رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری سمنان: اشتغال در زندان‌ها منتهی به اصلاح زندانیان و جامعه می‌شود

14:55 - 19 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۹۳۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری سمنان گفت: در قوانین جمهوری اسلامی ایران مجازات صرفاً به محکوم علیه اجرا می شود و اجرای این مجازات ها باید حداقل تأثیر را بر خانواده آنان داشته باشد و بایست به دنبال ایجاد رفاه و امنیت خاطر برای زندانیان و خانواده آنان بود.

خبرگزاری میزان-محمدجعفرعبدالهی در جمع مدیر کل، معاونین و روسای سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان سمنان ، اشتغال در سازمان زندانها را امری خطیر و مهم دانسته که می تواند منتهی به اصلاح زندانیان و نیز جامعه شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان در ادامه تصریح کرد: به زندانبان فردی بالغ که شخصیت انسانی وی شکل گرفته و متأثر از محیط و جامعه مرتکب جرم شده تحویل می دهند تا با اعمال تربیت صحیح بازگشت شرافتمندانه به جامعه داشته باشد.کار زندانبانی نشر فضائل ، خوبی ها و نیکی ها است ولیکن از نظر وضعیت، موقعیت و نوع کار محول از سایر مشاغل و حرفه ها متمایز است.

وی در ادامه ایجاد مشوق و انگیزه های اصلاحی را در بازاجتماعی شدن محکومان لازم دانسته و تشریح کردند: هدف از معرفی به زندان، اصلاح فردی است که با جامعه و خودش قهر است و مأیوس ، ناامید و بی پناه بوده و در حالی به ندامتگاه تحویل داده می‌شود، که در بدو امر هیچ گونه انگیزه ای برای پذیرش امور اصلاحی ندارد.باید مشوق های لازم را برای همراهی و پذیرش اصلاح و تربیت از سوی زندانیان با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها فراهم کرد.

وی گفت: زندان برای زندانی دوران تحمل محکومیت است و نباید دوران ابطال اوقات تلقی شود ، بلکه می بایست فضای توأم با آرامش، در محیطی مطلوب ایجاد کرد تا زندانی مجبور به واکنش نشود.

محمدجعفرعبدالهی بیان کردند: بهترین روش، ایجاد حس اعتماد در زندانی است که متوجه باشد در عین سپری کردن دوران محکومیت ، می تواند با همراهی و همکاری در اجرای مشوق ها و انگیزه های اصلاحی ایجاد شده شرایط آزادی زودتر خویش را محقق سازد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: باید وجدان خفته زندانی را بیدار کرد تا درک کند، اعمال ارتکابی وی تعرض و جسارت به قوانین بوده است و اگر وجدان خفته آنان بیدار شود، مطمئنا برنامه های اصلاحی با پیشرفت بهتری از هر زمان دیگر انجام خواهد شد.

وی رسیدگی به امور خانواده های زندانیان را حائز اهمیت دانسته و بیان کردند: در قوانین جمهوری اسلامی ایران مجازات صرفاً به محکوم علیه اجرا می شود و اجرای این مجازات ها باید حداقل تأثیر را بر خانواده آنان داشته باشد و بایست به دنبال ایجاد رفاه و امنیت خاطر برای زندانیان و خانواده آنان بود .

وی ادامه داد: بخشی از دغدغه زندانیان توجه به اوضاع و احوال خانواده شان در کسب رزق و روزی و محل سکونت شان است و اگر فکر زندانی مشغول به خانواده اش باشد قدرت جذب و اجرای برنامه‌های اصلاحی را ندارد و باید به دنبال حمایت های مالی و معنوی صحیح از خانواده های زندانیان نیازمند باشیم.

محمدجعفرعبدالهی در ادامه خاطرنشان کرد : بخشی از بودجه در سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان به امور فرهنگی برای خانواده زندانیان معطوف شود تا اعضای خانواده زندانی ، دیگر مرتکب اعمال معارض قوانین نشوند.

وی گفت: اشتعال در زندان ها باید مولد باشد که هم باعث توانمندی زندانی شود و هم برای سازمان دارای منافع مالی جهت انجام ماموریت ها و نیازمندی های مربوطه باشد.

وی تاکید کرد: مسئولین سازمان زندانهای استان در اجرای سیاست های دستگاه قضایی همراهی داشته و هرگاه سیاست دستگاه قضایی برقراری انتظام و امنیت اجتماعی است این سیاست باید در درون زندان اجرا شود، زندانی هم باید به نحو صحیح توجیه شود که اقدام وی علیه آرامش عمومی جامعه بوده و با جرائم دیگر متفاوت است .

وی افزود: یکی از وظایف مدیران سازمان زندانها جذب اعتبارات است و انتظار می رود مدیر کل سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اقدامات لازم را جهت افتتاح کانون اصلاح و تربیت در استان سمنان را به صورت جدی پیگیری کند.

در این جلسه امید کهربائی مدیر کل سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده سازمان متبوع در عرصه های مختلف در بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال جاری پرداخت.

انتهای پیام/


برچسب ها: سمنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *