکار شدن بیش از ۱۸ هزار نیروی متخصص و کارگر

انتهای پیام/


برچسب ها: سرقت دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *